Cambodja Siem Reap

14 oktober 2010 - Phnom Penh, Cambodja

Hallo lieve vrienden, familie, collega`s en kennissen.

Hierbij mijn eerste tekenen van leven!

Had alleen op Bangkok airport even internet, tot mijn batterij van de laptop op was, en in Siem Reap had ik geen internet en ook geen tijd om dat te zoeken..

Zal gelijk beginnen met mijn belevenissen tot nu toe en bij het begin beginnen..

Cambodja..

Maandag 11 en Dinsdag 12 Oktober

Maandag om 10.16 met de trein naar Schiphol, daar 3 uur wachten, die winkeltjes kende ik nog wel van vorige week toen ik naar Sri Lanka vloog ;)

Toen 10 uur vliegen naar Bangkok, ( ben om 14.45 vertrokken met China Airlines )  Helaas zat het toestel echt ramvol, en ookal was ik 3 uur van te voren, de grond steward had helaas geen raamplekje meer voor me, dan maar aan het gangpad,, heb ik nog iets meer ruimte,  ( enige nadeel.. steeds op moeten staan voor de mensen naast me als ik net lekker een tukkie aan het doen was )

Maar de mensen naast me waren wel gezellig, op A bij het raampje zat een Thai die in Nederland woonde, maar de taal nog niet zo goed sprak, en die nu zijn familie ging opzoeken hier in Thailand, en op B naast me zat een Duits meisje die een vriend ging opzoeken in Thailand, meisje sprak ook een klein beetje Nederlands, dus hebben we die Thai maar even wat Nederlandse woordjes geleerd in ruil voor wat info en gewoontes over Thailand..

De vlucht ging snel voorbij met wat kletsen, eten, filmpje kijken en tukkies doen.

Toen kwam ik om 06.45 aan op Bangkok airport ( voor de 2e keer dit jaar , studiereis Taiwan in Februari en zeker niet de laatste keer, want als het goed is kom ik er deze reis nog 2 keer )

En aangezien ik mijn bagage op Schiphol al had door laten labelen naar Cambodja moest ik alleen nog even inchecken.. mijn hemel.. zit die balie van Bangkok airlines ook echt helemaal aan de andere kant van het vliegveld, wat een pokke eind lopen zeg..

Maar goed.. ook wel weer lekker om even de beentjes te strekken.

Daarna ff lekker chillen in de lounche van Bangkok airlines, waar ik gebruik kon maken van WIFI, dus even een paar van mijn Sri Lanka foto `s geuploaded en gratis koffie, sap en koekjes genuttigd ( erg lekker ontbijtje ;) Ook nog even een uurtje een tukkie gedaan en toen om 11.25 ( jaja na ruim 4 en half uur wachten doorgevlogen met Bangkok airlines naar Siem Reap, Cambodja.

Hier kwam ik om 12.45 aan.

Heb trouwens nog nooit in zo n klein vliegtuigje gevlogen als deze van Bangkok Airways.

Was een ATR, maar prima te doen.

Heb het normaal gesproken nooit zo op van die kleine vliegtuigjes met van die propellers,  maar de vlucht duurde maar een klein uurtje, de snack die we kregen was goed te doen.

Achteraf gezien had ik trouwens ook een vlucht eerder wel kunnen nemen, maar wou het risico niet lopen dat als de CI vertraging had, ik mijn aansluiting niet zou halen.

Maar na bijna 24 uur onderweg te zijn geweest, mag het resultaat er ook zijn.

Wat een geweldig land is Cambodja.

Vanuit het vliegtuig was het net Nederland, groen en regen.

Het had hier de afgelopen periode enorm veel geregend, dus er stond veel onder water.

Wat dat betreft heb ik veel geluk gehad want het is hier heet met 36 graden en zon afgewisseld met bewolking en af en toe een klein buitje.

Anyhoe, op de luchthaven, die niks voorstelt met 1 bagagebandje kon ik gelijk door lopen, want ik had mijn e visum al geregeld van te voren.

Scheelde in tegenstelling tot alle andere mensen alweer wachten en formaliteiten, en het is nog goedkoper van te voren ook.

Toen mijn best friend deze reis ook arriveerde ( mijn backpack ) kon ik gelijk verder.

Een taxi gepakt naar het hotel, waar ik met een kleine 10 minuten arriveerde.

Slaap in het Khemara Angkor wat hotel.. www.khemaraangkor.com

Eerste indruk, in Siem Reap is weinig te beleven op de Angkor Wat tempels na.

Aangezien ik me smerig voelde en al bijna 24 uur wakker, afgezien van het dommelen in het vliegtuig en op het vliegveld heb ik besloten om de rest vam de middag lekker te relaxen.

Dus na het inchecken ( kamer is prima! ) gelijk het zwembad ingedoken en lekker in het zonnetje gelegen met een boekje erbij.

S avonds in het hotel gegeten, wat prima te doen was.

Had het er afgelopen Zaterdag met Gert Jan nog over, maar alleen in een restaurant zitten is niet echt wat,,, en dan ook nog eens echt helemaal alleen!!

