Dwars door de outback trip

25 maart 2011 - Cairns, Australië

Heey lieve mensen..

Hoe is het daar?

Hier gaat ie goed, behalve dat werk vinden in Darwin een beetje tegenvalt. We zijn hier Zondag 20 Maart aangekomen en hebben gelijk die middag maar even de omgeving verkend. Darwin is veel kleiner dan verwacht, maar wel erg gemoedelijk en gezellig. Aan het eind van de dag hadden we de weg dan ook wel een beetje gevonden en we kwamen ook nog bij een geweldig stukje natuur/strand uit bij Fannie Bay en een mega groot shopping center bij Casuarina. Alles bij elkaar een erg leuke bestemming om ons te vermaken. We zitten hier op een kleine maar prima camping genaamd Shady Glenn, op nog geen 10 minuten rijden van het centrum van Darwin en pal naast de luchthaven met een lekker zwembad erbij. Maandag 21 Maart zijn we gelijk actief aan het jobhunten gegaan.. Alle uitzendbureaus langs gegaan, op internet gekeken en in de krant.. maar valt vies tegen omdat er veel oogst verprutst is door de vele overstromingen ( ook in Western Australia, want op dit moment zouden we niet eens naar Perth kunnen omdat halverwege de weg ook overstroomd is, en we hebben onderweg ook spectaculaire dingen meegemaakt qua overstromingen, maar daarover straks meer.. Maar we zitten nu dus al bijna een week in Darwin waar we ons prima vermaken met rondlopen in de stad, vissen, eten, zwemmen, rondtouren in de omgeving, lezen en zo maak je je dagen wel vol. Het is hier trouwens bloedheet, graadje of 35, dus inmiddels ook al mooi van mijn Nederlandse tintje af ;) Maar omdat we al behoorlijk actief aan het jobhunten zijn geweest en tot nu toe met weinig succes, hebben we besloten om tot Zaterdag ( morgen ) nog hier te zoeken, en dan gaan we verder kijken naar reisopties,, waarheen en hoe dat weet nog niemand, maar hier gaan zitten wachten op werk heeft ook geen zin, dus we zijn nu in de omgekeerde volgorde eerst lekker aan het vakantie vieren, en straks hopen we ergens anders weer flink te gaan cashen.. We hebben in de planning om vanaf hier nog een weekje ( of 2 ) richting Bali te gaan. Die vluchten kosten vanaf hier geen zak, en het levensonderhoud is daar ook een stukkie goedkoper als hier, dus per saldo kunnen we daar beter zonder werk zitten dan hier :) En ik hoop daar mijn neefje Wout straks nog ff te spotten die daar ook bijna aankomt voor zijn stage voor de Hogere Hotelschool ( zit op dit moment in Bangkok voor 1e deel stage, of ik kan beter zeggen vakantie als ik zijn blog zo lees ;)

We zijn ook nog even flink aan het bijkomen van de 5 daagse outback trip die we gemaakt hebben, wat hebben we een avonturen beleefd, echt geweldig! Hebben door de vele overstromingen ongeveer 1000 km omgereden ( maar wel heel veel gezien ) en totaal van Cairns naar Darwin ongeveer 3700 km gereden.. De auto is perfect en snel als een malle ( en Willie... hoezo een Opel Omega?!?! Als je goed naar de voorkant kijkt heeft het meer weg van een BMW ja..en als je naar de motor kijkt heeft ie meer weg van een mustang.. ;)

