Westcoast part 1: ingebroken in de auto en werk!!

26 april 2011 - Darwin, Australië

West Australia part 1. Darwin - Kununurra: Ingebroken in auto en we hebben werk!!

Heey allemaal..

How`s life @ the other side of the world?

Met pasen alle eitjes weer gebakken, gekookt, beschilderd, verstopt en gevonden, en opgegeten?

We hebben hier alweer van alles beleefd, goed en slecht, positief en negatief..

Er is ingebroken in onze auto en we hebben inmiddels werk..

Wederom zal ik weer even beginnen bij het begin voor het overzicht en om de spanning er nog even in te houden ;)

Vrijdag ochtend 15 April heel vroeg s ochtends zijn we na een redelijk turbulente vlucht weer geland op Darwin airport, om precies te zijn om 04.00.

Wij hadden in de planning om nog even een tukkie te doen in de auto en dan rond een uur of 7, als het weer licht is, gelijk te gaan rijden richting Kakadu N.P.

Dat hele feestje ging dus niet door, toen we bij de auto aankwamen en we zagen dat er een ruit ingetikt was ( godzijdank het kleine achterraampje, want die was al duur zat, laat staan dat ze een voorraam hadden ingetikt.. )

Dus na nadere inspectie kwamen we erachter dat mijn complete backpack gejat was met inhoud ( winterkleding en beautyproducten van ons beiden en mijn aangeschafte dingen die ik van de verzekering had gekocht omdat mijn bagage later kwam, net gekocht, nu alweer gejat.. )

We hadden Steef`s backpack meegenomen naar Bali, omdat we niet meer nodig hadden en ze bij Air Asia een extra toeslag hebben voor ruimbagage, dus hoe meer je meeneemt, hoe duurder de toeslag.

Ook was Stefans laptop en zijn bakje met Euro`s en nog wat andere kleine spulletjes weg..

Hebben mijn laptop meegenomen naar Bali, omdat dat zo n klein compact mini ding is, en Steef wou niet met dat grote ding van hem gaan slepen.. Logisch.. We hadden dat ding enorm goed verstopt, eigenlijk zowat onvindbaar en goed ingepakt tegen de enorme hitte in de auto..

Maar dat hielp dus helaas vrij weinig.

Maar anyhoe.. Jullie snappen dat we daar even alle woorden die god verboden heeft eruit gegooit hebben.. en dat het janken me nader stond dan het lachen deze keer..

Denk je dat je veilig staat op notabene een parkeerplaats van een luchthaven die bewaakt is ( er liepen telkens beveiligingsmannetjes over het terrein ) pal onder een lantarenpaal en nog geen 3 min. lopen van de terminal..

Betaal je 10 dollar per dag voor..

We hebben nog van te voren overwogen om de auto ergens bij de camping ofzo te zettten, omdat dat behoorlijk in de kosten scheelt, maar we dachten dat hij hier veilig stond.. niet dus..

We hadden ook niks echt in het zicht liggen ( knap werk dat ze die laptop gevonden hebben ) en ja die backpack kon je zien liggen.. Maar welke enorme oetlul heeft uberhaubt het idee om een complete backpack mee te nemen uit een auto op het terrein van een luchthaven.

Ze zijn dan nog wel zo coulant geweest om het kleinste raampje in te tikken, dat ons in de kosten scheelt, en ze hebben nog een vieze pet als souvenir achter gelaten.. stelletje klootzakken..

We zijn gelukkig allebei goed verzekerd dus die spullen komen wel weer , maar onze dag zag er wel even wat anders uit dan gepland..

Eerst naar de politie op de luchthaven.. Zo kom je nog eens ergens.. We moesten wel door 3 beveiligde deuren voordat we ergens op een kantoortje aangifte konden doen..

Toen kregen we de nodige informatie voor onze verzekering en toen konden we weer gaan.. Volgens mij waren die politiemannen midden in de nacht liever donuts gaan eten, maar goed ze hadden hun plicht gedaan..

Probleem 2.. De ingetikte ruit.. We hadden van de politie het nummer gekregen van een goedkope glaszetter ( we hebben het nu zelf betaald, heeft ons vies geld gekost, maar verzekeringszaak daarvan loopt nog )

Goedkope glaszetter had dat raampje niet op voorraad, kon pas met een week geleverd worden..

Geen optie voor ons, want we hadden Darwin wel gezien en werk ligt daar op dit moment niet voor het oprapen.

Op naar de volgende, die gelukkig wel het betreffende ruitje op voorraad had, wel een stuk duurder dan die andere, maar goed, we wouden daar weg.

