De Oostkust

4 februari 2012 - Brisbane, Australië

Hallo lieve familie, vrienden, kennissen, en mensen die ik niet ken maar dit toch via andere internetsites en google ( altijd handig die statestieken ; ) lezen..

Hoe is het daar aan de andere kant van de wereld? In ieder geval erg koud en wit las en zag ik al :)

Hier gaat alles nog steeds toppie en is het Tropisch met temperaturen rond de 30 graden.. Dat gaat straks een enorme cultuurshock worden!!

Om maar even in chronologische volgorde te beginnen met onze avonturen...

De Oostkust.

Voor mij bekend terrein! Maar toch weer erg leuke en nieuwe dingen ontdekt!

En toch na nu heel Australie gezien te hebben, de Westkust toch wel mooier vinden dan de Oostkust..

Echt een wereld van verschil, maar beiden prachtig!

We hadden van te voren aan de hand van mijn ervaring de route uitgestippeld en een begroting gemaakt wat het zou gaan kosten als we een busje/campertje zouden huren en een gewone auto icm motels/cabins.

Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat de auto icm motels/cabins maar heel iets duurder uitkwam zowel gelijk, dus we hebben nu gekozen voor luxe.

We hebben ca 7 maanden in een stationwagen geleefd, dus is dit ook wel erg lekker :)

Achteraf ook super relaxed, want we hebben best wat regen gehad!!

Zo gezegd zo gedaan, auto gehuurd ( uiteraard ook alle maatschappijen met elkaar vergeleken voor de beste deal ) en zo kwamen we uit bij Budget.

Helemaal top!

Buiten het feit dat ze spot goedkoop zijn, goede service, en mooie auto`s!

Wij hadden het geluk dat we met een gloednieuwe ( wij zijn 2e bestuurders en er staat 4200 km op de teller ) Hunday i30 op pad mochten!

We hadden de kleinste catogorie gehuurd, maar kregen een gratis upgrade naar een 5 deurs en groter model omdat deze auto uit Queensland kwam.

Dus de 1e bestuurders hebben deze auto van Brisbane Queensland naar Sydney NSW gereden, en ze wouden deze auto weer terug hebben naar Brisbane, dus lucky us, wij gingen naar Brisbane :)

Super fijne bak en gelukkig weer een automaat, wat toch wel heel erg relaxed en lazy driving is ! ( Gaat echt weer wennen worden om met mijn handgeschakelde Golfje aan de linkerkant van de weg te rijden in de linkerkant van de auto!! )

Anyway Maandag 16/1 zijn we na een korte nacht met een winkelkarretje naar het station gelopen want we hadden toch nog wel het een en ander aan bagage ondanks de 5 tassen die we al naar het leger des heils hadden gebracht!

Aangekomen bij het station van Cronulla met de trein naar Sydney om in Kings Cross de auto op te halen.

Ging allemaal snel en we waren ook zo van hartje Sydney in de Blue Mountains, onze 1e stop.

Het was helaas enorm honde weer, maar hebben in de Blue Mountains nog wel het een en ander gezien en rondgereden ( totaal ca 140 km ) en de volgende dag, Dinsdag 17/1 ook nog een deel van de Blue Mountains gepakt en via een mooie kustroute uiteindelijk in Taree uitgekomen na een roadtrip van ca 450 km.

Woensdag 18/1 wederom via een enorm mooie kustweg via en ten noorden van Port Macquairie aangekomen in Coffs Harbour.

Hier hadden we 2 nachten een cabin gehuurd.

In Coffs Harbour was het heerlijk zon zee strand terrasjes en relaxen!

Vrijdag 20/1 zijn we doorgereden naar Ballina, een plaatsje op ca 28 km vanaf Byron Bay ( een van mijn favo plaatsjes aan de Oostkust )

In Byron Bay zelf was alles of vol of te duur ( enorm geliefd en toeristisch ) dus hadden we in Ballina een leuk motel gevonden.

Ballina zelf is niet heel bijzonder, het ligt ook aan zee en heeft een paar mooie strandjes en een winkelstraat en terrasjes maar verder niet heel veel bijzonders.

Byron Bay is super leuk, niet te groot, gezellig, en er hangt echt een Australische surf laid back sfeer.

Leuke winkeltjes, terrasjes en een prachtig mooi lang en breed strand.

Hier hebben we dan ook dankbaar gebruik van gemaakt door lekker aan het strand te liggen, terrasjes te pakken, beetje rond slenteren en dan vliegt de tijd ook voorbij!

Zondag 22/1 zijn we eerst iets het binnenland ingereden richting Mount Warnung, erg mooie omgeving.

Uiteindelijk aangekomen in Surfers Paradise, helaas was het weer niet heel erg geweldig, dus ff uurtje aan het strand gelegen en daarna de stad in gegaan om lekker een beetje rond te slenteren, terrasjes te pakken en en hapje te eten.

s Avonds toen we weer terug kwamen zagen we op het nieuws dat het de komende dagen enorm slecht weer zou worden in Queensland, dat er kans was op een cycloon en dat ze weer bang waren voor overstromingen!

