NI HAO!! CHINA

22 september 2012 - Shanghai, China

Hey lieve allemaal!

Het is weer tijd voor een reisverslagje.

Na ruim een half jaar terug te zijn uit Australie, was het echt hoog nodig tijd voor mij om weer te reizen.

Bestemming: China, niet zonder reden.

Neefje Wout loopt hier stage als Management Trainee ( Hogere Hotelschool @ Leeuwarden ) en zit hier vanaf Maart.

Toen hij voor school op Bali zat vorig jaar en ik hem hier vanuit Australie had opgezocht hadden we al tegen elkaar gezegd, waar je ook zit volgend jaar voor je stage, ik kom je opzoeken.

Zo gezegd, zo gedaan... Wout zit in China, Jootje komt naar China, samen met mijn oom en tante ( Albert alias Appel, en Ina ) en nichtje/vriendinnetje Annewil alias Annie/Anne

Zondag 16 September was het dan zo ver.. CHINA!

We vertrokken om 13.30 vanaf Schiphol voor een korte vlucht naar Frankfurt, hier moesten we een kleine 3 uur wachten voor onze doorvlucht rechtreeks naar Beijing.

We vlogen met de Duitse maatschappij, Lufthansa, en dit beviel prima!

Goede service, lekker eten, en zelfs een Bayleys na het dinner, nou dat viel bij Anne en mij uiteraard in goede smaak :)

Na een vlotte 8 uur en 40 minuten kwamen we Maandag 17/9 aan in Beijing, waar Wout al met smart op ons stond te wachten, erg leuk om hem na ruim een half jaar te zien.

De laatste keer was toen wij hem naar Schiphol brachten, in Maart, en nu haalde hij ons op in het verre China.

Na een welverdiende bak koffie, zijn we met de taxi naar het hotel gegaan waar Wout werkt als Management Trainee en waar hij ook woont.

Hier hadden we een super chille en luxe kamer, erg fijn na 8 uur geslapen te hebben in 2 nachten..

Eerst kregen we een rondleiding door het hotel, daarna opfrissen en hoppa gelijk door de stad in!

Beijing is echt enorm!! Netzo groot als heel Nederland en heeft ook netzoveel inwoners als in NL, Dan kun je wel nagaan hoe groot deze stad is!

Het weer was top, 25 graden en vollop zon en strak blauwe lucht, dat is uitzonderlijk voor Beijing, want normaal hangt er echt enorm veel Smog.

Prima weer dus om naar het Zomerpaleis te gaan, erg mooi hier, en even wat anders dan de drukte in de stad. ( check de foto`s later )

S avonds hadden we een heerlijk dinner in het hotel, terwijl Wout aan het werk was, grappig om te zien hoe hij die Chinezen moet aansturen, en wel 3 keer ( of vaker ) hetzelfde moet zeggen, omdat ze het niet snappen, of het gewoon niet doen!! Ongelofelijk vermoeiend, maar Respect voor Wout, want Chinezen hier zijn erg aardig, maar ze lijken soms niet al te goochem..

Na een goede nachtrust van maar liefst 11 uur zijn we de 2e dag naar de Verboden stad en het plein van de hemelse vrede gegaan.

Echt enorm groot, verwacht je als je er voor staat totaal niet.

Wel echt super gaaf ( wederom check de foto`s )

Later op de middag lekker op een dakterrasje gezeten van een chille toko met een lekker drankje, heerlijk!

S avonds was het gezellig met poolen, kaarten, cocktails en snel was het 01.30 en de wekker ging weer om 06.30, omdat we met de bus-metro-metro-bus-taxi uiteindelijk na een trip van 3.5 uur bij de GREAT WALL, oftewel de Chineese muur aankwamen.

Wout was al eerder op de muur geweest, maar dan op een mega toeristisch stuk, waar je koppen kon tellen, nu zijn we naar een stuk minder toeristisch stuk geweest, echt geweldig!

Liep haast geen kip, dus konden ook fantastische foto`s maken.

Heel appart om eindelijk eens op de muur te lopen en te genieten van een prachtig uitzicht!

Moet zeggen dat het wel een zware trek was ( dat toeristische deel was volgens Wout een stuk makkelijker om te lopen )

We hebben ongeveer 3 uur over 6 km gelopen, met uiteraard de nodige stops!

