CHINA!!

12 oktober 2012 - Beijing, China

Hallo allemaal!

Inmiddels zijn we alweer een week thuis van onze indrukwekkende reis door China.

Bij mijn vorige verslag was ik gebleven bij Shanghai, hier hebben we nog een dagje lekker gechilled en zijn we naar het moderne gedeelte van de stad gegaan ( de skyline die je op alle foto s ziet van Shanghai )

Uiteindelijk zijn we s avonds vertrokken met de nachttrein naar Huang Shan.

De treinen zijn zo n beetje zoals de treinen die ik gewend was van Thailand en Vietnam, simpel, niet al te schoon, maar wel een prima, goedkope manier van reizen.

Na een toch redelijk goede nacht, ondanks het schommelen van de trein en het houten plankje met dun matrasje kwamen we de volgende ochtend aan in Huang Shan, (Gele Berg)

Deze berg zouden we beklimmen om vervolgens 2 nachten op de top ( ca 1600 m ) te overnachten.

Vanaf het treinstation gingen we eerst met een bus een stukje de bergen in, dit scheelde ons al een aantal km ;)

Maar wat we toen nog niet wisten, is dat we nog een helse tocht zouden krijgen!

Met ons goede gedrag begonnen we aan de tocht, mooie watervallen, bergen, natuur, prachtige vergezichten, en zo liepen we een uur, 2 uur, 4 uur, en uiteindelijk ruim 7 uur met 13 kg bagage, alleen maar trappen op, zonder eten en weinig drinken.

Waar het op neer kwam, we hadden ons een beetje verkeken op de afstand, en we waren meerdere keren de verkeerde kant op gestuurd!! Gelukkig hadden we onderweg nog een kabelbaan kunnen nemen, anders waren we helemaal s nachts een keer aangekomen.

Uiteindelijk het laatste stuk in de bergen in het donker moeten doen,

Al met al dus een gevalletje `wij kunnen de landmacht aan `

Hebben we maar mooi weer geflikt, uiteindelijk ca 14 km geklommen met 13 kg bagage!

We waren ook mooi gesloopt die avond, maar de volgende dag maakte veel goed met het heerlijke weer! We hebben hier nog weer een tocht gedaan van ca 5 km en hebben veel mooie dingen gezien!

Dinsdag 25/9 zijn we via de korte route weer richting dal gegaan om uiteindelijk de nachttrein te nemen naar Nanchang, waar we de volgende ochtend al vroeg aankwamen.

Eerste indruk van de stad: Bagger, bende, druk, grijs.

Totdat we bij het hostel aankwamen, heb tijdens mijn reizen al heel wat hostels van binnen en buiten gezien, maar dit was toch echt wel het beste hostel ever!

6 euro per persoon per nacht en we hadden gewoon 2 pers. Kamers, alles nieuw, fris, eigen mooie badkamer en er hing een ontzettend relaxte sfeer daar!  En ook niet geheel onbelangrijk: super relaxte bedden!! Hier hebben we dan ook dankbaar gebruik van gemaakt na die zware trek in de bergen, een nachtrein en 2 nachten op een houten plank in het hostel dat we in de bergen hadden.

Na een heerlijke cappuccino, waar we ruim een half uur op hebben gewacht was het tijd om de stad te verkennen, toen kwamen we in het relaxte gedeelte van de stad, een mix tussen oud en modern, relaxte sfeer en lekker eten en drinken.

We hebben hier op straat gegeten, heerlijk eten en uiteindelijk 16 flessen bier van 600 ml voor 11 euro!! Totaal! Voor 5 personen! Dus nog geen 2 euro p.p!!

Bier drink ik normaal niet, maar dit bier was prima te haggen ( corona, maar dan minder sterk )

Schijfje citroen even bij de groenteboer aan de overkant gehaald, want dat kennen ze hier niet J

De 2e dag zijn we buiten de stad naar een meer dan 1100 jaar oud Chinees dorp gegaan, de reis hiernaartoe was al een avontuur opzich!