Serieus, het restaurant telt 23 tafels, en ik was de enige, en met 4 man bediening werd ik als koningin behandeld.

Aangezien hun ook geen flikker te doen hadden, met hun maar even een praatje gemaakt, vooral toen ik vertelde dat ik een travelagent was, kwam zelfs de hotel manager erbij en kreeg ik 20 procent korting haha geweldig.

Normaal vind ik het mega irritant als er obers om mijn tafel staan en dat ze alles in de gaten houden en gelijk als je je laatse hap hebt genomen je bord weg pakken, maar deze luitjes zorgden voor aangenaam gezelschap.

Zowiezo zijn de mensen hier echt super lief en behulpzaam, weinig landen waar ik geweest ben waar ze zo aardig zijn.

Ook maar even gevraagd waarom er geen mens te zien is in het hotel..maar het schijnt nu erg rustig te zijn in dit hotel ( had al het gevoel dat er behalve mij nog maar 4 andere kamers bezet zijn in het hele hotel, want kom hier echt heen hond tegen)

Waarom weet ik niet, want het hotel is super, enorm schoon, net als de rest van het land, vriendelijk personeel en verder kan ik eigenlijk geen slecht ding opnoemen.

Nouja, ze hadden alle hoop op mij gevestigd, dat ik onze klanten maar naar Cambodja moest sturen haha.

Na een uurtje naar mijn kamer gegaan en even nog wat gedaan aan mijn verslag van Sri Lanka, maar ik wist op een gegeven moment niet meer wat ik aan het typen was, want ik was compleet gesloopt.

Ben om 20.30 deze tijd ( bij jullie 6 uur vroeger ) gaan pitten, en heb tot de volgende ochtend 08.45 aan 1 stuk door geslapen, even mijn verloren nacht ingehaald.

Woensdag 13 Oktober

Geweldige indrukwekkende dag gehad vandaag.

Heb een tuk tuk geregeld met driver.. zijn naam was te moeilijk om uit te spreken of te onthouden dus noemde ik hem maar 1625, dat was het nummer van de tuk tuk en achter op zijn shirt, zodat hij makkelijk te herkennen was.

Super aardige kerel waar ik de hele dag overal mee heen getoerd heb om en in Siem Reap, en dan vooral de tempels van Angkor Wat.

Wat geweldig zijn die tempels zeg..

Ik dacht van te voren het is 1 mega groot tempel complex dat allemaal bij elkaar ligt, maar het is echt een enorm gebied met super mooie natuur, meren, riviertjes enz enz.

Mensen zeggen wel eens dat tuk tuks gevaarlijk zijn,.. nou het is juist ideaal!

Gewoon een brommert met een karretje erachter waar je het echte straatleven mee krijgt en waar je lekker uit kan waaien als je oververhit van een tempel af komt ( tempels hebben heel veel trappen en het is hier bloedheet, dus je zweet je echt helemaal het apezuur )

1625 reed hartstikke goed en niet te snel en de wegen hier zijn goed rondom de toeristische plaatsen.

Je ziet hier meer brommertjes dan auto`s en sommige mensen hadden zelfs een fiets gehuurd.

Wat ik dan juist absoluut weer niet zou doen, die fietsen die ze hier hebben zouden bij ons allang in de Amsterdamse grachten liggen en ik kwam een stel tegen met een lekke band, dus die moesten het hele eind lopen, en ik kan je vertellen, als je alle tempels wilt zien ( the big round ) die ik gedaan heb is dat een heel eind.

Normaal gesproken zeggen ze dat als je alles wilt zien minimaal 2 dagen nodig bent.

Had het met 1 dag wel allemaal gezien, maar ben om 10.00 vertrokken en was rond 17.00 uur weer in het hotel.

En het was echt super gaaf.. hele mooie tempels, en overal mag je op en in ( tempels worden goed onderhouden en zo nodig ook gerestaureerd ) en het zijn soms gigantische steile klimmen naar boven maar het uizicht, of de dingen die je ziet zijn geweldig.

Heb een hele boel foto`s gemaakt, een paar ervan staan op mijn site, als jullie alles willen zien, date na mijn reis met een bakkie koffie bij mij thuis..

Nadat ik weer terug in het hotel was nog even een dook in het zwembad genomen en weer in het hotel gegeten.

1625 had me ook even door Siem Reap getuktuked, maar hier is verder niet echt heel veel te beleven vond ik.. een paar winkels en restaurantjes waar vooral de locals zich bevinden, dus besloten om ook vanavond in het hotel te eten, en dan hopen dat er in Phnom Penh iets van een Mac is, want ik heb zin in een dikke hamburger met patat ;)

Bij het hotel net als gisteren rijst met groente en stuk vlees gehad en er zaten maar liefs 4 tafels van de 23!

Wat een drukte!