Dus met een uur of 2 zat die ruit er weer in en was alle glas dat in de auto lag weg en toen waren we er helemaal klaar mee, en hadden geen zin meer om nog te gaan rijden.

Dus we zijn bij de eerste beste Mac een beste bak Cappuchino gaan halen en ik heb gelijk een melding gemaakt bij onze verzekeringen..

Ze zullen wel blij met me zijn.. Eerst die claim van mijn te late bagage, nu diefstal bagage..

Maar dat loopt allemaal nog, en komt ook wel weer goed..

We zijn daarna maar weer naar de camping gegaan waar we eerder in Darwin ook al een tijdje hadden gestaan, en maar goed ook want het heeft de hele godganzedag geregend, en niet zo n klein beetje ook.. wat een shitdag was dat zeg..

Maar goed volgende dag Zaterdag 16 April met het zonnetje erbij richting het Kakadu N.P gereden waar we ook 1 nacht overnacht hebben.

We hebben in 2 volle dagen het hele park gezien en verschillende walkingtracks gedaan.

Vanwege het langer aanhoudende regenseizoen waren er heel veel 4wheel drive tracks gesloten en ook diverse 2wheel drive tracks, dus vandaar dat we het ook op een behoorlijk tempo gedaan hebben.

Denk doordat er ook het een en ander gesloten was, het park ons in het algemeen ook wat tegen viel.

Litchfield was daarin tegen een stuk mooier vonden we.

Uiteindelijk nog weer een nacht in Pine Creek overnacht ( hadden we ook al eerder een nacht gestaan op de heenreis naar Darwin ) en Maandag 18 April zijn we in 1 stuk doorgereden van Pine Creek naar Kununurra ( waar we nu zijn )

We zitten nu ook in WA, Western Australia en hebben dus 1.5 tijdverschil vergeleken met NT, Northern Territory.

En als het goed is is het nu 7 uur later dan in NL.

Kununurra is een klein, relaxt dorpje echt in the middle of the outback gelegen aan 2 meren en een rivier.

In de lonely planet en the harvest guide ( voor regionaal werk ) had ik gelezen dat hier veel regionaal werk zou moeten zijn.

Dus toen we aankwamen de boel maar even verkend en een leuke camping uitgezocht waar we 3 nachten heerlijk aan de lilly lagoon hebben gezeten.

In de Lilly lagoon zitten ook krododillen, die aan het eind van de dag lekker op de kant in het zonnetje gaan liggen, en die niet echt heel gevaarlijk zijn.

Je hebt hier 3 soorten krokodillen, Alligators, Freshy`s en Salties.

De freshy`s hebben wij gezien, dit zijn zoetwater krokodillen die in principe geen mensen aanvallen, behalve als ze zicht bedreigd voelen.

De Salties, de zoutwater krokodillen, die wil je behalve in een dierentuin niet tegenkomen.

Anyhoe, later die middag ben ik ook gelijk even langs het uitzendbureau gelopen ( Steef was niet helemaal fit Maandag, maar is inmiddels alweer goed te passe ) om te vragen of ze regionaal werk voor ons hadden.

Het liefst regionaal omdat Steef dan nog de optie heeft om een 2nd work and holiday visa aan te vragen als je 88 dagen regionaal werk gedaan hebt, en omdat we dan lekker buiten in het zonnetje bezig zijn, en omdat het ook erg goed kan verdienen voor het simpele werk dat je moet doen.

Steef had 2 Franse backpackers gesproken die 23 Dollar per uur ( = ca 16.50 Euro ) verdienden voor een beetje takken snijden..

Maar helaas vanwege het langer durende regenseizoen dit jaar, kon het nog wel een week of 3,4 duren voordat ze een keer Farm work voor ons hadden.

Het weer is hier nu trouwens super, een frisse wind ( begin van de Winter ) maar wel temp van 25-30 graden en vollop zon, aleen s avonds koelt het enorm af.

Welcome to the dessert!

Maar goed, geen farm work voor ons, maar bleek dat ze nog wel met spoed een kok zochten ( was er blijkbaar 1 stel op sprong met de noorderzon verdwenen ) en ze hadden volgende week bij hetzelfde bedrijf ook een bedieningsmedewerker/kitchenhand nodig...

Ik zeg heey, maar dat kunnen wij, eitje voor ons...en nog leuker dan echt farmwork ook nog..