Eerst moesten we vanuit Nanchang de juiste bus zien te vinden, dit was al een gedoe, ondanks dat Wout gelukkig een aardig woordje Chinees spreekt, maar die lui weten vaak zelf ook amper waar ze mee bezig zijn, anyhoe.. uiteindelijk de bus gevonden die we moesten hebben, die ons op een dollemans vaart in ca 45 minuten naar een dorp in de middle of nowhere bracht.

Hier moesten we overstappen in een kleiner busje voor nog een ergere dollemansrit.

Na 15 minuten moesten we het laatste stukje nog met een soort van tuktuk die ons naar het dorpje bracht.

Hier hebben we ca 2 uurtjes een beetje rondgebanjerd, bijzonder om te zien, en daarna weer op de eerder beschreven manier terug naar de city!

S avonds lekker gegeten in een soort van studentenkroeg en hier ook weer de nodige biertjes genuttigd! En het barpersoneel geleerd hoe je citroenen moet snijden voor een corona..

Nee niet de citroen door de helft, dat past niet in het flesje,,  nee ook niet de citroen in 4 delen, dat past ook niet..    jaaah juist partjes en dan in het flesje..

Ze keken me aan alsof ze een geest zagen, maar een beetje educatie in de chineze horeca kan geen kwaad, want het is lachwekkend maar ook zorgwekkend om te zien hoe het niveau daar is.

De laatste dag hebben we een beetje besteed aan chillen en rondbanjeren en uiteindelijk s avonds weer een nachtrein gepakt naar Fuzhou.

Deze nachttrein was de meeste legendarische die ik ooit heb meegemaakt!

Heb er een filmpje van gemaakt, want dit valt niet uit te leggen ( ik zou zeggen kom de filmpjes een keer bekijken J )

Waar het op neer kwam is dat ze 100 chinezen in een wagon proppen, hutjemutje op mekaar, net mieren, zodat je echt geen poot kan trekken!

Op het station was het al een drukte van jewelste, echt een invasie van Chinezen, die drukken, voordringen, en allemaal bang zijn dat de trein weggaat zonder hun.

Gelukkig konden we uiteindelijk na een paar miscommunicaties al snel naar onze slaapplekken waar het echt en stuk rustiger was en waar we lekker konden tukken.

De volgende ochtend was het om 05.45 vroeg dag omdat we al optijd aankwamen in Fuzhou, en daarna zijn we direct doorgegaan naar Quanzhou.

Hier zijn we 1 nacht geweest, in een gezellig maar beetje wazig hostel.

Eerst was het al een hele onderneming om het hostel uberhaubt te vinden, kwamen we daar uiteindelijk aan, was er niemand, deur was dicht en het leek gewoon gesloten te zijn!

Uiteindelijk naar binnen gegaan met een beetje herrie en toen kwam er in een totaal uitgestorven hostel een vrouw naar beneden in haar pyama ( het was trouwens al 13.00 s middags ) Deze vrouw zag eruit alsof ze de avond ervoor de gehele drankvoorraad had genuttigd en nog wat andere voorraden ;0 Ze was echt totaal verdwaasd, maar nadat we haar hadden duidelijk hadden gemaakt dat zij toch echt de eigenaresse van het hostel was en dat wij een reservering hadden kwam het allemaal goed!

Uiteindelijk bleken er nog meer mensen in het hostel te bivakkeren, maar deze lagen allemaal nog voor pampus.

Uiteindelijk hier een gezellige dag gehad, en de boel een beetje verkend en gerelaxed.

De volgende dag vertrok onze trein om 20.00 s avonds naar Xiamen, waar we een paar uur later aankwamen.

Xiamen is echt een erg leuke stad met een druk en echt stadsgedeelte en en rustiger gedeelte met smalle gezellige straatjes aan het strand.

In dit rustiger gedeelte zaten wij, echt super relaxed.

