Indonesie, Bali en Lombok

14 april 2011 - Kuta, Indonesië

INDONESIE: BALI EN LOMBOK

Lieve vrienden, vriendinnen, familie, ex collega`s, kenissen en iedereen die dit nog meer leest...

Hoe is het daar?

Inmiddels ook de lente lekker begonnen in Nederland?

Hier gaat ie nog steeds lekker, We vliegen vanavond om half 12 weer terug naar Australie na 2 geweldige weken op Bali en Lombok..

Super bestemmingen.. spotgoedkoop ( zijn hier elke avond uit eten geweest voor gemiddeld 7.50 euro per persoon en dat zit je goed vol, kun je haast geen boodschappen voor doen ;) Op enkele luxere uitzonderingen na, maar dan betaal je nog maar een euro of 15 a 20 p.p inclusief alles , super vriendelijke bevolking, schitterende natuur en een relaxte sfeer..

Bali is alleen behoorlijk toeristisch en het stikt er van de Nederlanders, wat ik zelf een minpuntje vind.. Vreselijk als je in zo n mooie omgeving ineens kroketten en bitterballen op de menukaart in het Nederlands geschreven ziet staan..

Lombok is nog echt puur, en een stuk minder ontwikkeld en vond ik persoonlijk nog mooier dan Bali..

Zal even bij het begin van de 'vakantie ' beginnen.

Woensdag 30 Maart vlogen we vanaf Darwin naar Depasar, waar we met een kleine 2.5 uur vliegen aankwamen.

Op het vliegveld voor 25 USD een visum gehaald die 30 dagen geldig is ( waarom plakken/stempelen ze die krengen altijd op een pagina in mijn paspoort waar al andere stempels staan!?!? Zo krijg ik mijn paspoort nooit vol! ) en vervolgens een taxi genomen naar het hotel.

Het hotel lag aan de rand van Sanur en had een typisch Indonesische stijl, erg leuk en spotgoedkoop ( maar dat is alles hier )

Sanur zelf is een behoorlijk toeristische plaats met veel winkels en restaurants. ( Voor mijn ex collega`s: Het Bali Hyatt is echt geweldig, per toeval op het resort terecht gekomen, echt luxe en ziet er geweldig uit )

In Sanur zijn we 3 nachten geweest en hebben daar de omgeving een beetje verkend, terrasjes gepakt, en bij het zwembad gechilled..

Ohja we hebben ook nog voor 5 Euro een uur lang een massage gehad, heerlijk... alleen een spierpijn de volgende dag haha.. Weet niet wat ze allemaal gekraakt en gedaan hebben, maar volgens mij was het beter voor de massage dan erna..

Op Zaterdag 2 Maart hebben we een eiland tour met een privechauffeur gemaakt. ( Wederom spotgoedkoop )

Helaas was het grotendeels behoorlijk bewolkt, wat ook te zien is op de foto`s, maar we hebben in ieder geval de highlights ( Monkeyforest, Mount Agung, Kintimani Vulcano en het Craterlake, kleine dorpjes, bergen en natuur ) gezien.

Aan het eind van de dag werden we afgezet bij ons volgende hotel in Candidassa.

Hier sliepen we 2 nachten.

In Candidassa zelf is niet veel te beleven, heel klein en echt voor rustzoekers.

We hadden we een super leuk hotel op de kop getikt met een buiten badkamer.. (heel apart) en pal aan zee, met een schittterend uitzicht.

Helaas hebben we hier een halve dag regen gehad, wat dan wel weer tijd gaf om mijn emails en alles te beantwoorden en weer een boek uit te lezen..

Maandag 4 Maart zijn we met de ferry vanuit Padang Bay ( Bali ) naar Lembar ( Lombok ) gegaan.

Er zijn diverse maatschappijen, van kleine tot grote schepen en van snelle tot langzame schepen.

Ook qua prijs maakt het nogal behoorlijk uit, en aangezien we nog steeds 'werkeloos' zijn uiteraard even gekeken naar de goedkoopste mogenlijkheid :)

We kwamen uit bij de langzame ferry die er gemiddeld 4 uur over doet en 36.000 Rupia kost ( oftewel nog geen 3.50 per persoon per enkele reis )

De ferry zelf is 3 keer niks, maar we konden op het dek mooi een beetje bakken en lezen en hebben zelfs nog dolfijnen gezien!

