Cruise and Goodbye Australia

18 februari 2012 - Sydney, Australië

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen.. de Cruise..

Wat een geweldige ervaring!

Van te voren hadden we totaal geen idee van wat ons te wachten stond, een scheepsbezoekje via mijn werk naar de Holland Amerika Lijn is toch wel heel wat anders dan daadwerkelijk mee cruisen en het hele cruiseleven ervaren..

Tuurlijk is het heel anders dan een rondreis of avontuurlijke trip, maar het is me echt 100 procent meegevallen!

Nadelen: *soms duurt het embarkeren behoorlijk lang, omdat er toch in 1 keer 2000 mensen van boord af wil ( In Port Denerau op Fiji konden we niet aanmeren in de haven zelf dus het schip lag ca 5 km van de kust en moest iedereen met de reddingssloepen van boord )

En als je dan als laatste bent ben je zo een minimaal een uur verder.

Met die reddinssloepen is wel een ervaring op zich... Je moet daar niet zeeziek voor zijn, want je zit enorm opgepropt in zo n sloep waar het stikbenauwd is en dat ding schommeld als een malle heen en weer, gelukkig was het maar 20 minuutjes heen en 20 min. terug en hebben we alleen deze keer gebruik moeten maken van deze sloepen ;)

Trouwens over schommelen gesproken, je voelt echt wel constant dat het schip beweegt waar je op het schip ook bent, of je nou op de 4e of de 12e verdieping zit, je voelt het bijna altijd.

1 Dag hadden we behoorlijk slecht weer door die cycloon en toen ging het schip echt als een malle tekeer..

Ja persoonlijk vindt ik dat schommelen geen probleem, maar we hebben ook mensen gezien die waren goed ziek!

Nu zaten wij natuurlijk ook op volle zee in de Pasific, zal in rustigere vaarwateren een stuk beter zijn!

Ander nadeel: * Je bent behoorlijk kort op de bestemming, nu ben ik wel van het snelle reizen en zoveel mogelijk zien in de tijd die je hebt, maar soms zit je ook met weersomstandigheden waardoor je later op de bestemming aankomt dan gepland en wordt de dag soms wel erg kort.

Ohja en over * weersomstandigheden gesproken: We hebben helaas Iles of Pines over moeten slaan omdat Cycloon Jasmine op ons pad lag, die hebben we moeten ontwijken!! Sensatie..

Was wel even een kleine teleurstelling, maar goed beter een bestemming overslaan dan eindigen zoals de Titanic of de Costa Concordia! Alhoewel wij in tegenstelling tot de Concordia wel een hele goede, vriendelijke en verandwoordelijke Captain hadden..

Helaas hadden we trouwens door Cycloon Jasmine wel weer behoorlijk slecht weer, maar goed dat waren we al gewend aan de Oostkust en dan zijn we straks weer voorbereid op ons koude Kikkerlandje ;)

En dan de voordelen: *Je ziet een deel van meerdere bestemmingen, dat veel goedkoper is dan individueel naar elke bestemming vliegen ( en dat vliegen is voor mensen die niet van vliegen houden zoals Steef dan ook gelijk weer een voordeel ;) )

*Je hoeft niet elke keer je spullen te pakken en te verkassen.

* Je kunt je portemonee zowat thuis laten, we hadden natuurlijk van te voren al betaald en alles behalve de drankjes zitten er bij in.. alle entertainment ( dat hier echt geweldig leuk was ) films in de bios ( waar ze er hier 2 van hebben, 1 binnen in het theater en 1 buiten `movies under the stars ` met de nieuwste films ) en het eten dat echt fantastisch is, je kunt het zo gek niet bedenken en ze hebben het en ook de garnering ( opmaak van borden en schalen ) was af ten toe gewoon kunst.

Het eten en ook de fantastische service van alle personeel aan boord was echt subliem, we hebben ook nog een avond in het steak house aan boord gegeten en hadden allebei nog nooit zo n service gehad, mochten zelfs ons mes uit kiezen die we wouden gebruiken om onze steak mee te snijden haha.

Dus een pluim voor Prinsess Cruises!

De dagen dat we de volle dag op zee waren vlogen ook om, er was altijd wel wat te doen en als het mooi weer was kon je heerlijk relaxed een beetje liggen bakken op het dek.

