Leven in Cronulla, Sydney

16 november 2011 - Canberra, Australië

Leven in Cronulla, Sydney, NSW, Australia.

Hallo lieve familie, vrienden, kennisen, ex collega`s en iedereen die dit nog meer leest :)

Bij deze weer even een update van waar we tegenwoordig zitten/leven/werken/wonen inclusief weer wat foto`s hiervan en van van alles en nog wat :)

Bij mijn vorige verslag zat ik nog op een leuke camping in Sydney, was Steef nog in Nieuw Zeeland, en was ik net bij mijn nieuwe werk begonnen...

Inmiddels zijn we helemaal gesetteld in het prachtige Cronulla, een super relaxte leuke en tikkie elitaire badplaasts op ongeveer 20 km vanaf Sydney Centrum.

Cronulla zelf heeft een klein gezellig levendig centrum met leuke winkeltjes en terrasjes, een mooie boulevard, meerdere stranden en er hangt een relaxte Australische laid back culture.

We wonen in de wijk Woolooware, op ongeveer 20 minuutjes lopen naar het centrum en het strand en 25 minuutjes lopen naar het werk.

Hier delen we een leuk huis met een jong stel en een baby in een typische Australische woonwijk ( allemaal mooie vrijstaande huizen met 9 van de 10 keer een zwembad )

Wij hebben hier een grote eigen kamer inclusief bankje en tv en delen dan de badkamer, de keuken en de tuin en zwembad, echt super relaxed.

Onze huiseigenaren Bradley en Dana zijn erg relaxed en aardig, hij is Australisch en zij is van de Fillipijnen en ze hebben een baby van 4 maanden, Sebastian, een super schattig kereltje die alleen overdag af en toe een keer huilt en s nachts totaal niet :)

Ze verhuren Villa`s op Bali en hij is 2 weken op Bali en 2 weken thuis, als hij weg is, is zij bij Bradley`s ouders of ze is mee naar Bali.. oftewel.. we hebben 2 weken van elke maand het hele huis voor ons zelf... super relaxed! Zwembadje in de tuin... bubbelbad in de badkamer.. keuken met alle apparatuur en zelfs zo n luxe horeca koffiemachine... ik zeg... niks te klagen ;)

Het werk is ook super relaxed!

Super mooie locatie, leuke collega`s en tot nu toe super relaxte tijden!

Werken vooral ochtend/middag diensten, tussen 6 en 12.00 beginnen tot 12 - 17.00

6 uur beginnen is wel ff wennen omdat het dan om 5 uur opstaan betekend, maar goed, s middags ook mooi optijd vrij, en dan kun je nog lekker van de dag genieten!

Heb nu gemiddeld 30 uur per weerk gewerkt en dat is prima!

Thuis altijd rond de 40 uur per week en in Kununurra was het ook tussen de 40 en 50 uur werken, dus dit is ff lekker relaxed!

En het mooie, maar aan de andere kant ook het ongelofelijke.. ik verdien hier met 30 uur werken meer dan ik thuis 39 uur werk!! het is toch niet te geloven!

En dan heb ik de fooien nog niet eens meegerekend, dat is ongeveer 150 dollar per maand extra!

Meer geld en meer vrije tijd.. Maar goed, de lonen hier in Australie zijn gewoon super goed en liggen een stuk hoger dan in NL, terwijl het leven hier ook nog iets goedkoper is... Kleding, elektronica en benzine zijn goedkoper, levensmiddelen liggen ongeveer op hetzelfde prijsniveau.

Sigaretten en alcohol zijn over het algemeen wel een stuk duurder, maar goed roken doe ik niet ( 16 dollar voor een pakje = ca 11 euro! ) en Malibu koop ik in de aanbieding en we hebben hier een goede wijn gevonden voor 5 dollar ( = ca 3.75 ) :)

Wat dat betreft zou ik nog wel een jaar in Ozzie kunnen blijven, maar goed geld alleen maakt niet gelukkig he ;)

Anyway, het leven hier is dus super goed, wonen in een mooi huis, leuke baan, leuke collega`s en het weer is over het algemeen geweldig, het is hier nu vollop lente/zomer met minimaal 25 graden, en regelmatig zelfs 35! ( en eergisteren 38!!, ) en over het algemeen zonnig!

Gevolg van 35 graden zijn de enorme onweersbuien! Sjees, ik ben al geen held met onweer, maar dat onweer hier gaat nog wel even wat harder dan onze Nederlandse buien!