Eenmaal op Lombok een goedkoop transfertje geregeld naar het hotel ( Boek alles ongeveer een dag van te voren als we weer een beetje een plan hebben, en dan voor 2 nachten, zodat we nergens aan vast zitten en als het bagger is, we zo weer kunnen verkassen, betalen gemiddeld tussen de 10 en 20 ( zoals die luxe in Candidassa ) euro p.p.p.n inclusief ontbijt )

Dit keer een super hotelletje in Sengiggi met een geweldig uitzicht vanaf de heuvel op Mount Agung op Bali ( foto`s )

Hier zijn we uiteindelijk 4 nachten gebleven en hebben het hele eiland verkend... per scooter..

We zijn echt het hele eiland over gescheurd met dat ding..

Ik moet zeggen dat je hiervoor wel avontuurlijk moet zijn en niet te bange :)

Kenwoorden verkeer Lombok : Links rijden, geen verkeersregels, rood is officieel stoppen maar doorrijden mag ook, doorgetrokken strepen hebben geen betekenis, toeteren als je in wilt halen, er is geen minimum leeftijd voor scooter rijden, verkeersborden vind je vooral in Mataram ( de grote stad ) en af en toe in een klein dorpje een bord met een boom of een struik ervoor, helm is eerder uitzondering dan regel, opvoeren is hier eerder regel dan uitzondering ( ding van ons kon met gemak 80 halen ) en de politie schijnt nogal corrupt te zijn..

Eerst dus een beetje aftasten, later scheur je zo lekker met de locals mee en gedraag je je netzo als hun ( maar dan met rij ervaring en een legaal rijbewijs ;)

Geweldig om met een scooter rond te touren hier.. Zo meng je je echt in de dorpjes, tussen de locals, de natuur en de bijzondere geuren en kleuren van de steden en marktjes.

We zijn met dat ding overal geweest, van Noord naar Zuid en van Oost naar West.

Door de bergen, slechte wegen met gaten, en door de blubber dwars door het binnenland..

Dit soms tot ergenis van Stefan en dikke skik bij mij op sommige momenten dat we zowat vast zaten met de scooter, hij er vanaf sprong, en ik dat ding behoorlijk optrok met als gevolg dat hij de poten behoorlijk zwart en onder de modder had doordat die modder als een malle omhoog spoot..

Hadden jullie bij moeten zijn, maar neem van mij aan,, it was fun! ;)

Toen we de scooter weer inleverden was dat ding zo asociaal smerig..

De verhuurder moest er wel om lachen, hij zei 'Zo die is schoon, waar zijn jullie allemaal geweest ;) '

Scooter huren is ook goed als je zoals wij als werkelooze goedkoop op vakantie wilt.. ;)

We hebben dat ding 2 volle dagen voor 8 euro totaal!!! gehuurd.

Benzine kost hier 45 Euro cent per liter en er ging 4 liter in voor een volle tank.

Scooter zelf was ook prima ( zie foto`s )

Dus zo zie je maar weer.. verre reizen hoeven helemaal niet duur te zijn..;)

Vrijdag 8 April zijn we weer terug met de ferry naar Bali gegaan, waar we de resterende 6 nachten in Kuta overnacht hebben.

We zaten hier in een prima hotel ( Bakungsari ) op kleine loopafstand van het strand en het centrum.

Kuta is het drukste en meest toeristische plaatsje dat overloopt in Legian Beach en samen vormen ze een gezellig geheel met veel restaurantjes, uitgaansgelegenheden en winkels.

Zaterdag Zondag en Maandag hebben we de boel een beetje verkend, geshopt, terrasjes gepakt, lekker gegeten, en jaja Reint: een poging gedaan om te surfen..

Helaas waren we te enhousiast en de onderstroming te sterk, dus dat was niet een geweldig succes.

Het was Steef`s eerste keer surfen... gelijk een vin van het bord gemold omdat hij zowat het strand op werd geblazen met de plank.. ( Moet ook weer lomp gaan )

Uiteindelijk hebben we de surfplank maar ingeruild voor 2 bodyboards.. was wel lachen, maar de zee was alsnog te sterk, met als gevolg een paar flinke schramen op de buik, compleet buiten adem en de bikini een paar keer zowat verloren en uiteindelijk ook gemold..

Kuta is trouwens op Bali wel zeker weten de surfspot nummer 1, maar we gaan in Ozzie zeker nog wel wat pogingen doen om te surfen.

Zondag was ook de dag dat neeflief Wout arriveerde op Bali om hier ook 10 weken te gaan studeren en vakantie te vieren nadat hij er al 10 weken in Thailand op heeft zitten..

Maandag avond zijn we naar zijn Hotel in Denpasar gegaan om te meeten en te kijken waar hij de komende tijd moet vertoeven..

Was even een zoektocht, maar we hebben elkaar gevonden.. super leuk!