Dus er werd gelijk een belletje gepleegd naar het bedrijf en de volgende dag, Dinsdag 19 April zaten we beiden al aan het sollicitatie gesprek.. Nouja sollicitatiegesprek kon je het niet echt noemen, haha heb nog nooit zoiets meegemaakt..Die mensen echt enorm makkelijk en relaxed.. We waren eigenlijk al aangenomen voor het hele gesprek.. Ze hoefden niets van ons te weten, geen cv, geen achtergrond niks.. Ze kwamen gelijk al met de menukaart en hoe het bedrijf een beetje werkt, en Steef is sinds Woensdag 20 April al begonnen en ik begin Donderdag 28 April., want dan word het weer drukker..

Dus ik mag nog even een weekje extra van mijn vakantie genieten ( dat zijn inmiddels al bijna 8 weken )

Ik vermaak me prima, en de werktijden die Steef heeft en ik straks ook zijn ook knetter relaxed, want we zijn tussen 2 en 4 ergens alweer vrij en we beginnen om 07.00.

Dus hebben ook nog wat aan de middag..

We werken 6 dagen in de week, en ze proberen ons straks op dezelfde dag vrij te geven, maar ben benieuwd of dat gaat lukken, maar goed zien we wel..

We staan om 06.00 al op, dus heb je echt een mega lange dag, als Steef pleiten is, doe ik boodschappen, opruimen, dingen regelen die nog geregeld moeten worden, de auto willen we nog ff naar de garage doen voor een kleine beurt, heb hem ook maar even gewassen, want dat ding was me een possie bonke smerig..nog wat andere administratieve dingen geregeld, ben in een Engels boek begonnen, ben bezig met mijn cursus fotografie en wil mijn Spaans ook weer gaan oppakken en bijhouden.

Heb de boeken meegenomen en denk dat ik er de komende tijd ook wel tijd voor heb ;)

Afgelopen Vrijdag, goede vrijdag was Steef vrij en zijn we een dagje naar Lake Argyle geweest, en met mijn verjaardag, 2 Mei gaan we naar Wyndham ( schijnt ook super te zijn )

Dat zijn ook meteen de 2 bekendste en mooiste bezienswaardigheden hier in de buurt, want verder is hier outback en woestijn..

Maar we vermaken ons hier prima denk ik, we zijn 6 dagen aan het werk, en die dag vrij

vul je hier makkelijk met dat mooie weer bij het zwembad ;)

Over het weer gesproken, het schijnt hier per half jaar ongeveer 3 keer te regenen en de lucht is hier elke dag echt strak blauw.. Heerlijk!!!

Nog even over het werk:

Het heet Ivanhoe lunch en coffee cafe, en het is een soort van counter/keuken in een soort van schuur met op het erf stoelen en tafels en picknickbanken.

Mensen kunnen lekker wat drinken of iets van de kleine en simpele menukaart eten.

Alle producten zijn vers en zelf gemaakt van hun eigen producten op de farm, erg leuk dus..

De eigenaresse is Australisch/Duits en er werken 3 Duitsers en wij dan.

Steef en ik kunnen allebei redelijk Duits, maar godzijdank praten ze gewoon Engels, een ietsie mooiere taal dan het Duits vind ik ;)

En nog een groot voordeel.. het behoort tot de Ivanhoe farms, dus we doen horecawerk maar het valt onder regionaal farm work..

Goed voor de punten voor het 2nd work and holiday visa.

We zijn van plan hier 2 maanden te werken, en als het goed bevalt 3 maanden.

Daarna willen we de hele westkust in ca 4 weken pakken om te eindigen in Perth, om te kijken of we daar nog weer wat regionaal werk kunnen doen.

En om Reint misschien te meeten ;) Gezellig!!!

We werken dan 6 dagen in de week en gemiddeld 40 - 45 uur per week en we verdienen rond de 20 dollar per uur ( = ca 14 Euro netto!!! )

Reken maar uit die winst ;) 14 Euro x 40 uur per week x 4 weken = 2240 euro netto per maand.. ketjsingg!!

En dan helemaal voor dit werk.. lekker!!

Waren de lonen in NL maar net zo goed als in Ozzie.. ;)

Per saldo zou je best een jaar enorm kunnen cashen hier, en dan met een mooie zak geld weer op huus an..

Wij kunnen de pot dus ook mooi spekken, mag ook wel, want ik heb de afgelopen 2 maand lekker vakantie gevierd op Bali, Lombok en Ozzie, maar er is helemaal niets binnen gekomen.. behalve dat ik straks mijn vakantiegeld nog krijg in Mei en misschien nog een blauwe enveloppen meevallertje ;)

Ff flink cashen hier is echt ff lekker om straks relaxed de West kust te doen, en ik heb nog wat tripjes buiten Ozzie in de planning later het jaar ;)

En uiteraard wil ik het liefst quitte of winst spelen met mijn spaarrekening, die inmiddels ook behoorlijk gekelderd is,, maar goed, hoe dan ook, ook met wat minder geld kan ik later in ieder geval achter de geraniums zitten en mijn kleinkinderen vertellen dat Opoe in 2011 een geweldige avontuur beleefd heeft ;)

Einde.

