Vietnam Ho Chi Ming City

17 oktober 2010 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Vietnam!!

Ho Chi Ming City ( Saigon )

Hallo allemaal!!

How`s life in Holland?

Heb al weer een hele lading mails van jullie gehad,, erg leuk om te lezen allemaal, en wat heb ik gelachen om die mail van mijn vriendjes Hen en Wilk.. geweldig en echt weer wat voor jullie.. J

Even kort.. t was een mail met allerlei plaatjes van Vietnam zoals tuktuks, kroepoek, brommers, enge mannen, en grappige teksten erbij.. nouja had je bij moeten zijn.. it was fun!!

Ook kon ik helaas gisteren niet bij het afscheid `concert `van mijn geliefde bandje One zijn.. maar ik hoorde alweer dat het een knalfeestje was.. toppie, en we drinken er straks als ik thuis ben wel eentje op..

Even ter zake…

Hier gaat ie nog steeds toppie.

Heb een erg gezellig weekend gehad, en morgen ben ik alweer een week op reis!

Bij deze mijn belevenissen van Ho Chi Ming City.

Zaterdag 16 Oktober ben ik na een korte vlucht van 45 minuten ( t is opstijgen en landen ) met Vietnam Airlines aangekomen in Vietnam.

Even een taxi gecharterd naar mijn hostel die ik van te voren al geboekt had. ( Nga Hoang hostel )

Daar was ik rond een uur of 14.00.

Ik moet zeggen het kost niet wat maar het was ook niet wat haha.. heeft me 5 euro voor een nacht gekost, maar dan heb je ook een saai hostel waar niet veel te beleven is, op een 4 persoonskamer met gedeelde douche ( wel met die personen waarmee je op de kamer zit )

Maar goed was maar voor 1 nachtje, en scheelt alweer geld.

Heb mijn backpack naar boven gebracht en ben gelijk de stad in gegaan, heb weer alles te voet gedaan en heb gelijk de meeste highlights gepakt, zodat ik vandaag wat tijd had om een beetje te relaxen.

Wat een stad is dit zeg! Als je hier te lang zit word je echt helemaal gek van al het kabaal, de uitlaatgassen en de drukte.. maar voor 2 nachten is dat juist weer super leuk om mee te maken.

Heb de hele dat door de stad gezworven, af ten toe een bakkie of een ijsje gepakt om ff bij te komen en wat gegeten bij een noodlebar, waar in een grijs verleden Bill Clinton nog eens had gegeten ( Hing een vet groot schilderij met hem aan de Noodles in die Noodlebar )

Voor nog geen 4 euro had ik een Noodle kippensoep en Rijst met groente en vlees en een colaatje.

S avonds met al die lichtjes is het echt gaaf ( weet niet wat het is, maar ik heb iets met al die lichtjes in die grote steden, vind ik geweldig!! )

Rond een uur of 8 naar mijn hostel gegaan om ff te douchen en ff wat werk op de pc te doen.

Toen kwamen mijn roomy`s binnen, 2 dudes.. van mijn leeftijd.. Andy from Scotland and Alex from Ireland.

Ehh ik had toch een kamer voor alleen dames geboekt?!?!

Nouja we kwamen aan de klets en het was gezellig!  T was Zaterdagavond en een uur of 9, dus we hadden nog geen zin om te slapen, en aangezien er in het hostel geen centrale plek was, zijn we met zn 3en bij 1 of andere bar gaan zitten in de buurt van het hostel ( hostel was in het midden van District 1, das het centrum, dus genoeg leuke gelegenheden hier )

Hartstikke gezellig.. Andy had alles wat hij in Schotland had verkocht en was opzoek naar een toaal nieuw leven, want hij was het daar zat..hoe stoer is dat!!  ik vroeg hem hoelang hij al aan het reizen was en hoe lang hij nog bleef.. maybe forever zei hij haha, dus toen kwam dat te sprake.. hij zou blijven reizen tot het geld op was en dan wou hij ergens gaan werken.. hij was nu 2 maand onderweg en had al een boel van Azie gezien.. en hij gaat nog naar Australie.. 3 x raden waar die gast zijn nieuwe leven gaat opbouwen..

Alex was 2 maand onderweg en wou een half jaar reizen..

Rond een uur of 12 weer richting hostel gegaan waar ik beroerd heb geslapen.. die bedden waren me een possie bonke hard!!

Godzijdank dat de dudes niet snurkten of gekke geluiden maakten..had anders wel mijn oordopjes bij me, maar die dingen zitten nooit zo fijn.. dus dat scheelde alweer..

We hebben in Nieuw Zeeland toen een gast gehad die zo onmeunig hard snurkte dat we er eerst om moesten lachen, maar later was het echt te erg.. maar goed..

Was er ook al rond een uur of 8 uit, want Andy en Alex gingen naar de bekende ondergrondse tunnels dus die moesten de bus halen.. toen hun weg waren ook maar eens mijn boeltje gepakt en een cyclo ( een fiets waar je voorin kunt zitten in een soort stoeltje ) gepakt naar mijn hotel.

Heb de 2 e nacht hier een hotel geboekt, omdat dat moest als je van te voren een trein bijboekt..

En ik moet zeggen het is ook wel heerlijk om vanacht in een goed bed te kunnen slapen en een beetje luxe te hebben..

Daar kwam ik rond een uur of half 10 al aan, maar kon gelijk mijn kamer op.. ideaal..