Vervolgens het hele stuk weer terug met taxi-bus-metro-taxi.

Spierpijn de volgende dag viel gelukkig mee, op wat stijve kuiten na, maar was te overzien :)

Ook was het tijd voor de volgende stad: SHANGHAI.

We vertrokken om 07.00 (na wederom een korte nacht) uit ons hotel in Beijing naar het treinstation ( echt huge! leek net een vliegveld zo groot )

Met de highspeed train ( 305 km/ph) waren we ongeveer na 5 uur in Shanghai ( 1400 km verderop )

Hier de Metro gepakt richting ons hostel, die we al snel gevonden hadden.

We tukken in het Blue Mountains hostel in een 6persoons dorm.

Ina, Anne en ik op een kamer met 6 dudes en Appel en Wout op een andere kamer, omdat het hostel al behoorlijk vol zat konden we niet met zijn allen op een kamer.

Ben er ook alweer achter waarom ik een hekel heb aan dorms.. Een van de knakkers op onze kamer vondt het nodig om om 6 uur s ochtends de wekker af te laten gaan voor 5 minuten lang!!! na dit 2 keer, heeft hij met een boel lawaai de kamer verlaten, om vervolgens na een half uur weer terug te komen, met kleren en schoenen aan in bed te gaan liggen en als een beer te gaan snurken!! WTF gast, je slaapt hier op een dorm!

Anyway na weer een korte nacht vol actief de stad in om de boel te verkennen.

Shanghai is echt een relaxte mooie stad, met een schitterende skyline ( vooral s avonds ) Old Town, en een Franse wijk.

Dit zijn de mooiste hoogtepunten.

S avonds hebben we in een bar boven op het Captain hostel ( tip van lonely planet ) genoten van een cocktail met uitzicht op de prachtige skyline, echt super relaxed.

Na deze paar dagen zijn we tot de volgende conclusies gekomen:

*Goedkoop eten, we eten hier gemiddeld voor 6 euro s avonds en s middags voor 3 p.p, en dan heb je ook je hele tafel vol staan.

*Chinezen dragen kleding uit het jaar 0

*Mensen roggellen, spugen, laten boeren in het openbaar en dit laatste ook in restaurants

*Ze rijden hier als gekken, verkeersregels kennen ze niet, een 3 baans rijbaan maken ze gerust een 6 baans van, ze bumperkleven, drukken overal voor, kortom mijn hartsslag is inmiddels met 80 slagen per minuut verhoogd, want we hebben al 3 bijna aanrijdingen gehad hier.. levensgevaarlijk!

*Openbare toiletten zijn hier over het algemeen super ranzig, en ze laten hier ook nog eens de deur open staan, waarom weet ik niet, maar ik heb geen zin om ook nog eens een Chineze flamoes te zien ;)

*Ze kunnen hier verekte slecht Engels, en sommige helemaal niet! Gelukkig hebben we Wout bij ons, die inmiddels een aardig woordje Chinees spreekt, echt super grappig om te horen en te zien.

Totzover de grote steden, op dit moment Zaterdag 22/9 om 10.20 Chineze tijd ( het is hier 6 uur later dan in NL ) regent het hier in Shanghai, en vanavond om 21.00 vertrekken we per nachtrrein naar HUANG SHAN waar we morgen ochtend rond een uur of 07.00 aankomen.

Hopenlijk kunnen we een beetje maffen in die trein, want morgen gaan we gelijk een trek van 7.5 km doen, met onze bagage ( 10 kg in de backpack en 2.5 in mijn rugzak ) de berg op.

Op de berg zitten we 2 nachten in het hotel, en de natuur en de uitzichten schijnen hier echt fantastisch te zijn, dus we gaan het zien!

De foto`s volgen later, is hier een beetje naadje, ook heb ik hier geen Facebook, is hier verboden in China haha.

Nou tot snel en liefs uit Shanghai, China

1. Jannie:
    23 september 2012
    Ha Jo, Heb je blog weer met veel plezier gelezen. Nog een fijne tijd in China en een hele veilige reis. Hartelijke groet, Jannie en Geri.
  2. Dinda:
    25 september 2012
    Zoals altijd schrijf je humoristisch en leuk.
    Genieten weer van je avonturen!!!