Cambodja Phnom Penh

15 oktober 2010 - Phnom Penh, Cambodja

Cambodja Phnom Penh

Ten eerste bedankt voor al jullie reacties, mailtjes, smsjes enz enz..

Even wat rechtzetten n.a.v. berichten van oplettende lezers : )

-          De tuk tuk driver in Siem Reap was idd 1652 ipv 1625 zoals jullie op de foto ook konden zien ;)

-          Ik ging van 13 Oktober ineens naar 14 September, mijn excuses voor de verwarring..

-          i.p.v. dat ik vrijdag zou vliegen naar Vietnam, dit is inderdaad Zaterdag 16 Oktober.

-          Een dook in het zwembad moet inderdaad zijn een duik.

Haha bedankt voor het commentaar, en mijn excuses..zal wel door de hitte komen hier!

Nu weer nieuwe ronde nieuwe kansen.

Na mijn vorige mail ben ik de dag erna, Donderdag 14 Oktober lopend Phnon Penh city gaan verkennen.

Geen idee hoeveel km, maar volgens mij heb ik de zolen van mijn Allstars aardig afgesleten.

Heb ze toch maar verruild voor de slippers ( n.a.v. het mailtje van Ger, waar ik trouwens enorm om gelachen heb, net als de foto… geweldig!! )

Ben om 10 uur direct na het ontbijt op pad gegaan.

Had van te voren al een beetje gekeken wat ik wou gaan zien, en ik had een kaart van het hotel gekregen.. wel makkelijk, want het duurde even voordat ik doorhad hoe het hier allemaal in elkaar steekt.

De meeste straten hebben hier geen namen, maar nummers, die ook nog eens heel krom in elkaar steken.

Maar met een beetje richtingsgevoel, en 1 centraal punt ( een hoge toren, die overal boven uit stak ) ben ik overal gekomen waar ik wilde zijn.

Moet zeggen dat ik de stad niet heel bijzonder vond, op een paar mooie paleizen en gebouwen na, vond ik het een smerige stinkende stad.

Alleen het gedeelte bij de boulevard en bij het Royal Palace is mooi en gezellig.

Je hebt hier mooi uitzicht op de Mekong River en je vind hier diverse shopping malls.

Heb me wat dat laatste betreft ingehouden, want alles wat ik nu koop, moet ik nog bijna 3 en halve week meeslepen, dus heb al mijn hoop op Bangkok gevestigd ;)

Had op Schiphol 13 kg, dus mag nog heel wat bij…

Uiteraard wel even gekeken wat ze allemaal hadden, en af en toe een shopping mall ingedoken voor wat verkoeling..

Moet zeggen dat ik me hier als meisje alleen trouwens enorm veilig voel.

Heb hier wel enorm veel bekijks tussen alle zwartharigen en bruin ogigenen en ook veel mannen die me aanspreken of ik een tuk tuk wil.. of erger nog taxi rit op een brommer.. no way dat ik hier op een brommer stap.. levensgevaarlijk!!

Wat wel lachen was trouwens,, ik zit daar lekker even op die boulevard in het zonnetje, komt er ineens een groepje Maleisiers op me af.. Where you from!?!?

Ik zeg: From Holland!!

Hun zeggen:: Can i make picture of you,, you are unique in our country… you are very tall, and youre eyes and hair have a  special color.. we don’t see that at home.

Haha en bedankt he.. en ie maakt maar een foto van mie!

Dus al die knakkers met mij op de foto geweldig..

Schijnbaar blijk ik hier een lopende attractie te zijn voor hun..

Even later zat ik weer op een bankje bij het Royal palace om me even te orienteren, komt er weer een knakker aangelopen.

Waar ik heen moest, en of ik een tuk tuk nodig had.

Ik zeg nee ik doe alles te voet.. Hij zegt: Das goed voor jou maar minder voor mij.

Hij vertelde dat hij het tuktukken doet als bijbaantje en dat hij daar zijn studie van betaald omdat zijn ouders te arm zijn.

Beetje heen en weer kletsen.. toen bedacht ik me ineens dat ik nog geen vervoer naar het vliegveld had voor Zaterdag.

Ik zeg je kunt me nu niet helpen, maar als je morgen om 10 uur bij mijn hotel staat, mag je me naar het vliegveld brengen voor 7 dollar.

( Had in een boekje gelezen dat een tuk tuk van city center naar airport minimaal 7 Dollar kost, en ik ga uiteraard voor minimaal J

Dus ik wijs hem dat stukje van 7 dollar aan in mijn boekje.

Begint die kerel me daar keihard te lachen.. you are funny zegt ie, but i will do it for 8 dollar.

Ik zeg and I do it for 7.. haha en de aanhouder wint.. J

Zo gezegd, zo gedaan.. Ali stond om 10.00 netjes voor mijn hotel te wachten en bracht me veilig ( voor zover het veilig kan hier ) naar de airport.

Nouja halverwege dan, want de brommer begaf het.. haha geweldig,, ja niet voor dat mannetje natuurlijk, maar ik hou wel van een beetje avontuur.. en uitgerekend van al die miljoenen brommers en tuk tuk begeeft dat ding van mij het.. echt iets voor mij.. die man baalde nog meer voor mij dan voor zijn brommert.. hij zegt je komt wel op tijd hoor, het is niet zo ver meer..en zei wel 10 keer sorry.. haha relax dude komt allemaal wel goed..

Dus van alle kanten natuurlijk mensen om te kijken of ze die brommer aan de praat konden krijgen,, maar er liep al best wat vloeistof uit,, dus dat ging niet werken.., toen maar een andere tuk tuk aangehouden.. en daar mijn weg naar het vliegveld mee vervolgt. Nou en hoe.. die kerel had de vaart er flink in!!

Uiteindelijk veilig aangekomen op de luchthaven, waar je makkelijk 2 uur van te voren aanwezig kan zijn.

Toen ik aankwam waren ze nog niet eens met inchecken begonnen, en het is hier redelijk rustig, en alles verloopt vrij vlot..

Had nog een flesje water in mijn tas ( altijd proberen ) maar die mocht dus niet mee… maar i.p.v. dat flesje gelijk weg te gooien, kreeg ik rustig de tijd om het flesje op te drinken..

Ga die vriendelijke mensen wel missen hoor.. het zijn hier eigenlijk allemaal Bassies.. wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen J

Wat me trouwens opviel in Cambodja: Soms zitten ze hier wel met 4 of 5 mensen op 1 brommer en alleen de bestuurder draagt een helm! Zelfs kinderen die er op zitten, dragen geen helm.. levensgevaarlijk.

Op naar Vietnam ( waar ik inmiddels als ik dit bericht stuur al zit..) Vanmiddag om 12.40 met Vietnam Airlines  met een uurtje van Phnom Penh naar Ho Chi Ming gevlogen.. daarover morgen meer met foto`s J

FOTOS PHNOM PENH STAAN ONLINE OP DE SITE JOOTJE.REISLOGGER.NL

1. Karin:
    17 oktober 2010
    Hey Jo!

Wat ben je een super gave reis aan het maken!
    Heel veel plezier, en ik hou je verhalen bij! Kan ik ook een beetje meegenieten ;) xx