PERTH!!

23 februari 2014 - Perth, Australië

Hoi hoi allemaal!

Hoe is het?

Leuk weekend gehad?

Zoals de meesten van jullie inmiddels al wel weten, zijn wij inmiddels weer thuis aangekomen na een fantastische road trip afsluiter..

Op de roadtrip komen we later terug, deze keer delen we onze ervaringen en belevenissen in Perth zodat jullie allemaal weer up to date zijn.

Op dit moment zitten we heerlijk op ons verandaatje met een wit Gluhwijntje en een biertje te genieten van de ondergaande zon, en gaat het niet heel lang meer duren voordat de muggen en andere irritante insecten van wal steken, dus bij deze onze belevenissen.

Maandag 27 January kwamen we s middags weer aan op Australisch grondgebied.

Wel werden we eerst nog even besnuffeld door door de drugshond ( weten niet of het komt of we de NL nationaliteit hebben of omdat we er zenuwachtig uitzagen ofzo, maar Grommit de 2e had goed zijn werk gedaan, hij vond niks..

Aangekomen op de luchthaven konden we onze huurauto ( een oma achtige Nissan Micra ) meteen meenemen, mooi scheuren in dat bakkie ;)

De eerste 2 nachten hebben we in een motel midden in Perth City overnacht.

Uiteraard de eerst avond meteen gedated met Paula en Josè, die op dit moment nog in Perth wonen ( 11 maart verkassen ze naar Sydney, omdat daar meer werk voor ze is )

Hier hebben we 2 super gezellige avonden gehad met heerlijk eten en lekkere sappies.

En maak er maar meteen alle avonden van in Perth, want we hebben elkaar op 1 avond na iedere dag gezien om gezellige dingen te doen samen, w.o ook een dagje Fremantle een super leuk plaatsje iets onder Perth, Picknicken in Kings Park, Pizza night at the Pub, Perth Food Festival, etc etc ( er is gewoon heel veel te beleven en te doen in Perth, echt super gezellig, vooral nu in de zomer )

Anyway overdag hebben we ons bezig gehouden met van alles en nog wat.. Spullen kopen die we nog nodig waren en onze main focus, een nieuwe auto kopen.

Man man wat een werk, we zijn echt naar alle hoeken en gaten van Perth gescheurd om een passende auto te vinden.

Als we backpackers waren geweest die gewoon een auto moesten hebben om mee te rijden en om in te tukken waren we zo klaar geweest, maar omdat we hier nog wel een tijdje mee willen doen, hadden we wat meer eisen.

Het moest een 4 wheel drive zijn, hier in Kununurra is dat echt een must!

Het moest een ruime en comfortabele auto zijn, voor de roadtrips en voor de toekomst, mochten we hier verkassen moet al die kroam erin passen

Het moest een goede betrouwbare auto zijn...

Zou je zeggen dat er keus zat is,, en dat was er ook.. maar of niet binnen budget, of oude troep, of een enorme mechanic history, of een shabby verkoper.. etc etc..

We hebben echt van alles bekeken en bereden van Toyota tot Ford, tot Hyundai tot Holden tot Jeep, en toen op de laatste dag toen we er helemaal klaar mee waren kwamen we een fantastische Kia Sorrento tegen op internet..

Zag er super uit, bijna te mooi om waar te zijn, dus wij naar de dealer..

Proefrit gemaakt, history rapport opgevraagd online en was allemaal prima in orde, dus wij helemaal happy en de volgende dag gekocht en opgehaald.. Missie geslaagd. Check!

Verder moesten we in Perth ook meteen weer aan de bak.

Jo 2 barista cursussen aan de Australian Barista Academy.

Dit zijn cursussen helemaal compleet in het teken van koffie..

De eerste was meer een opfriscursus en de 2e was een Latte Art curus, erg leuk en creatief ( zie foto`s )

Lion had nog geluk, omdat er nog 1 plek vrij was omdat Sue helaas niet kon komen, mocht Lion gratis en voor niets mee doen met de eerste cursus!

Super want die cursussen zijn hartstikke duur en staan super op het C.V, dus ook in de pocket.

Daarnaast moest Lion zijn IELTS test doen voor ons vervolg Permanent visum ( hierover komt later nog een apart verhaal op onze blog )

Deze IELTS test moest Jo destijds ook doen voor het 457 sponsorship visum.

Het is een Engelse test waar je een bepaald aantal punten voor moet halen op het gebied van lezen, schrijven, luisteren en spreken.

Lion moest in dit geval een overall score van 4,5 halen ( je kunt niet zaken of slagen, het laagste is een 1, het hoogste is een 9) dus een 4,5 is voldoende.

Ondanks Lion`s dyslexy ( waardoor hij extra tijd kreeg ) heeft hij gewoon een overall score van een 6 gemiddeld gehaald! Echt super goed! Dus ook die in de pocket!

Verder hebben we gewoon heerlijk genoten van alles wat Perth te bieden heeft, en heeft Jo, Lion Perth laten zien.

We voelen ons hier erg thuis en zouden hier zeker kunnen wonen op ten duur.