Hebben wij weer! We zijn hier bijna een jaar geleden vertrokken uit Queensland met overstromingen en na de Cycloon Yasi, die Stefan nog meegemaakt heeft, en nu komen we weer in hetzelfde normaal altijd tropische Queensland !

De temperatuur was wel super, tussen de 25 en 30 graden.

Anyway Maandag 23/1 wouden we via Steve Irwin`s Zoo in Beerwah naar Noosa rijden, maar het regende zo gigantisch hard dat we gelijk doorgereden zijn langs Brisbane rechtstreeks naar Noosa.

We moesten zowiezo weer terug naar Brissie om de auto in te leveren, en de Cruise vertrekt vanuit hier, en we vliegen ook vanaf hier, dus hoopten we op beter weer op de terugweg.

Noosa is ook een super leuk surfers plaatsje met mooie brede standen, rivieren, mooie omgeving en een gezellige hoofdstraat met winkels en leuke restaurantjes.

We hadden hier 2 nachten een super relaxte studio gehuurd,was net nieuw, alles zag er super strak uit en we hadden filmnet en nog een boel films en series op de laptops staan en het was hondeweer met echt ontiegelijk veel regen, dus lekker een beetje gechilled in onze acco en 7 films gekeken in 1.5 dag :)

Dinsdag 24/1 was het gelukkig redelijk droog, maar het weer was nog steeds niet geweldig.

Zijn een stuk wezen toeren, en in Noosa zelf een beetje rondgelopen en verder eigenlijk lekker gerelaxed.

Woensdag 25/1 zijn we weer verder gereden naar Harvey Bay, waar we 2 nachten een cabin gehuurd hadden.

Het weer was hier naadje, dus hebben eigenlijk vooral een beetje gechilled en nog even een hengeltje uitgegooid op de pier.

Donderdag 26/1 was het ook nog Australia day ( beetje netzoals koninginnedag bij ons, overal festivals, mensen die in kleding met de kleuren van het land lopen en vooral ook gewoon dom zuipen en bbq en.. Maar goed het weer was bagger en alle festivals hier waren afgelast dus hebben daar ook vrij weinig van meegekregen.

Vrijdag 27/1 : Roadtrippn!! We zijn in 1 keer doorgereden naar Airlie Beach, ca 859 km verderop, waar we ca 11 uur over gedaan hebben met wederom mega slecht weer onderweg.

Op het nieuws zagen we al dat er weer van allerlei wegen overstroomd waren.

Er was in 24 uur in deze omgeving ca 350 ml regen gevallen in een dag ( ter vergelijking: in Sydney valt gemiddeld 950 ml in een heel jaar!!! )

Gelukkig hadden wij op onze weg geen overstroomde regen zoals aan het begin van onze reis, ook in Queensland maar wel enorm veel regen.

Het was dan ook super relaxed toen we uiteindelijk s avonds in Airlie Beach aankwamen en het was droog en zonnig!

We hadden hier een geweldig gaaf appartement geboekt voor 6 nachten met een geweldig uitzicht op zee en de baai van Airlie Beach.

Dit was tevens ook onze eindbestemming aan de Oostkust, omdat we hierna weer terug richting Brisbane zijn gegaan.

In Airlie Beach lekker gechilled en vanuit hier de nodige uitstapjes gemaakt.

De avond dat we aankwamen lekker uit eten geweest en verder vrij weinig, want we hadden er een behoorlijke reis opzitten die dag.

De volgende dag, Zaterdag 28/1 was een relaxed dagje, beetje rondgebanjerd in Airlie Beach, terrasjes gepakt, duik genomen in de laguna ( in de zee hier zitten de dodelijkste kwallen ter wereld, de box jellyfish, als je wordt gestoken kun je zonder snelle behandeling al binnen 20 min. je bewustzijn verliezen en erger.. dus je vindt hier ook eigenijk niemand in de zee aan de kust, daarvoor hebben ze een super relaxte laguna, soort zwembad aan zee gemaakt )

Over dieren gesproken, ook de haaien zijn weer actief geweest, we zagen op het nieuws dat in Western Australia een snorkel groepje was aangevallen door een haai, en in New Castle waar we net een paar dagen geleden waren was een surfer aangevallen.. Dus ja dan bedenk je je toch wel even een paar keer voordat je de zee in gaat..

Anyway na ons relax dagje s avonds weer lekker uit eten geweest en genoten van ons geweldige uitzicht op t balkon.

Zondag 29/1 weer een actief dagje.. met de auto rond getourd in de omgeving en uiteindelijk bij het plaatsje Bowen, Lake Prosperpine en Shuteharbour geweest waar we hebben gevist, gezwommen, bakkie hebben gedaan en gechilled.