Liefs Jo

Heel veel PeeèSsen

Vissen gaat lekker met mijn hengeltje.

Heb er al behoorlijk wat gevangen en laats had ik er 2 haakjes aan, en jullie geloven het niet. maar ik had gewoon beet en 2 vissen aan de haakjes in 1 vangst ( als bewijsmateriaal zie de foto`s )

Van het haakje afhalen, laat ik aan Steef over.. haha ik vind dat zo smerig, heb het wel geprobeerd, maar die dingen spartellen echt als een malle elke keer.. ranzig!

We hebben hier met ons Australische nummer geen bereik in the middle of nowhere.

Optus, onze provider is kak!!

Dus mocht er een case of emergency zijn, we zitten de komende tijd op ons vaste stekkie:

Site 16

Camping Ivanhoe Village Resort

Cnr Coolibah Drive and Ivanhoe Road

Kununurra, WA, 6743

Phone: 08 9169 1995

Fax: 08 9169 1985

[email protected]

www.ivanhoevillageresort.com

Is een 5 sterren camping, super relaxed, en het voordeligst voor ons om langere tijd te staan.

Ben al die campings hier in de omgeving afgeweest om te onderhandelen over de prijs, omdat we langere tijd hier staan, maar omdat het hoogseizoen is willen ze niet echt zakken.

Ook de camping waar we eerst 3 nachten stonden niet.

Dus toen kwam ik hier, en die konden een mooi aanbod doen, en ook nog ideaal naast het werk ( 10 minuutjes lopen )

Wout: het was idd super op Bali, en ik zal de 3 regels niet vergeten ;)

Denk dat het wel een maandje of 2 duurt voordat er weer een nieuw verslagje komt, omdat onze dagen de komende tijd uit werken, eten, douchen en relaxen bestaat..

But you never know whats gonna happen again..

Dus nu alvast voor de jarigen in Mei en Juni, zodat ik jullie niet vergeet :)

Alvast gefeliciteerd en een dikke knuf vanuit hier:

8 Mei: tante Ellie

24 Mei: Mijn vriendinnetie Judith, die nu met 26 echt wel aan de verkeerde kant van de 20 zit ;) Maar blijf vooral die Quarante Tres op mij drinken in de BV en die boekwerken aan emails sturen over typische Judith-Slippers-Laarzen dingen, ik zeg goed bezig Jud! ;)

4 en 19 Juni: Mijn maatjes Nils en Lidwien

7 Juni: Zussie Laura

10 Juni:

* Ik vewacht er een klein vriendje of vriendinnetje bij, want mijn vrienden Henny en Wilko verwachten dan hun kleintje :)

* Joost en Marijke gaan trouwen ( een super leuke en mooie dag gewenst!! )

* En last but not least jarig op 10 Juni, Willie... Gefeliciteerd!

24 Juni: Aniek

Allemaal een super leuke dag gewenst en tot in de pruimentijd!!

XXX

nog een laatste ps: het gaat op de een of andere manier soms niet helemaal goed met het lettertype zoals jullie lezen, maar heb nog niet uitgevonden hoe ik dat snel om kan zetten, dus bij deze mijn welgemeende excusses.

1. Wilko en Henny:
    Ha Meissie..

Nou nou.. Wat een belevenissen zeg! Gaaf ! Ziet er allemaal er
  2. Jannie:
    26 april 2011
    Hoi Hoi, wat een reis zeg.......super. Mooi dat je in ieder geval in je vak kunt werken Stefan, lijkt me beter dan schapendrollen opruimen of iets dergelijks en natuurlijk fijn dat jullie er allebei kunnen werken. Als ik die foto's zo zie dan lijkt het me ook helemaal geen straf om in dat gebied een paar maanden te blijven. En Jolanda....al vast gefeliciteerd met je verjaardag en een hele fijne dag gewenst samen.

liefs, Jannie en Geri
  3. Wilko en Henny:
    Ha Meid,

Mmmmmzzz mijn vorige berichtje is dus verkeerd gegaan? Staat maar 1 zin haha.. Wat leuk om je verhalen te lezen zeg, fijn dat het je zo goed bevalt.. en leuk dat je weer werk hebt, nou de koelingen net zo vol proppen als bij v/d valk en dan komt het wel goed! Hier gaat alles goed hoor! Hou alleen erg veel vocht vast, en ben erg moe! Maar goed nog 6 weken te gaan! Volgende week Zondag werk ik voor het laatst, en dan heb ik 16 weken verlof beter! Het kamertje is ook al klaar, erg gaaf geworden! Met Wilko gaat ook alles goed, lekker thuis bezig met klussen!
    Nou meid, doe voorzichtig aan! En heb je mijn sms laatst nog wel gehad?