Met de koude kak viel het ook behoorlijk mee, denk dat je daar meer van vindt op de schepen van de Holland Amerika Lijn en de Queen Mary.

Er hing gewoon een super relaxte sfeer aan boord..

Wij hadden hier trouwens ook een super aanbieding op de kop getikt, hadden 50 procent korting per persoon op de normale gidsprijs, dus dat scheelde behoorlijk.

Aan boord trouwens gewoon een drankenpakketje aangeschaft voor 89 dollar, en dan kon je 11 dagen lang onbeperkt softdrinks en mocktails drinken en milkshakes en ijs zat er ook bij in..Je kon zo n kaartje per persoon halen, maar we hebben er gewoon samen mee gedaan en dan om de beurt drinken halen ;) Scheelt je 89 dollar!! ;P

Alcohol zat er niet bij in, daar had je ook wel weer pakketjes voor ( wat goedkoper is dan los aanschaffen! )

Anyway, cruisen is erg leuk, ik zou het niet gelijk nu elke vakantie gaan doen, maar zo af ten toe als er een leuke aanbieding voorbij komt.. Way not??

En dan de bestemmingen: Fiji, New Caledonie en Vanuatu, alle 3 in Melanesie.

Alle 3 de eilanden zijn enorm groen met prachtige natuur en hebben allemaal mooie stranden en baaien en over het algemeen een vriendelijke bevolking.

Iles of Pines hebben we dus helaas overgeslagen door Cycloon Jasmine.

Onze eerste bestemming was New Caledonie, waar we aanmeerden in de hoofdstad Noumea.

Leuke bestemming en alles redelijk goed onderhouden met mooie boulevards en smalle tropische strandjes.

De bevolking is erg vriendelijk en alles is Frans, de taal, de nummerborden en de auto`s.

0ok hadden we hier een schitterende zonsondergang ( check de foto`s )

Daarna was Fiji aan de beurt, we hebben hier 2 bestemmingen aangedaan: Suva, de hoofdstad in het Zuiden van het eiland en Port Denerau in het Noord Westen van het eiland.

Suva zelf is niet echt bijzonder, we hebben een taxi gehuurd die ons een paar uur rond gereden heeft in het binnenland dat erg mooi is.

Helaas was het weer niet geweldig, wat toch wel weer invloed heeft op de foto``s en de schoonheid van de natuur.

Op het eind wou die taxichauffeur ons nog oplichten ( staan ze ook een beetje om bekend, of eigenlijk moet ik zeggen berucht ) door te zeggen dat hij ons een half uur langer had rondgereden dan dat wij zeiden en dat hij meer geld wou.. Nou eh meneertje daar zijn wij niet van gediend.. Die knakker even goed duidelijk gemaakt dat wij zo en zo laat zijn vertrokken ( dit hadden we uiteraard van te voren al gechecked en dit ook hardop gezegd, en dat hij krijgt wat we van te voren hadden afgesproken en geen cent meer.. geen gelul.. Dus die knakker heeft gekregen waar hij recht op had en toen zijn we de taxi uitgestapt.. Zo jammer he.. Dat die mensen dan toeristen die niet zo ervaren zijn of onwetend of naief zijn proberen op te lichten..Maar dan zijn ze hier aan het verkeerde adress.

Ze moeten blij zijn dat ze uberhaubt wat krijgen en deze man heeft meer dan genoeg gehad en precies wat we van te voren hadden afgesproken en als hij gewoon normaal had gedaan had hij misschien nog fooi gekregen maar daar kon hij nu natuurlijk wel naar fluiten!!

Aan de andere kant van Fiji, Port Denerau had je hier geen last van en was het

ook veel meer ontwikkeld dan in het Zuiden.

Hier was het echt gericht op toeristen, alles mooi aangelegd, en hier vond je de grote hotel ketens zoals Hilton, Sofitel en Sheraton.

Je kon als Cruisers gebruik maken van de faciliteiten van deze mooie resorts als je bij hun een drankje bestelde of ging lunchen.

Wij hebben gelunched bij het Sofitel en hebben uiteraard het Sheraton en het Hilton ook even bekeken, erg mooi!

Het weer was over het algemeen bagger, dus hebben nog een rondritje gedaan rondom Port Denerau en hier nog even een terrasje gepakt.