We hebben hier 3 dagen aan het eind heerlijk gegeten, borrels gedronken en de boel op de kop gezet in de plaatselijke horeca, aan het strand gelegen, naar een eilandje voor de kust geweest, waarvan we dachten dat we hier mooie plekjes zouden ontdekken maar vervolgens stikte het er van de chinezen ( hier heb ik filmpjes van, is echt ongelofelijk )

Al met al een heerlijke afsluiter van een intensieve maar indrukwekkende reis.

Na Xiamen hebben we een binnenlandse vlucht genomen terug naar Beijing om daar nog 1 nachtje te vertoeven voordat we weer naar Nederland vlogen.

Hier zijn we de laatste avond nog even flink los gegaan ;) De volgende dag waren we allemaal zo slecht als een hond, en toen moesten we nog 10 uur vliegen haha.

Na een uurtje of 4 slaap, zijn we richting airport gegaan, om helaas afscheid te nemen van Wout ( apart om hem in China achter te laten naar 3 weken een super reis samen gehad hebben )

We vlogen om half 2 s middags om in ca 9.45 uur naar Munchen te vliegen met Lufthansa, wat trouwens een prima maatschappij is!

In Munchen moesten we vervolgens nog een uur of 3 wachten voor het laatste korte vluchtje naar Amsterdam.

Helaas had ik behalve een kater ook iets verkeerds gegeten( ik zal de details besparen, maar ik was zo ziek als een hond, ) dit heeft nog tot Zaterdag middag geduurd, en ik was weer topfit.

Thuiskomst was dus iets anders dan gepland, maar goed al met al hebben we weer een fantastische reis gehad, en ook een super relaxte reis voor mij.

Normaal stippel ik altijd alles uit, lees ik me in, ga ik op avontuur en regel ik alles, nu had Wout alles tot in de puntjes geregeld, echt super top! Het enige wat ik hoefde te doen was met de meute meesjouwen en betalen haha, ook wel eens een keer heerlijk!!

Wout, a.k.a. Wond,  topper, nogmaals bedankt!

En natuurlijk thanx to mijn familie, tante China, ome Appel en natuurlijk onze a.k.a. klaagmuur ;) oftewel m`n nichtje en vriendinnetje Annewil :)

Nou en nu is het afwachten wat de volgende reis gaat worden, nog geen enkel idee, tuurlijk staan er first wanna see bestemmingen op het lijstje, maar nu eerste even weer geld sparen en andere prioriteiten stellen en dan verwacht ik ergens in het voorjaar van 2013 weer met een nieuwe bestemming op de proppen te komen J

Liefs uit een regenachtig Zwolle,

Jootje

1. Albert Ina:
    12 oktober 2012
    He Jo
    Leuk om weer even te genieten. Ik weet dat de laatste dagen in Beijing "dolletjes"waren maar volgens mij hebben we toch echt 2 nachten in ons hostel geslapen !!!
    Of heb ik wat gemist ??/
    Liefs
  2. Wout te Winkel:
    13 oktober 2012
    Dat herinnert ze wel weer
  3. Jootje:
    13 oktober 2012
    Haha dat is waar ook, kun je nagaan wat al die alcohol met je geheugen doet!!
    En trouwens die laatste nacht kun je niet echt slapen noemen ;P
  4. Annewil:
    13 oktober 2012
    Mooi verhaal weer na een fantastische reis!!
  5. WTw:
    14 oktober 2012
    Dag Jolanda, leuke en boeiende reis zo te lezen. Kon je je nog een beetje vermaken met de andere fam.leden? En nu nog naar Zuid-Amerika? wTw
  6. Dinda:
    15 oktober 2012
    Dank je wel. Jou verhalen zijn altijd zo leuk om te lezen.
    Jij maakt altijd wat bijzonders mee. Ik heb weer super
    genoten
  7. Bas:
    14 november 2012
    Leuke Bas en Waldo foto in Brisbane :)