Om bij het begin van onze trip te beginnen, we zijn Dinsdag 15 Maart vertrokken uit Cairns om in eerste instantie niet via de 'normale toeristen highway', maar via Normanton naar Mount Isa en zo naar Darwin te gaan.. Na 300 km van die normale snelweg, kwamen we erachter dat daar de boel overstroomd was bij het plaatsje Croydon... Naadje!! Maar goed we hebben onderweg onze eigen prive game drive gehad, want we hebben knetter veel wilde dieren op de weg en bijna op de auto gezien ( kangaroo`s, koeien, ringo`s, papagaaien, slangen, hagedissen, cassowaries en ander gevogelte en een struisvogel ( zie ook foto`s ) Uiteindelijk de eerste nacht Georgetown wild gekampeerd ergens midden in het dorp op de parkeerplaats van een toeristen informatie bureau.. Was verder echt helemaal niks te doen daar, dus waren s ochtends ook alweer voor 7 uur op pad.. Hebben de hele dag gereden en veel mooie dingen gezien en kwamen uiteindelijk uit bij de plaats Charters Towers, leuke gezellige plaats en we hadden hier echt een topcamping, super relaxed, netjes, en een bbq ( dankbaar gebruik van gemaakt ) Volgende dag weer een reisdag waar we heel wat km hebben gemaakt en super mooie landschappen hebben gezien. Ondanks de outback toch veel afwisseling in landschap varierend van bos, enorme kale vlaktes en bergen. Kwamen uiteindelijk uit in Mount Isa, een mijnwerkersplaats met heel veel abbo`s en ander gespuis,, niet echt geweldig, maar het was maar voor 1 nachtje, dus op een simpele camping gestaan en de volgende dag nog even wat camping equipment ingeslag en en een knaken vishengeltje voor mij erbij en toen weer op pad.. Maar niet voor heel lang.. Na een tijd rijden kwamen we op de wegen al steeds meer water tegen en rivieren en creeks die buiten hun oever waren getreden en die ook steeds dieper werden op een gegeven moment. Dus op een gegeven moment komen we stil te staan achter een road train ( enorme vrachtwagens met een stuk of 3, 4 trailers ) maar dit bleek er geen 1 te zijn, maar een stuk of 10 en nog een stuk of 10 auto`s er nog voor.. Dus toch maar besloten om eens te gaan kijken wat er voor ons aan de hand was.. Conclusie: Water , water en nog eens water,, een enorme overstroming waar je met een normale auto ( met een 4 wheel drive was het al lastig ) niet door heen kon.. K*t dachten we.. dat word of dat hele pokke eind terug rijden, of hier de nacht door brengen in de middle of nowhere.. Op een gegeven moment vroeg ik aan een Australische stel of hun wisten hoe en wat.. Ze hadden hier 3 dagen geleden ook al gestaan toen het water nog hoger was, en stonden hier dus weer vast.. Hmm dit kon nog wel eens vervelend gaan worden.. Weer een andere Australieer zei dat we een paar uur moesten wachten en dat dan het water wel weer gezakt zou zijn.. ( het stond toen een meter hoog ) Dus Steef en ik zijn maar bij de auto gaan zitten met een drankje en een boekie en afwachten... Later kwam dat Australische stel naar ons toe en bij ons zitten.. Biertje gedronken.. En toen zei hij dat hij niet langer wou wachten omdat hij over 2 dagen echt in Darwin moest zijn vanwege zijn werk ( die jongen zat in het Australische leger ) en dat hij wou gaan proberen om er zo door heen te komen, uiteraard met de nodige voorbereidingen. Wij wouden ook verder na 2 uur daar in de hitte gewacht te hebben, dus samen met hun een plan de campagne bedacht om die overstroomde creek door te komen zonder 4 wheel drive en zonder al te veel schade.. Wij hebben het geluk dat onze luchttoevoer van de auto behoorlijk boven in de motorkap zit anders hadden we echt een paar dagen moeten wachten, want dat water zakte voor geen meter en werd eerder meer dan minder.. Bij 2 andere Nederlandse jongens die we spraken zat die luchttoevoer dus helemaal onderin, dus geen schijn van kans.. ( Voor de niet autotechneuten: Als er water in die luchttoevoer komt heb je kans dat je je hele motor aan gort hebt liggen, en dat midden in een overstroomde rivier van een meter diep met slangen en kans op krokodillen.. Das nie grappig ) Maar daar hebben we dus geluk mee gehad... Verder met de voorbereidingen.. Ons andere grote geluk was onze Australische vriend die bij het leger zat en ongelofelijk handig en technisch was.. en samen heb je meer dan alleen.. Wij hadden duktape ( donders makkelijk overal voor ) om de deuren en alles af te tapen, zodat er niet al te veel water naar binnen zou komen.. dat er zowiezo water binnen zou komen was een feit, maar dit was om de schade te beperken.. Onze Aussie had een groot stuk zeil over en touw, om voor de motorkap te spannen om zo een boeggolf te creeeren en de motor te beschermen, en hij had siliconen spray om belangrijke onderdelen zoals de bougies te beschermen. Toen we dat allemaal voor mekaar hadden was het tijd om te gaan.. De adrenaline gierde echt door me heen, want ons hele hebben en houden is die auto en alles wat daar in ligt.. Het begin ging nog wel voorspoeding en die Aussie reed voor ons, dus creeerde voor ons al een extra boeggolf, maar toen we in het midden waren en ik het water steeds hoger richting het raampje zag komen dacht ik maar aan 1 ding: Laat ons in godsnaam die overkant halen en laat die auto nu niet afslaan.., en die welbegeerde overkant haalden we.. Op het moment dat we de overkant haalden stroomde het water de auto in en het zweet van onze rug van de hitte ( geen airco in auto en raampjes moesten nu dus echt wel dicht en van de spanning.. Dat water hadden we met een paar handdoeken zo weg.. Maar we hadden het gewoon gehaald met onze bak.. Een andere 4wheeldrive had zijn motor opgeblazen, dus zo zie je maar weer... een goede voorbereiding is het halve werk,, en ik heb inmiddels weer heel wat autokennis opgedaan.. Na te zijn bijgekomen zijn we weer fris en fruitig op pad gegaan om nog geen half uur later onze volgende enorme barricade tegen te komen.. Een enorme rivier van wel een km lang die compleet buiten de oevers getreden was!! Serieus het pondje van Wijhe naar Heerde is er niks bij.. Dus maar even onze kansen ingeschat en gewacht op een paar auto`s die de overkant haalden ( Deze rivier was gelukkig bij het overstromingsgedeelte niet zo heel diep, ongeveer een centimeter of 30, dus dit moest voor ons een eitje zijn.. ) Dus maar begonnen met oversteken van de rivier, er leek echt geen einde aan te komen, en de spanning steeg.. maar ook hier weer met heel veel spanning de overkant gehaald.. Later konden we er hard om lachen en we zijn een heel avontuur rijker, maar op het moment dat je in die auto zit piep je wel anders! We hebben er trouwens wel een paar hele mooie foto`s aan overgehouden ( zie foto`s ) Uiteindelijk toen het al bijna donker werd bij Threeways ( splitsing van de wegen naar Darwin en Alice Springs ) overnacht op een knakencamping bij een benzine pomp, waar het heel druk was vanwege al die mensen die door die overstromingen moesten en waar het echt stikte van de muggen en ander ongedierte.. Gek werden we ervan.. ( Vooral Stefan als muggenfan ; ) ) We zijn daarom ook zodra de zon op kwam vertrokken.