S avonds uiteraard de live finale van de tennis ( Australian Open ) gekeken, waarvan we dachten dat we daar met een zak chips en 1.5 uur verder klaar mee zouden zijn, maar ik weet niet wie of jullie het ook gekeken hebben, maar deze wedstrijd duurde 6 uur!! ( langste finale ooit in de grand slam, en toen waren wij hier inmiddels een zak chips, een bak ijs en 2 bakken noodlesoup verder en was het 1 uur s nachts..

De volgende dag zijn we s ochtends naar the Ceder Falls geweest, erg mooi in het Conway N.P met een super relaxte rockpool voor een frisse duik!

Ook zijn we nog naar het dichtbijgelegen Conway Beach geweest.. totaal uitgestorven daar, wat het erg mooi maakte en je het gevoel gaf dat je alleen op de wereld was!

S avonds weer uit eten geweest bij een leuke tent en toen was het alweer Dinsdag 31/1. Toen was het enorm hondeweer helaas, we wouden een vis/whitesunday eiland boot tourtje doen, maar zagen op het weer dat er 100 procent kans op neerslag voorspeld was, dus dat hebben we even een dagje uitgesteld.

Zo gezegd zo gedaan.. Woensdag 1/2 werden we om 6.45 s ochtends opgehaald voor onze vis/whitesunday island tour.

Was echt een super gafe ervaring, gelijk bij de eerste stop waar we ons hengeltje konden uitgooien een dikke Trevalli gevangen :)

We waren met 2 dudes van de excursie zelf en nog 5 anderen waarvan 1 zeeziek was en de hele excursie zo n beetje over de rand van de boot heeft gehangen, gelukkig waren Steef en ik topfit op het toch wel behoorlijk schommelende bootje, dus onze voorproef op de `grote Cruise `is geslaagd.

Uiteindelijk hebben we al met al een stuk 20 vissen gevangen in alle soorten en maten en Steef heeft zelfs een haai gevangen!!! Echt super vet.

Was een Lemon Shark van ca 150 kg en 2 meter lang, nog nooit in het wild ( gelukkig ) een haai van zo dicht bij gezien, maar dit was toch echt wel spectaculair.

Steef met man en macht die haai aan bij de boot zien te krijgen, met de volgende dag spierpijn en een zere pols als gevolg.

Donderdag 2/2 was weer een reisdagje waar we ca 800 km gemaakt hebben om weer terug te rijden richting Brisbane.. Uiteindelijk overnacht in een motel in Bundaberg waar we ook bij een super leuke Mexicaan gegeten hebben, altijd goed!

Vrijdag 3/2 verder gereden richting Brisbane wat nog ca 320 km was, en s middags uiteraard nog even bij de Australia Zoo in Beerwah geweest.

Was er zelf in 2008 al geweest en het is echt zeker de moeite waard om nog eens te kijken, en Steef wou het natuurlijk ook zien, en aangezien het de heenweg enorm rotweer was hebben we het toen overgeslagen.

Vrijdag was het in ieder geval lekker weer dus hebben we de hele middag in de Zoo doorgebracht, blijft altijd super leuk met al die Australische dieren, en vooral met die Kangaroo`s.. helemaal geweldig, alhoewel een Kangaroo voor ons inmiddels hetzelfde is als een hond in Nederland.

Uiteindelijk aangekomen in Brissie waar we ook al een hotel geboekt hadden voor 2 nachten, afhaalmaaltijdje gehaald bij de Thai en lekker chill voor de tv gehangen.

Vanmorgen 4/2 de auto ingeleverd en een beetje rond de stad gelopen en morgen is het dan zover... de Cruise!

We vertrekken morgen om 16.00 uit de haven van Brisbane voor 11 nachten cruisen naar Fiji, Vanuatu, New Caledonie en Isles of Pines.

Ben super benieuwd hoe het allemaal gaat en wat ik ervan vind! Is natuurlijk wel even wat anders dan een avontuurlijke reis :)

We gaan in ieder geval op luxe, onze outdoor kleding wordt ingeruild voor mijn jurkjes en Steef heeft zelfs nog een pantalon moeten halen ( 2 tientjes bij de Target ;) )

En we hebben zelfs 2 Gala avonden haha, zal mij benieuwen hoeveel er van die kouwe kak aan boord is... Als we er weer zijn.. Donderdag 16/2 zal ik proberen mijn nieuwe blog te uploaden met alle foto`s.

Dit waren in ieder geval weer onze belevenissen en foto`s van de Oostkust, het eind van ons Australie avondtuur en de roadripjes, maar we hebben gelukkig nog wat leuke dingen in het vooruitzicht.

Ps deze keer hebben we opvallend veel dieren foto`s :)

Fijn weekend allemaal en tot snel!!

Big Hug and Love from Brisbane,

Australia

1. Ernst Bosch:
    4 februari 2012
    Jootje, klinkt weer heerlijk allemaal en wat onwerkelijk aangezien NL net de koudste nacht in 27 jaar heeft gehad, dikke -20 graden! veel plezier op de cruise en zie de blog graag weer verschijnen. Groet, Bosch