Spul daar neer gezet en gelijk de stad weer ingegaan om wat te ontbijten en de dingen te zien die ik nog wou zien o.a. het War museum.. daar was ik gister al langs gereden met de taxi en leek me wel interessant..

Zo gezegd, zo gedaan.. Was erg interessant.. al die gevechtsvoertuigen die tijdens de Vietnam oorlog gebruikt zijn tegen de USA stonden daar, en er was een of andere tentoonstelling met allerlei voorwerpen en bommen die ze gevonden hadden.. erg interessant om te zien..

Ben per ongeluk nog gratis naar binnen gekomen haha.. net toen ik aan kwam lopen, kwam er een lading Australische toeristen de bus uitzetten, en stonden in een soort van rij om naar binnen te gaan,, dus ik sloot me daar bij aan.. en die tourleader van die groep ging blijkbaar een groepsticket kopen en ik was inmiddels met een Australische kerel aan de praat, die dacht dat ik bij hun hoorde haha,, maar goed wij dus naar binnen ( toen nog niet in de veronderstelling dat je moest betalen, en niemand controleerde het ook of je een kaartje had.. )

Dus iedereen naar binnen in een grote meute.. en die Australische kerel nog even een foto van mij gemaakt..

Dus ik later naar buiten.. zag ik dus dat je een ticket had moeten aanschaffen,, nouja scheelt alweer een paar dollar.. Oeps..

Maja, rond een uur of half 1 had ik alles wel gezien en ben ik even in het park gaan zitten..

Al snel kwamen er Vietnamese meiden naar me toe.. waar ik vandaan kwam, hoe lang ik hier al was. enz enz enz.. Ze vonden het erg interessant dat ik uit Holland kwam en dat ik een reisagent was, want heel toevallig studeerden die 2 meiden, allebei 22 jaar, Toerisme aan de University.

Ze kwamen naast me zitten op t bankje en al gauw hadden we het over de verschillen in het Toerisme in Holland en Vietnam, en over onze gewoontes en cultuur.. heel interessant..Na een tijdje kwamen er nog meer mensen bij om het gesprek te volgen.. want ze vonden `the Dutch girl` zoals ik werd genoemd wel interessant haha.. ze wouden echt alles weten over Holland..

Ze kenden allemaal de flower tulp, the cows, the cheese and the Milk.

Kim en Dieu kwamen elke Zondag naar het park om een praatje te maken met toeristen om een Engels bij te leren.

Al gauw waren we een uur aan de klets en toen nodigden Kim en Dieu me uit om samen met hun te lunchen ( het was inmiddels een uur of 2, en ik had intussen ook wel trek ) nou hartstikke leuk..

Dus wij naar een plaatselijke toko waar we van allerlei typische Vietnamese gerechten hebben gegeten,, vraag me niet wat het allemaal is,, heb het aan de 2 dames over gelaten, maar het smaakte prima..

Wat trouwens wel lachen was.. ze kennen hier geen Loempia!!! Ik het geprobeerd uit te leggen, maar ze snapten er niks van… Toen noemden ze een andere naam, en bestelden ze het in het restaurant.. het leek idd op een Loempia, maar dan niet gefrituurd en koud.. maja was goed te doen..

Maar waar dan onze gefrituurde Vietnamese loempia dan vandaan komt???

Toen ik mijn deel wou betalen ( ook weer geen 4 Euro ) moesten ze daar niks van weten, leek zowat of ze beledigd waren toen ik vroeg wat ze van mij kreeg..

Niks ervan zeiden ze, we hebben jou uitgenodigd, dus wij betalen.. haha oke!

Later nog even met zijn 3en door de Central Market gelopen , das een overdekte markt met van allerlei kramen met eten, kleren, sieraden enz enz.

En rond een uur of 6 afscheid genomen en naar mijn hotel gegaan..

Daar nog even een duik in het Zwembad genomen wat zich bevind op de 12e verdieping, dus een super uitzicht over de stad..

En zo maar optijd naar bed, want ik moet er morgen om 5 uur uit.. want mijn trein naar Nha Trang gaat om 06.30 en het is nog een half uur vanaf hier naar het station met de Cyclo die ik vanmiddag al ff gecharterd heb..

De treinrit duurt ca 7 uur, en ik blijf 3 nachten in Na Trang..

Ff lekker een paar dagen strand, natuur en weg van de chaos, drukte en brommers in de stad..

Misschien dat ik daar bij een plaatselijk reisbureau nog een toertje boek, maar kijk wel even wat er te beleven is daar.

De treinreis zelf schijnt al geweldig te zijn.. dus we gaan het zien..

Ik zou zeggen.. allemaal weer een fijne werkweek morgen, en ik hou jullie op de hoogte!!

Liefs uit Vietnam,

Jo

1. Adrienne Bastiaansen:
    17 oktober 2010
    Wat leuk om jouw belevenissen te lezen! Meid wta ben je stoer dat je dit allemala in je eentje doet. Je bent een kanjer.
  2. Marjolein:
    18 oktober 2010
    Hey beroemdheid ;)

Ik geniet weer van je verslagen, haha, helemaal top! :)
    Kom zeker een keer al je foto's kijken als je weer terug bent.
    Wat lache dat ze allemaal met je op de foto willen, moet je ook al handtekeningen uitdelen?
    Hier ist véél te koud! Zag vanmorgen alweer mensen autoramen krabben brrr... Heb al bijna mn handschoenen weer aan haha.
    Geniet er lekker van daar!

groetjes Marjolein