Even flink bijgekletst over al onze belevenissen, paar drankjes gedronken en toen weer richting Kuta gegaan om daar lekker te eten en te stappen op de Maandagavond ;)

Zijn bij een Reggea bar beland ( super gaaf ) en nog even midden in de nacht met mijn nichtje Anne Wil ( Wout`s zus ) en da gekke wief Hilde ;) en mijn vriendin Linda geskyped..

We waren niet geheel nuchter meer, want het was happy hour ( de hele avond ) in de Reggea bar en de Arak ( plaatselijke drank ) smaakte goed en hadden bij Wout al wat Thaise en Indonesische versnaperingen gehad.. Nou en als je dan Wout en mij en op de skype Anne, dus totaal 3 te Winkelties bij elkaar zet, dan is het feest compleet.. ( Sorry Lin ;) ) Gekkenhuis

Dit tot ergenis van de bewaker van het internet cafe, maar wij hadden dikke skik, en dan had die knakker de toko maar dicht moeten doen.. ja toch?

Dinsdag chilldagje gehad bij het zwembad en s avonds weer gezellig met zn 3en gegeten en bij ons op het balkon uiteindelijk nog tot een uur of 2 gezeten met een sappie.

Woensdag hebben we weer een scooter gehuurd en zijn naar de plaats Nusa Dua gereden.

Een beetje een elitair plaatsje met een zeer goed onderhouden hotelwijk, een nieuw aangelegd gedeelte ( the Bali collection ) met allerlei winkeltjes, terrasjes, restaurantjes en het mooiste strand wat we op bali gezien hebben.

Hier hebben we ons wel even vermaakt en s middags hadden we weer met Wout afgesproken om een drankje te doen bij ons hotel en daarna hebben we weer lekker gegeten.

En nu is het alweer Donderdag en gaan we vanavond weer terug naar Ozzie..

Het regent op dit moment en we zitten lekker aan een vers annanas sappie..

Als Wout vanmiddag klaar is met school, komt hij naar ons hotel en hebben we vanavond nog even een gezellig 'afscheidsdinner '

We vliegen om half 12, en komen om 4 uur vanacht plaatselijke tijd in Darwin aan..

We gaan dan het Kakadu National park doen en richting het Zuiden langs de West Coast rijden..

Ons einddoel is uiteindelijk Perth, maar we gaan onderweg ook actief opzoek naar werk, om de lopende en de spaarrekening maar weer eens te spekken, want da gaat hard na 6 weken vakantie en geen inkomen..;)

Zodra er weer nieuws is, horen jullie het!!

Jetje.. bedankt voor je mail.. super handige site voor WA, en zeker bruikbaar!

De foto`s staan weer online, en ook van de laatste keer Ozzie, maar toen had ik geen tijd meer om een algemene mail te sturen dat er weer pica`s en story`s waren..

Dus bij deze...

Veel liefs,

Jootje

Nog wat grappige facts:

Als je hier als toerist op een scooter door het binnenland van Lombok gaat, ben je een rijdende bezienswaardigheid voor de locals..

Alle schoolkinderen zwaaien, maken foto`s van je als je een ijsje zit te eten ergens in een dorp in de middle of nowhere en volwassenen blijven staren of zitten zowat achterste voren op de scooter om nogmaals te kijken.

Als er trouwens nog dames zijn die het geluk in de liefde in Lombok willen zoeken.. verf je haar blond en ga op een scooter rijden ( geemancipeerd ) De mannen weten blijkbaar niet wat ze zien.. Serieus.. alsof ik in mijn bikini het Vaticaan binnen liep...

Friends without benefits samen op reis in Indonesie.. Da bestaat nie..

Hoevaak ons niet gevraagd is of we hier op huwelijksreis waren.. We hebben er maar van gemaakt dat we broer en zus zijn op huwelijksreis.. Als je dat zegt zie je ze eerst zo kijken van eh?!?!... Maar daarna moeten ze er hard om lachen..

We hebben weer een nieuwe voor op het lijstje met per ongeluk door elkaar gehutstelde spreekwoorden van Jootje:

``Iemand dood gemaakt hebben met een harde mus..``

Stefan en ik hadden nog een discussie waarbij we allebei zeker weten dat we gelijk hebben,, dus hierbij vraag ik jullie hulp..

* Word je bruin of kun je verbranden onder een afdak of een parasol

Ja of Nee.

Jootje zegt ja..

Stefan zegt nee..

Graag uw reactie ;)

En nog even voor de jarigen deze maand April .. alsnog òf alvast een dikke kus en knuffel:

Doe het elke maand ff op deze manier,, omdat ik niet weet of ik op de dag zelf internet heb om via de social media wat te sturen of dat ik ergens in de middle of the rimboe zit..