Maar goed, we hebben onze verplichtingen op dit moment in Kununurra, waar we het ook erg naar onze zin hebben op dit moment!

We hebben trouwens na die 2 nachten in het centrum van Perth, 1 nacht in de suburb Scarborough overnacht ( een super chille beach suburb )

Hierna kwamen we via gumtree ( Australische markplaats ) bij Joanna en Jason terecht.

Omdat we druk met van alles en nog wat waren in Perth wouden we onze tijd niet besteden aan het zoeken van slaapplaatsen of te dure hotels ( cultuurshock vergeleken met Azie ;) )

Joanna en Jason wonen in een suburb op ongeveer 10 minuten van het city centrum in een super gezellig knus huisje, waar we ons een week lang erg thuis hebben gevoeld en het erg gezellig hebben gehad met hun.

We zouden eerst bij Paula en Jose blijven pitten, maar hun sliepen zelf ook weer bij vrienden, en die vrienden waren een beetje wazig ( lang verhaal, maar Paula en Jose hebben zelf inmiddels ook een eigen plekje, en verkassen dus binnenkort naar Sydney )

En we moesten ook voor ons P.R. Visa onze Medical check doen.

Kost je een bom duiten, maar dan krijg je wel een complete check up.

Het is verplicht voor dit visum, en daarnaast is het ook een fijn gevoel om eens een keer een apktje te krijgen.

We kregen een X ray ( rontgenfoto van de borstkast ) , een HIV test ( wtf! ) bloedtest, pis test, we werden compleet opgemeten en gewogen, de dokter heeft ons helemaal gechecked en naar het hart geluisterd, de longen, en de darmen bekeken en daarnaast ook nog keel, oog en oren.

Kortom compleet doorgelicht ( dit willen ze omdat we bezig zijn met ons permanente visum en ze willen uiteraard geen ziektes die we nog niet in Australie hebben binnen hebben, of mensen die al ziek zijn, die dan gebruik maken van het Australische zorgsysteem ( wat op dit moment nog gratis is, Medicare dan, voor aanvullend moet je jezelf verzekeren, maar dit is vrijwillig )

Maargoed: uitslag > Allebei zo gezond als het maar kan! Super!

Uiteindelijk zijn we na 10 drukke en gezellig dagen in Perth op Woensdag 5 February begonnen met onze Roadtrip langs de westkust.

Hierover volgt later meer in een apart verslag..

Trouwens nog een huishoudelijke mededeling:

We hebben bij thuiskomst een super leuk pakketje ontvangen van het Arjan van het Wijnhuis Zwolle, een flesje Witte Gluhwein wat ik ( Jo ) regelmatig bij het Wijnhuis dronk samen met een paar vriendinnetjes..

Ook hebben we nog een paar andere leuke kaarten ontvangen waarvoor dank :)

Nu komt het.. Het postkantoor bewaard onze post 28 dagen, en daarna wordt het retour afzender gestuurd.

Nu zijn wij 3 maanden weggeweest, dus mochten jullie nog kerstkaarten of iets verzonden hebben voor half January, dan hebben jullie kans dat dit of nooit is aangekomen of weer opweg is naar jullie.. maar toch bedankt ;P

Volgend weekend proberen we ons verhaal en de foto`s klaar te hebben voor onze West Coast roadtrip en meer info over ons Permanent Visum en back in Australia story.

Voor nu allemaal nog een fijne dag!

Veel liefs,

Lion en Jolanda

1. Dinda:
    23 februari 2014
    Ik denk dat jullie nooit meer terugkomen
  2. Jootje:
    23 februari 2014
    Haha Dinda,

Laten we het erop houden dat we het leven hier heerlijk vinden, en dat we alles open willen houden om uiteindelijk of hier te blijven, of weer terug naar Nederland te kunnen, of dat we hier 10 jaar blijven en uiteindelijk weer terug, of inderdaad voorgoed hier blijven, wie zal het zeggen..
    Jij weet denk ik als geen ander dat het erg lastig is om je hart te hebben in 2 landen ;) Of een luxeprobleem, het is maar net hoe je het bekijkt :) XX
  3. Tante Mariet:
    24 februari 2014
    Ik dacht even dat jullie dat waren op de fiets, haha!!!
  4. Dinda:
    24 februari 2014
    Ja Jolanda dat weet ik als geen ander het andere land blijft altijd trekken en het thuisland ook!!! Maar wat je hart je ingeeft is het belangrijkste en dan kom je tot een besluit> Laat het wel op tijd weten want dan moet ik All you Need is Love gaan schrijven om met de hele club 'reis' op bezoek te kunnen komen ;) XXX
  5. Dinda:
    24 februari 2014
    club 'reis'meisjes bedoel ik ;)
  6. Albert Ina:
    24 februari 2014
    Fijn dat het daar goed voelt voor jullie, wij genieten op afstand mee.
    Lieve.Groet van ons
  7. Annewil:
    18 maart 2014
    Dus jullie hebben een borstkasT?
    Hadden ze die röntgenfoto wel achterwege kunnen laten. Hadden ze zo de kastjes even open kunnen maken om te kijken of alles goed was ;)
  8. Jootje:
    18 maart 2014