Sterk gewijzigde plannen, we are going to Darwin!!

14 maart 2011 - Cairns, Australië

Gewijzigde plannen: Opweg naar Darwin!!

Ja jullie lezen het goed.. De plannen zijn enorm gewijzigd... Hieronder volgt een uitgebreid verhaal volop belevenissen ;)

Om maar even verder te gaan bij waar ik de vorige keer gebleven was ( bij een Mac Donalds opweg naar de Atherton tablelands ) Ondanks de regen ( wat het hier echt tot nu toe nog elke dag doet, behalve s ochtends ) een super mooie trip gemaakt door de jungle, bossen, meren, rivieren en watervallen.. Dat kleine autootje ( Hundai Getz ) heeft echt heel wat te verduren gehad, en we hebben echt tracks gemaakt die met een 4 wheel drive nog heavy geweest zouden zijn vanwege de vele putholes, riviertjes die we door moesten en slechte wegen, maar ons gebakkie heeft 1000 km totaal overleefd en wij ook.. man man wat hebben we een bagger onderweg gehad, achteraf moesten we er echt om lachen, maar dat was wel ff anders toen we daar halverwege in de bush reden en de weg steeds slechter werd, en wij ons afvroegen of er ooit een eind aan die weg kwam en toen we op een gegeven moment onze trip moesten afbreken omdat we niet verder Zuidelijk konden, vanwege overstromingen ( bij Mission Beach stond alles totaal blank, was achteraf lazen we in de krant meer dan 450 mm regen gevallen, en dat hebben we gemerkt!! ) Stefan heeft gelijk dus goed ervaring opgedaan in een automaat en het linksrijden/links zitten in de auto ;) Die rijlessen heb ik destijds al in Nieuw Zeeland gehad onder heel wat schokkende ervaringen en lachbuien samen met Emiel ( voor de mensen die niet weten wat ik bedoel, lees mijn verhaal op jootjeh.waarbenjij.nu

Hebben toen uiteindelijk nog wat uitstapjes gemaakt naar Mossmann Gorge, en verder een beetje in de buurt van Cairns rondgereden, wat strandjes gepakt, gechilled bij het zwembad en gevist op de pier van Palm Cove in het zonnetje, heb zelfs nog 2 vissen gevangen... Jaja een mooie gele tropische vis en jawel .... een haring!! Zonder Ui, dat wel..De dagen in ieder geval standard altijd begonnen met een vers brood en cappucino en een paar baantjes in het zwembad.

Anyhoe.. Onze 'vakantie' zat er bijna op, dus maar eens gekeken naar mogenlijkheden voor werk voor mij, want vanwege het slechte weer hier en de overstromingen van laatst is het toerisme hier enorm teruggedrongen, en is het ook in het restaurant een stuk rustiger en die rust bleeft maar aanhouden , dus waar het op neer kwam is dat ik pas vanaf 1 April kon beginnen en dan waarschijnlijk maar 20 uur in de week.. Hadden ze dat niet even eerder kunnen zeggen?!? In Cairns is werk zat en daar had ik ook wel aan de bak gekunt en qua geld red ik me ook nog wel een tijdje, maar Steef en ik hebben het er veel en goed over gehad, en Steef was het eigenlijk al een tijdje zat daar vanwege de uren, het werk zelf en vanwege de verdiensten ( verdiensten zijn hier prima, maar in het Zuiden liggen de lonen nog hoger )de omgeving hier ( heb je na 3 maanden wel een keer gezien ) en nog wat andere zaken, en het feit dat Stefan zijn 2e visum wil gaan halen voor max 1 extra jaar verlenging, wat wel inhoud dat je daarvoor minimaal 88 dagen regionaal werk gedaan moet hebben. Als hij hier zijn half jaar vol zou maken, zou hij dat niet gaan redden en alleen maar aan het werk geweest zijn, en nog geen moer van Australie gezien hebben, dus waar het uiteindelijk op neer komt: Meer nadelen dan voordelen, dus we gaan hier pleiten...Waar ze niet geheel blij mee waren, en dan druk ik het nog zachtjes uit. Maar goed, voor ons het enige nadeel: de Villa ;) Maar daarvoor zit je niet in Australie.. En ook aan een Villa met zwembad zitten nadelen, oa:

- Het samenwonen met 3 kerels die allemaal het schoonmaken en opruimen niet hebben uitgevonden ;) ( Moet wel even zeggen dat Stefan hier een heel stuk netter is geworden dan thuis ;)

- Op de kop het zwembad ingegooit worden met kleren aan als ik Stefan laat schrikken met een Hawai slinger die ik dan voor doe als slang of een ander beest als hij binnenkomt en ik me heb verstopt achter een muurtje.. Is serieus heel grappig, tot ik zelf dus het zwembad ingegooit word als bedankje.