En dan Last but not Least.. Vanuatu, de mooiste van de 3.

Mischien kwam dit ook doordat we hier de hele dag prachtig weer hadden en de bevolking heel erg vriendelijk en helemaal niet opdringerig was, maar Vanuatu is echt een schitterende bestemming.

Vanuatu bestaat uit meerdere eilanden, wij kwamen aan op het hoofdeiland Efate in de hoofdstad Port Vila.

Vila zelf is niet heel bijzonder maar als je meer naar het binnenland gaat heb je hier een schitterende natuur en laguna`s.

Er liggen ook veel prachtige tropische bounty eilandjes voor de kust, 1 daarvan was Erakor Island, hier zijn wij geweest.

Een klein eilandje met 1 restaurant en een paar huisjes waar je kunt verblijven, afgelegen strandjes, prachtig helder water en je kunt het eiland in ca 20 minuten rond lopen.

Echt serieus dit was echt het mooiste eilandje waar ik ooit ben geweest ( op Australie na dan, maar noem het een eiland of noem het een continent of een land ;P )

Schitterend mooi daar, ik zou zeggen de foto`s zeggen denk ik wel genoeg!!

Brisbane is trouwens ook een erg mooie stad, staat bij mij na Sydney toch wel op nummer 2, dan Perth, dan Melbourne en dan Darwin..

Hangt een relaxte sfeer, alles is erg overzichtelijk en ze hebben er ook een super relaxed park met laguna, waar je op warme dagen zoals afgelopen dagen heerlijk kan relaxen en een frisse duik kan nemen.

Al met al vlogen de 11 dagen voorbij en de laatste 3 nachten in Brisbane ook, en ons fantastische Australie avontuur zit er op ;(

Over 2 weken zijn we thuis, jeetje wat is de tijd snel gegaan.. een jaar is echt niks!

Eergistermiddag om 13.40 vloog ik met Qantas, QF51, van Brisbane naar Singapore, waar ik om 19.25 plaatselijke tijd aankwam en daarna van Singapore om 00.25 ( na een uur vertraging ) naar Kuala Lumpur met Air Asia, AK718, waar ik gisternacht om 01.35 aangekomen ben.

Kom net tot de conclusie dat ik de laatste jaren nog nooit zo weinig heb gevlogen! De laatste keer was naar Bali in April 2011!

Stefan vloog eergisteravond pas om 23.50 met Malaysia Airlines/KLM, MH134 rechtstreeks naar Kuala Lumpur, waar hij gisterenmorgenvroeg om 06.00 aangekomen is.

Dus ik heb gisternacht de hele nacht op luchthavens doorgebracht.. Jaja het leven van een reiziger gaat niet altijd over rozen :P

Kom ik er in Kuala Lumpur nog achter dat de lowcost terminal ( dus Air Asia ) op 20 km van de internationale luchthaven ligt! Dus ergens een bus opgezocht omdat ik toch naar de internationale luchthaven moest op Steef op te halen..

Tijd ging gisternacht trouwens wel super snel!

Ik had weer het geluk dat ik op mijn vlucht van Brisbane naar Singapore samen met een andere Australische dude in het middenpad 4 stoelen had die we met z n 2en moesten delen, dus lekker veel ruimte.

Deze dude was Nick, en was ook nog een erg gezellige Ozzie ook.. Dus de helft van de tijd lekker met die gast lopen kletsen en aan de andere kant zat nog een dronken Ozzie,, haha wat lachen was dat,, de hele tijd tegen iedereen aan het aan lullen en aan het ouhoeren en veel te veel biertjes op hebben,, maar goed super gezellig aan boord, en nog 3 films gekeken, dus die vlieg uren vlogen voorbij!

Onze Ozzie Nick, vloog door naar Japan ( nogal een kromme route via Singapore, maar was het goedkoopst! ) en moest ook een paar uur wachten, dus samen hier op Singapore nog even 2 borrels gedronken, toen hij moest boarden voor zijn vlucht heb ik nog ff internet gechecked en toen was het alweer tijd voor mijn korte vlucht van ruim een half uurtje naar Kuala Lumpur.

Eenmaal aangekomen in Kuala Lumpur kom je ook snel weer achter de realiteit van hoe lam of irritant sommige mensen in deze landen kunnen zijn..