Rond een uur of half 8 naar kamer gegaan, wat tv gekeken, verslag bijgewerkt op laptop en rond een uur of 22.30 gaan pitten

PS Margot gefeliciteerd ;)

Donderdag 14 September

Vandaag om 11.00 vertrokken met een transfer die ik van te voren al geboekt had van Siem Reap naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja.

Voordat ik wegging kwam de locale agent van Kuoni nog even speciaal langs om praatje met me te maken, echt super leuk.. kaartjes uitgewisseld, altijd goed voor de bussines en toen kwam mijn transfer ook al aanzetten.

Iedereen inclusief de manager hebben me uitgezwaaid echt geweldig..

Zijn rond 11 uur vertrokken en de trip naar Phnon Penh heeft uiteindelijk 5 uur geduurd.

Bij Kuoni zeiden ze 9 uur, dus scheelde alweer haha.

Had een super leuke taxichauffeur die enorm veel praatjes had en alles wou weten over Holland en over mijn werk enz enz enz,, en hij vertelde ook van alles over de omgeving en wat we onderweg tegen kwamen ( echt super mooie landschappen, natuur en kleine dorpjes, dat moet je gewoon gezien hebben, kan ik met de fotos niet laten zien, echt grandioos maar ook levende biggen die per brommer op de rug vervoerd worden, brommers en auto`s volgestapeld met troep, koeien heel veel koeien en weet ik veel allemaal nog meer.. heel appart! )

Uiteindelijk rond 16.00 uur aangekomen in Phnon Penh!

Wat een verschil met Siem Reap!!

Een mega stad met heel veel brommers… tuk tuks.. eetstalletjes, winkeltjes noem maar op..

Even ingecheckt in het hotel ( had van te voren al gemaild dat ik reisagent was en of ze een leuke kamer voor me hadden, krijg ik upgrade naar een luxere kamer haha )

Gelukkig is dit hotel wel redelijk vol en zijn er hier meer mensen..

Hier slaap ik in het Juliana hotel … http://www.julianahotels.com/phnompenh/

Kamer is prima te doen en ik heb hier gratis WIFI..

Gelijk na het inchecken maar eens even een blokje om gegaan, dat blokje werd een blok en ik heb me daar een enorme stortbui op mijn dak gekregen..

Geen lullig buitje waar we in NL om balen maar een complete wolkbreuk!

Maar ik had gelukkig mijn Action poncho van 50 cent mee, dus viel ik niet eens meer op tussen alle brommers en poncho`s.

En het had ook wel wat,, slippers aan ( spekglad ) 3 kwartsbroek en een poncho..

Uiteindelijk bleef het maar regenen, en heb ik een Happy Burger ( immitatie van burger king ) gevonden en toch nog mijn hamburger en patat gekregen waar ik gister al zin in had ;)

Daarna maar weer terug gegaan richting het hotel en nu dus lekker chillen op mijn kamer met de laptop.

Het is hier inmiddels 20.00 uur.. straks ff mijn route voor morgen uitstippelen.

Ga morgen te voet de stad verkennen ( hopelijk is het dan wel droog, want het regent nu nog steeds enorm hard, vanacht trouwens ook en een harde klap onweer, met als gevolg dat sommige straten helemaal blank stonden )

Morgen avond slaap ik ook nog hier, en dan vlieg ik Vrijdag om 12.40 met Vietnam airlines van Phnon Penh naar Ho Chi Ming City in Vietnam.

Vlucht duurt ca 45 minuten.

Daar heb ik de 1e nacht een goedkoop hostel gevonden ( 5 euro per nacht, kamer met 4 personen ) en de 2e nacht heb ik weer een hotel ( moest ivm treinen bijboeken )

Jullie horen van me als ik in Vietnam ben..

Tijd gaat trouwens super snel.. heb me nog geen moment verveeld en heb het super naar mijn zin!

Bedankt nog voor al jullie lieve smsjes, telefoontjes, mailtjes, knuffels en bemoedigende woorden voor ik wegging..

Moet zeggen dat ik het weekend voordat ik wegging nog wel even de kriebels had haha.. maar red me prima hier..

Veel liefs uit Cambodja,

Jootje

1. Laura:
    Haa Collega!

Wat een leuke verhalen! Mooie foto's joh...
    Geniet maar lekker van je reis! We houden je in de gaten!

Groetjes, Laura
  2. jacqueline postma-houwer:
    14 oktober 2010
    Goh wat maak jij een leuke reis!!! wist alleen niet dat je dit in je eentje ging doen. Leuk dit hele verslag, ga 'm bewaren, je weet maar nooit.

ben benieuwd naar de volgende reeks.

Heel veel plezier daar en doe voorzichtig.
    x
  3. rox-alex-jill-Malú:
    He lieved,

We volgen je op de voet!
    wat een prachtige verhalen en foto's ...
    Meisje geniet ervan ...
    Wij denken aan je dikke kus

missen je al wel hoor
  4. Oma te Winkel:
    17 oktober 2010
    Hoi lieve Jolanda,

Ik geniet van je mooie verhalen en de foto's.
    Dikke kus van oma.
    En wel voorzichtig doen, he?