- Dat we met 4 mensen een koelkast moeten delen en Steef en ik de enige zijn die deze aanvullen, maar dat wij niet de enige zijn die er gebruik van maken..

Maar goed dat adres van de vorige keer kunnen jullie dus vergeten of een van jullie moet nog behoefte hebben aan schrijfcontact met Daniel of Dylan ;)

We moesten eigenlijk ook meteen toen Stefan ontslag had genomen de villa verlaten ( lijkt wel big brother ;) Maar dat hebben we natuurlijk niet gedaan. We hebben daar uiteindelijk nog 2 nachten illegaal en gratis geslapen.

We hebben alles goed op een rijtje gezet en ook gekeken voor de mogenlijkheden qua auto ( huren of kopen ) en voor ons is kopen veeel goedkoper, dus zijn bij Travelbarn in Cairns geweest. Is een goede organistatie waar Emiel en ik in 2008 ook onze Chubby hebben gehuurd, en ik wist dat deze organisatie ook goede auto`s verkoopt met terugkoop garantie, wat een veilig idee is, en ook qua verzekering, Australische ANWB en hulplijn en alles super goed geregeld. Dus we zijn gaan kijken, hebben de mogenlijkheden op een rijtje gezet en 2 dagen over nagedacht en hebben uiteindelijk een witte station Holden Commodore V6 3.8 gekocht. Super snelle bak en zag er nog erg netjes uit.. En een typisch Australische auto. Net uit de garage voor een grote beurt, Ideaal, want uiteraard zijn de garage kosten e.d. wel voor ons, Dus we kunnen als het goed is in ieder geval een tijdje vooruit. Kost ons per persoon omgerekend 1875 Euro, en we krijgen gegarandeerd Euro 535 terug ongeacht in welke staat je de auto terug brengt, dus ookal blaas je de hele motor op, of breng je hem als vierkant pakketje terug... no worries. Dus uiteindelijk rijden we voor 1300 p.p heel Australie door en hebben we al die tijd een auto waar we ook in kunnen pitten, scheelt een boel geld als je alle auto huren en overnachtingen los moet betalen.. Goede deal dus! En daarbij zijn we niet verplicht om bij hun de auto weer in te verkopen, we kunnen hem ook zelf verkopen, wat we uiteraard gaan proberen voor een mooie prijs aan een stel backpackers die straks net aan komen.. ;) Voor de West Kust besloten om af en toe als we bij 4 Wheel drive only tracks of mooie Nationale Parken zijn gewoon een dag of wat een 4 Wheel drive te huren.. ( Op aanraden van Nico en Jetje ;) Duss.. We hebben de auto net opgehaald en we gaan zo meteen opweg naar Darwin!! Kijken of we daar regionaal werk kunnen vinden voor Stefan`s 2e visum. Mij maakt het geen moer uit wat voor werk ik doe, als ik er maar geld mee verdien om te kunnen reizen en dat ik quitte sta op het eind. Wil het liefst van het geld dat ik hier verdien reizen en mijn spaarrekening gewoon intact laten, zodat ik straks niet geheel platzak thuis kom, maar dat zal zowiezo niet gebeuren omdat we geld terug krijgen van die auto en aan het eind kan ik hier een behoorlijk bedrag terug vragen aan belasting omdat wij buitenlanders zijn die hier werken ( hoe meer ik werk, hoe meer belastinggeld natuurlijk ) Deden ze dat in NL ook maar eens op de manier zoals ze dat hier doen!

Dus een hele verandering, en had ik anderhalve week geleden toen ik hier kwam ook niet gedacht, maar dat is juist gaaf aan dit jaartje Ozzie,, Complete vrijheid, nergens aans vastzitten, en niet weten wat er morgen gaat gebeuren.. We hebben ook van alles al bedacht, Perth, Sydney en Brisbane zijn de revu al gepasseerd, maar qua praktisch reizen qua route plan was Darwin de beste optie, dus we hebben een hele rit ( voor Steef beter, want heeft nog steeds een hekel aan vliegen ;) ) van ongeveer 2600 km voor de boeg. We verwachten over ongeveer 5 dagen in Darwin te zijn, maar voor hetzelfde geld komen we onderweg bij een boer of waar dan ook wat werk tegen, dus ik zou zeggen hou de site in de gaten ;)

Thanx trouwens voor jullie reacties, mailtjes en smsjes.. lief!

Foto`s van afgelopen dagen/tripjes staan weer online..

Nog even wat geneuzel:

*Wat betreft de beving in Japan, we hebben er heel veel over gezien in het nieuws, maar wij hebben er hier niks van gemerkt. Over Japan gesproken.. We hebben gisteren middag gelunched bij de Sushi Train hier in Cairns, super lekker en gezond en gelijk nog even wat gedoneerd aan de slachtoffers van de ramp.. ( Stond een donatiebox bij de kassa )

*Nog even een Hiep hiep hoera voor de jarige familie afgelopen week of komende week: Tamara, Jan, Ab, Opa en Ines.... Gefeliciteerd XXX

* Dinda, mail me idd een keer foto`s van je retro boerderijtje :) Ben heel benieuwd! Kom volgend jaar wel een keer op de koffie!