In de vrije tijd liggen we bij het zwembad, strand, gaan we naar Sydney City, lunchen bij de sushi train, terrasjes pakken ( met collega`s ) chillen, Spaans studeren ( yep ben ik nog steeds mee bezig en Yep nog steeds op laag pitje haha ) en mijn cursus fotografie is bijna afgerond, nu nog de lens kopen die ik graag wil voor mijn camera, maar dan ben ik minimaal 200 dollar armer, dus nog ff mijn fooien opsparen ;)

Kortom, we vermaken ons prima!!

Steef is 3 weken geleden op Woensdag begonnen op het werk, en hem bevalt het ook goed, ook ochtenddiensten..

Die Woensdag ervoor had ik hem opgehaald op het vliegveld.. Jezus wat groot daar.. In 2008 zijn we op Sydney aangevlogen en met de trein naar het centrum gegaan.. Nu ben ik er heen gereden met de auto.. 3 woorden: Druk, Groot, Chaotisch!!

Ohja we hebben onze auto ook verkocht! Dat is wel heel makkelijk gegaan, super relaxed..

Dyonne, (een ex collega van Stefan ) en Josine, een vriendin van haar zijn net aangekomen in Australie en wouden ook per auto Ozzie rond..

Aangezien hun er, net als wij destijds al snel achter waren dat een auto kopen zo ongelofelijk veel goedkoper is dan een auto huren voor langer tijd, en onze auto helemaal toppie is met alles erop en eraan, waren hun wel geinteresseerd!

Dus Steef en ik de auto helemaal uitgemest ( jullie staan er van te kijken hoeveel zooi je onopgemerkt in een stationwagen kwijt kunt haha ) , opgepoetst en tip top in orde gemaakt en gezellig in Cronulla met Dyonne en Josine een terrasje gepakt en ff bijgekletst.

Inmiddels zijn ze aan het grote avontuur begonnen, die wij ruim 8 maanden geleden begonnen zijn met onze auto ( tjees wat gaat de tijd snel!! )

En wij zijn ons geliefde autootje kwijt.. Wel raar hoor, klinkt mischien dom, maar aan zo n autootje ga je je dan toch hechten, en we hebben er super gafe, stoere en mooie herinneringen aan, en hoop dat Dyonne en Josine er net zoveel plezier van gaan hebben dan wij!

We hebben er in 7 maanden 20.300 km!! mee gemaakt en van Cairns - Darwin - Perth - Adelaide - Melbourne naar Sydney gereden..

Dus i.p.v heel elitair eigenaar te zijn van 2 auto`s, staat op dit moment alleen mijn V.W.Golfje nog te roesten bij Ome Wim en Tante Ellie in de schuur ;) Nee gekheid.. daar wordt goed voor gezorgd.. :)

Maar goed, voor ons daarbij ook een zorg minder, ( auto is verkocht en niet op het allerlaatste moment... ) en een bak geld erbij, waar we vorige week een geweldige cruise van hebben geboekt!

We wouden zowiezo graag nog wat eilandjes voor de kust van Australie doen ( onder het mom van 'nu we er toch zijn ' en toen zagen we een tijdje geleden een super leuke aanbieding in de krant.

Deze hebben we afgelopen week geboekt, echt super gaaf!

We gaan op 5 Februari vanaf Brisbane 11 dagen naar Fiji, Vanuatu, New Caledonie en Isle of Pines.. helemaal geweldig!

We gaan met de Sun Princess van Princess Cruises, ziet er echt toppie uit, hele dag door eten :) , ff wat drankenpakketjes en 1 excursie bijgeboekt en we willen op Fiji een autootje ofzo huren en rest zelf doen, want zo n georganiseerde dagexcursie, bus in, bus uit achter de rode paraplu aanlopen is niks, no offence but adventure rules!! ;)

Ben heel benieuwd wat ik van het cruisen zelf ga vinden.. Ben voor mijn werk vorig jaar naar een scheepsbezoek van de Holland Amerika Lijn in Amsterdam geweest... helemaal geweldig hoe dat er allemaal uitziet, maar dan ben je met een dag weer van het schip af ( of was het een boot Annaloes ;) )

En ik ben niet zo van de All Inclusive resorts ( oke een weekje lekker relaxen ergens = leuk ) maar avontuur en dingen ontdekken is toch wel favoriet..