*Papa

*Mijn nichtje en neefje en tevens mien moatties: Annewil en Wout ( hebben er al een paar op gedronken op Bali ;) )

*Mijn vriendinneties: Roxanne ( voute twentie faif party ;) ) en Lianne

*Ex collega`s DUF en YVO

Congratsss for you all

XXXXXX

1. Tante Mariet:
    Hai Jootje,

Nou, je hebt wel weer het één en ander gezien en meegemaakt, lees ik. En scheuren door de blubber tot Stefan 'de poten zwart had', ja dat is echt iets voor jou!!! Ik vraag me alleen af hoe jij iemand dood wilt maken met 'een harde mus', haha!!!
    En om nog even antwoord te geven op jullie meningsverschil: ik heb even gegoogled en daar staat inderdaad herhaaldelijk dat je wél kunt verbranden onder een parasol, dus ie hebt weer geliek, wiesneuze!!! Ik zal even citeren: , Muren en zand weerkaatsen ook UV-straling. Dus ook onder een parasol komt UV-straling. Het is wel minder dan in de volle zon, maar u kunt ook onder een parasol verbranden'.
    Luitjes geniet nog van jullie 'huwelijksreis', haha!!!

Groetjes
    Theo en Mariet
  2. Tante Mariet:
    14 april 2011
    P.S. Je gaat wel weer herhaaldelijk terug in de tijd!!
  3. Tante Mariet:
    14 april 2011
    P.S. Je gaat wel weer herhaaldelijk terug in de tijd!!!!
  4. Ernst Bosch:
    14 april 2011
    What up! Mooie verhalen weer, en heel cool dat jullie even bij de 'buren' van de Aussie's langs zijn gegaan. Had al wel het vermoeden dat het de moeite waard zou zijn, en jullie bevestigen dat maar weer eens.

Over bruin worden onder een afdak of parasol: Dit kan zeker, via de weerkaatsing. Daarom wordt je ook zo bruin van wintersporten en watersport. De zonnestralen komen dan zowel van boven als van onder/de zijkant via de weerkaatsing. Maar ook zand of tegels kunnen de straling al weerkaatsen. Sorry Bro, the 'misses' is right.

Have fun weeer op weg naar Perth, en ik hoor van jullie!

Groet,

Bosch
  5. Tante Mariet:
    14 april 2011
    En ik vál in herhaling, sorry!!!!
  6. Jootje:
    14 april 2011
    Rietje.. Ik ga idd perongeluk weer een paar keer terug in de tijd door Maart met April te verwisselen.. maar das nog geen reden om dat 2 keer te vermelden op mijn site ;)
    Haha en bedankt voor je mening haha.. ook nog even gegoogled, helemaal goed.. 1 - 0 voor Jootje ;)
  7. Dinda:
    14 april 2011
    Leuk verhaal over jullie belevenissen en kon door jou foto's weer
    herinneringen ophalen en mijn verblijf op Bali
    in 1998.

Ben benieuwd of je nu nog een keer gaat verdienen of alleen maar blijft uitgeven. Haha wel lekker eigenlijk!!!

xxx Dinda
  8. Jannie:
    Hai Steef en Jo,

Wat heb ik weer genoten van jullie reisverslag. Super. Onvergetelijke ervaring. Succes met werkzoeken in Austalië, ben heel benieuwd wat het gaat worden. En natuurlijk een goeie reis langs de westkust.....ik neem aan dat het water inmiddels genoeg gezakt is om die route te nemen. Ik bel binnenkort wel weer eens, liefs
  9. Jannie:
    14 april 2011
    Ohhh....en ik had dat koppie van zoonlief wel eens willen zien, met al die modder. Kan me er iets bij voorstellen....jammer dat je daar geen foto van hebt gemaakt.
  10. Albert Ina:
    Hallo Jolanda
    Leuk om weer helemaal op de hoogte te zijn had tussendoor ook al het een an ander van Annewil en Wout vernomen.
    Wat kan de wereld dan klein zijn hé
    Nog veel plezier samen
    Tot horens
    Liefs van ons Ina
  11. Laura William:
    18 april 2011
    hee,
    wat leuk om zo alles te lezen! super!
    hier gaat het allemaal goed..
    heerlijk weer deze week... dus misschien worden we wel net zo bruin:P
    william zit deze week in groningen en ik sta deze week voor de klas.. (de kids zijn nu ff zelfstandig aan het werk;))
    alvast fijne paasdagen!
    xxx William en Lautje
  12. Annaloes:
    23 april 2011
    T is aardig stil daar in Down Under..

Maar Happy Eastern he!!