Groetjes en een knuf van Wilko en Henny
  4. Ellie en Wim:
    26 april 2011
    Dag Jolanda en Stefan, we zijn onder de indruk van jullie fantastische belevenissen, zowel positief als negatief. Je schrijvend vermogen is verrassend, kun je later wel iets mee doen.
    Jolanda ook alvast van harte gefeliciteerd. De auto in Lierderholthuis heeft geen schade, dus daarover geen zorgen. Geniet ervan. Ellie, Saskia, Babet, Tamara en wTw
  5. Marion:
    27 april 2011
    Klinkt als prima oord waar jullie nu zijn! Wel mooi balen van die bagage, vraag me wel af hebben jullie geld teruggekregen wat jullie voor parking hebben betaald? Volgens mij zijn ze wettelijk aansprakelijk als je betaald voor beveiligd parkeren?! Anyhow werk'ze de komende maanden en Jolanda alvast gefeliciteerd!
  6. Jootje:
    Heey allemaal...
    Weer super bedankt voor jullie reacties en alle mailtjes...
    Vandaag alweer jarig!!
    Mijn eerste taart is al een feit ;)
    We gaan zo dagje naar Windham ( schijnt mooi te zijn )
    Eerste dagen werk waren slopend, maar super leuk.. Hebben een erg leuk team, en veel skik met elkaar, en het werk zelf is ook leuk. dagen vliegen voorbij, en s middags kunnen we lekker chillen!!
    Heerlijk dus!!
    Zodra er weer veeeel nieuws is, horen jullie het weer..
    Dikke kus
    Jootje
  7. Sacha:
    2 mei 2011
    Gefeliciteerd met je verjaardag!! Maak er een topdag van! liefs
    Sas
  8. siem:
    hoi jolanda

gefeliciteerd met je verjaardag.
    gaat het goed.
    hier wel.
    zwartje was uit het tuigje gesprongen want die was te los.
    opa was weg gelopen en was naar het tancstation gelopen. en daar gaan zitten want hij was moe
    vandaag wou die met ons mee en de auto.

xxxxxxxx van indy :-)

ik moet naar de voetbal
    groetjes siem :-d
  10. Pa:
    3 mei 2011
    dag meisje, ik lees dat je erg druk bent zodat je misschien niet alles leest, maar voor de 3e keer wil ik je feliciteren met je verjaardag , ik heb er maar een biertje opgedronken proost en kusje
  11. Marjolein:
    3 mei 2011
    Heeeeey,

Wat heb je al veel gezien, gedaan en meegemaakt!!
    Ow ow ow.. ;P
    Dat wordt echt een megadik fotoalbum straks! (Die ik overigens echt wel wil zien!!)
    Hier gaat nog alles zo zn gangetje ;)
    Mail je binnenkort nog wel ff.

groetjes Marjolein
  12. Jootje:
    8 mei 2011
    Bedankt voor alle leuke mailtjes, berichtjes en krabbeltjes voor mijn verjaardag...
    Indy en Siem.. haha erg leuk!!
    Pa bedankt voor de 3 felicitaties.. mijn , dag kan niet meer stuk ;)
    Goed om te lezen dat het goed met iedereen gaat en dat mijn autootje nog veilig en wel in de schuur staat in Lierderholthuis.. toppie!
    En Marion.. we waren zelf verandwoordelijk voor onze spullen, stond op een groot bord bij de luchthaven, kak.. maar goed ze hebben zichzelf dus goed ingedekt!
    Verder gaat ie goed, het werk bevalt ons erg goed, en ze hebben gevraagd of we het hoogseizoen willen blijven.. dus tot begin Augustus ( Toko gaat zelf Sept dicht ) Dus we blijven iets langer dan gepland, maar goed het bevalt en verdiend goed, en er hangt een leuke en relaxte sfeer.. dus toppie..
    Mijn mail en alles check ik af en toe, maar een nieuw verslag zal er pas ergens in Augustus komen ;)

Dikke kus en liefs Jootje
  13. Pa:
    17 mei 2011
    dag meisje, wil jij z.s.m even je e-mail nakijken. Ik hoop wel dat je dat voor augustus doet . groetjes