Liefs uit Cairns, Queensland, Australia

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ninja:
    15 maart 2011
    Heej Jo,
    Nou dat klinkt allemaal wel gaaf zeg, dat je inderdaad niet weet wat er allemaal nog komen gaat, dat maakt het avontuur een nog veel groter avontuur :D Wel lichtelijk jammer van al die regen, maar dat zal toch ook vast snel een x wat beter worden toch? Want na regen... :P Leuk om je verhalen te lezen! Hier gaat ook alles goed, ach je weet het als je weg bent: eigenlijk mis je ook maar weinig! Behalve dan een megazatte carnaval en een twee-dagen-competitie Nintendo.. Ja, je moet er van houden :P Nou heel veel plezier daar, geniet van elke dag, schrijf alles op in je boekje!! En heel veel succes met jullie megalange trip!!
    Liefs Ninja
  2. Albert Ina:
    15 maart 2011
    Jolanda
    Ja dit is avontuur!
    En hier moest je zo lang over twijfelen?
    Een heel goede reis toegewenst.
    Pas goed op jezelf en op elkaar.
    Tot horens
    Groet Ab en Ina (gebakje bewaren we!)
  3. Marjolein:
    17 maart 2011
    Ow ow ow Jolanda...
    t'is ook weer helemaal jij zo :P met die gewijzigde plannen..
    kijk er niet van op ;)
    Hoop dat het weer beter is in het zuiden, al moet ik eerlijk zeggen dat die foto's met mist wel stoer zijn!
    Die van Daintree NP zijn ook super :)
    Ik durf te wedden dat jij trouwens aan het rijden was door die mega plas!! Haha!
    Bevalt je nieuwe camera goed?
    Ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal en de foto's..
    Take care!

groetjes je oud-buurvrouw :P
  4. Wout:
    18 maart 2011
    JOOOOTJEEE!!!!

Klinkt goed wat je daar aan het doen bent, gekke te Winkel in Ozzieland!!!

Enjoy !!

xx
    Wout
  5. william:
    21 maart 2011
    heyyyy zussiee!! nou hoe is het daar?? zo te lezen vermaak jij je wel weer down under. hier gaat alles ook goed. eindelijk weer eens thuis na een week frankrijk meteen door naar wales en daarna weer door naar duitsland. parashute springen was echt mega vet. ik ga waarschijnlijk ook op uitzending na de zomervakantie maar daar hoor ik volgende week maandag pas meer over. gaan naar somalie en daar gaan we dan aanboord van olietankers en containerschepen om die te beveiligen tegen piraten. maar dat hoor je later allemaal nog wel. ik blijf je volgen op deze site. xxxxx je broertje
  6. Jannie:
    21 maart 2011
    Zoals je ziet is het gelukt om je/jullie gezamenlijke? reisblog te vinden. Oeps, dat is wel even een enorme verandering zeg. Ik wist even niet wat ik las, kon mijn ogen haast niet geloven. Heb het bericht 3x moeten doorlezen voordat het goed tot me door drong. (Had Stefan niets van vermeld in zijn (korte) mailtje.) Maar wat een super avontuur......helemaal fantastisch. Een goeie reis samen, heel veel plezier en succes met het vinden van werk. En laat geregeld wat van jullie horen, met veeeeel foto's please.
    groetjes en knuffel.
  7. Dinda:
    22 maart 2011
    Dit is toch veel leuker. Alles lekker niet zoals verwacht.
    Zo moet dit jaar gaan. FF niet plannen gewoon genieten
    en kijken hoe het loopt. Prachtige foto's weer.
    Bedankt weer voor kijk en leesgenot

xxx
  8. René en Lianne:
    22 maart 2011
    Hey meis,

Wat een verandering van plannen weer, maar ook lekker dat dat ook gewoon kan!!
    Heb je de smsjes van neefje Tygo nog ontvangen?? Gister positieve MRI scan gehad dus hij mag als goed is deze week weer naar huis!
    Ga waarschijnlijk morgen weer heen en dan mag ik hem hopelijk eindelijk vasthouden!
    Succes met je 5daagse trip, doe voorzichtig en tot in Darwin!!

Liefs Lian
  9. Monique ter Agter:
    24 maart 2011
    Hey meis,
    Zo te lezen heb je het weer helemaal naar je zin Down Under.
    Blijf vooral genieten.
    Ik hou je blog in de gaten, ben benieuwd naar je belevenissen!
    Geniet ervan.
    Liefs Monique