Ook wel weer lachen .. .Kom je bij de douane, ligt er gewoon 1 douanier te slapen in zo n hokkie!! Kom ik bij een andere knakker die gewoon doodleuk met zijn collega tegenover hem blijft doorpraten met mijn paspoort in de ene hand en de stempel in de andere hand.. serieus ik heb daar minstens 5 minuten gestaan en die knakker bleef gewoon doorpraten!! Eh hallo!! Mag ik mijn paspoort?? of praat in het Engels zodat ik dit gesprek ook kan volgen...

En dan het voordringen.. Sjonge jonge daar kunnen die Aziaten wat van..

Zodra het vliegtuig stil staat, vliegen die lui uit de riemen, als een malle die bagagebakken open en daar staan ze dan hutjemutje in het gangpad te wachten voordat we 10 minuten later pas in beweging kunnen komen omdat dan de deuren pas open gaan.. man man blijf toch rustig zitten!

En in de rij staan kennen ze ook niet.. Wil ik in Singapore inchecken ( omdat ik met air asia een los ticket had, moest ik in Singapore door de douane en opnieuw inchecken voor mijn vlucht naar KUL.. ) dus ik sta netjes in de rij.. vliegen de aziaten me in 1 keer om de oren met koffers en tassen,, eh hallo!!!! hier sta ik! in de RIJ!!

Ach ja ergens blijft het ook wel komisch.

Was trouwens de ene blond harige in het hele air asia vliegtuig, grappig detail!

Anyhoe eenmaal dus aangekomen in KUL nog even geprobeerd wat te slapen op zo n bankje, maar goed dan dommel je een beetje weg, maar slapen kun je het niet noemen.

Was uiteindelijk zowiezo pas om 02.30 op internationaal en Moest dus wachten tot 06.00 tot Steef er was.

Toen hij er was, trein gepakt en taxi naar het hotel, waar we gelukkig gelijk zo vroeg konden inchecken!!

Hadden een hele leuke aanbieding gevonden voor een super luxe 5 sterren hotel,, en dat was meer dan welkom.

Geloof me, na een hele dag en nacht reizen, niet slapen en weinig eten wordt je heel blij van een super relaxed bed, een luxe kamer en een regenstraal douche!!

Dus toen we eenmaal op de kamer waren rond een uur of 8.00 gisterochtend gelijk het bed ingedoken, wekker om 13.00 s middags gezet en daarna hier de omgeving een beetje verkend.

En vandaag de stad in geweest en alweer van alles beleefd en gezien.. En morgen gaan we het binnenland in.. maar daarover meer in mijn volgende verslag!! :)

Tot snel!!

Liefs en XXX uit Kuala Lumpur, Maleisie

1. Dinda:
    22 februari 2012
    Wat geweldig toch dat je ons zo leuk op de hoogte houdt en zoveel mooie foto's laat zien. Tijd gaat zo snel voor je t weet zit je hier aan de balie met wat lekkers haha. Veel plezier de laatste dagen en tot snel xxx
  2. Annewil:
    22 februari 2012
    Leuk verhaal en super mooie foto's!!
    Grappig dat de aziaten je om de oren vlogen hihi, ben benieuwd of dat in China straks ook zo is ;)
    Dikke knuffel en tot snel Xx
  3. Albert Ina:
    Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf!! :)
  5. Jet:
    24 februari 2012
    Hey Jootje,

Wat een geweldige foto's weer ! super.
    Misschien komen we elkaar nog wel tegen op Schiphol...
    Ik vertrek namelijk 2 maart naar Indonesië en jij komt dan terug hoor ik. Grappig! Nico zit daar al voor zijn werk en vanaf 3 Maart gaan wij daar vakantie vieren.

Liefs Jet
  6. Jootje:
    24 februari 2012
    Bedankt weer voor de leuke berichtjes en de vele mailtjes!

Jet ik weet niet of je dit leest, dus ik heb je ff een mailtje gestuurd :)

XXX Jo
  7. Jannie:
    26 februari 2012
    Hoi Jo en Steef,

Fantastisch allemaal.

Fijne tijd nog in Maleisië, goeie vlucht naar Europa en tot vrijdagmorgen op Schiphol.

Al vast een dikke knuffel voor jullie beiden.

Geri en Jannie