De bestemmingen lijken me in ieder geval fantastisch, er er zal vast ook wel genoeg van dat elitaire volk rondlopen, maar we zijn in ieder geval weer een hele ervaring rijker!! :)

Heb er zin in!!

Nu we toch bezig waren, ook maar gelijk ff gekeken naar een globaal plan voor de Oostkust.

We wouden graag een busje huren, maar die dingen zijn hier in het hoogseizoen ( zomer in ozzie jan - feb ) zo ongelofelijk duur!!

Milo en ik hebben toen ik Oktober 2008 voor 20 dagen 560 euro betaald.. die krengen zijn nu minimaal 1100!!!

Dus gaan hoogstwaarschijnlijk een autootje huren en dan in motels/hotels/hostels met 2pk slapen, want omgerekend komen we dan goedkoper of gelijk uit dan met een busje/campertje en campings die in het hoogseizoen ook een stuk duurder zijn.

Ook al gekeken bij Relocation deals, dat houdt in dat een grote autoverhuurmaatschappij met meerdere vestigingen bijvoorbeeld een overschot aan auto`s in Sydney heeft, maar een tekort of 1 nodig van een bepaald type in bijvoorbeeld Brisbane.

Je kunt dan voor een knaak en een bos wortels die auto van Sydney naar Brisbane brengen.

Sommige zijn 5!! dollar per dag en krijg je ook nog een bepaalde benzine vergoeding!! Nadeel: Je moet dan vaak al met 3 of 4 dagen in Brisbane zijn... Maar goed hoeft er maar 1 tussen te zitten die er wel 6 dagen over mag doen ;) Dus dat houden we nog even in de gaten..

We zijn van plan om hier rond 16/17 Jan weg te gaan om de Oostkust te doen, en aansluitend de cruise.

Na de cruise hebben we nog een paar dagen in Brisbane en daar eindigt ons Ozzie avontuur ;( Maar nog niet de reis...

Heb inmiddels ook gekeken voor onze vluchten terug, en hoogstwaarschijnlijk gaan we via 2 weken Maleisie terug naar NL!!

Ik moet voor mijn jaarticket voor of op 2 Maart terug zijn in Amsterdam en ik vlieg zowiezo met Qantas via Singapore ( hoogstwaarschijnlijk met de A380!!! Grootste passagiers vliegtuig ter wereld, is nog maar een paar jaar oud, lijkt me super gaaf om daar ook eens een keer mee te vliegen! )

Singapore ben ik al geweest en Maleisie staat hoog op mijn lijstje, dus ik boek dan nog even een extra vlucht via Air Asia van Singapore naar Kuala Lumpur voor een stop over van ca 2 weken.

Steef vliegt waarschijnlijk met Malaysia Airlines direct vanaf Brisbane op Kuala Lumpur.

Ben nog bezig met de vluchten, maar dan komen we waarschijnlijk op dezelfde dag of dagje eerder of later aan in Kuala Lumpur en dan gaan we samen nog ff tripje door Maleisie ( en hopenlijk Borneo!! ) doen.
We komen dan beiden begin Maart weer aan in NL!! ( of op dezelfde dag, of dagje eerder of later dan elkaar )

Maar wordt vervolgt...... is in ieder geval even het globale plan..

Ohja mochten jullie nog kerstkaarten willen sturen ;)

Ons adres is tot 16/17 Januari:

Veel liefs en xxx

Jootje

1. Dinda:
    16 november 2011
    Het houdt maar niet op he. Hoogtepunt op hoogtepunt.
    Meid wat geniet je toch en wat geweldig allemaal.
    Trouwens die drankjes zien er lekker uit.
    Wordt straks in Nederland afzien voor je en ik kan het
    weten in heb ook in een huisje met zwembad gewoond!!!!

Geniet nog even van de laatste maanden (wat is het toch snel gegaan) en houdt ons aub op de hoogte.

Liefs,
    Dinda
  2. Laura William:
    nou zus,
    wat een verhaal weer!
    tijd gaat super snel zeg, jeetje!
    geniet er nog even van..
    xxx ons
  3. Albert Ina:
    Levensgenieters!
    Wat kan het leven toch saai zijn hé?
    Het zijn wer prachtige foto's
    Nog veel plezier toegewenst.
    Liefs Ab en Ina
  4. Laura:
    18 november 2011
    Hee Jo!
    Wat een gafe foto`s en leuk verhaal weer!
    Voor je het weet ben je alweer terug! De tijd vliegt echt!
    Geniet er nog even lekker van.

Liefs Lau