Na nog heel wat kilometers door de outback kwamen we redelijk vroeg die dag aan in Pine Creek.. Ook geen zak te doen, gelunched bij een super mooi uitzichtpunt en daarna op een camping gaan staan en lekker gechilled.. De volgende dag zijn we doorgereden naar Darwin waar we dus Zondag 20 Maar zijn aangekomen en op dit moment nog steeds zitten.. Zowiezo zit ik vandaag alweer 3 weken in Australie.. time flies..

1. Ernst Bosch:
    25 maart 2011
    Mooi om te lezen, klinkt alsof jullie je daar wel vermaken. Zou graag even langskomen om te zien of al die foto's wel echt zijn, ziet er daar echt prachtig uit! Ook leuk al die verschilende dieren en natuurlijk heerlijk om je auto dicht te moeten ducttapen om door een rivier te rijden, is weer eens wat anders dan de boot pakken. Veel succes met werk zoeken en veel plezier in Bali en we spreken elkaar.

Groet,

Bosch
  2. Annaloes:
    Heeey Jol!!!

Wauw dat klinkt echt avontuurlijk!! Echt iets voor jou! Gewoon door een rivier heen raggen met eventuele krokodillen! Nou ik ben blij dat het goed met jullie gaat en ik hoop dat jullie snel werk vinden! Ga er maar eens lekker van genieten op Bali!!
    Trouwens mooie foto`s zitten er tussen!

Gambia was trouwens erg leuk! We hadden een erg gezellig groep.. Kwam wel terug met een lichte culturshock hahaha had niet verwacht dat het zo afrika zou zijn! Maar al met al leuke dingen gedaan en veel lol gemaakt en donders zoepen haha ;)
    Op naar de ABC reis das ook al met 8 weekjes weer.. Hopelijk gaat de tijd net zo snel hier!!

Veel liefs en groetjes uit het 15 graden Zwolle/Kampen

xxx
  3. Jootje:
    25 maart 2011
    Bosch.. die foto`s zijn echt believe me ;)

Ann.. je hebt het er ook maar goed voor staan.. Gambia, ABC en straks nog Canada en VS.. Lekker van genieten!!! Maar heb je weer donders lopen zoepn ja in Gambia ? Het zal ook niet anders he :) Maar wel veel van het land gezien dus?

XXX
  4. Ernst Bosch:
    25 maart 2011
    Ik wil je wel geloven, maar kom toch echt liever even zelf kijken ;)
  5. siem:
    Lieve, lieve Jolanda,

Wauw, wat een spannende autorit!
    Maar wel weer leuk om te lezen, beter dan menig boek.

Hier alles oké. Vorige week hebben we opa's verjaardag gevierd. Op een gegeven moment begon hij zelf "lang zal íe leven" te zingen.
    Indy is dit weekend op clubkamp. Ze is 2 nachten weg, maar het afscheid viel haar zwaar. Siem zei al dat het goed is dat ze niet een jaar (net zoals jij) wegging!

Dat skypen gaat 'm nog niet worden zo, maar misschien lukt het nog wel eens.

Heel veel liefs,
    Anneke.
  6. Albert Ina:
    Hallo Jolanda
    Jeh! wat een verhaal en prachtige foto's.
    Pas goed op jezelf en elkaar.
    En als je nog naar Bali gaat geef Wout een dikke knuffel van ons
    Liefs Ab en Ina
  7. Dinda:
    26 maart 2011
    Geweldig, super, gaaf en spannend!!!
    Wat kun jij leuk schrijven en wat een prachtige foto's.
    Kijk al weer uit naar het vervolg!!!
    XXX
  8. Jannie:
    26 maart 2011
    Hallo jullie beiden,

Wat een avonturen; geweldig. Geniet er maar van. En prachtige foto's, kriebelt wel een beetje, zou het best zelf in het echt willen zien....wie weet ooit nog eens..... Fijne tijd op Bali (moet je daar geen malariapillen voor slikken?). Pas goed op elkaar en laat maar even weten als jullie terug zijn in Australië, dan bel ik nog een keer. groetjes uit Heerde.