Thailand, Chiang Mai en Bangkok

1 november 2010

Halloow allemaal!!

Jaja het is weer zover.. weer wat nieuwtjes van mij vanuit Thailand..

Zit inmiddels alweer in het Zuiden, Phuket Town om precies te zijn.

Vreselijk hier haha.. daarover straks meer..

Zal beginnen met waar ik gebleven was..

Chiang Mai in het Noorden.

Nadat ik mijn laatste bericht gestuurd had vanaf het Hill 2000 hotel ben ik voor 3 nachten naar het Green Tulip hostel gegaan.

Super gezellig en knus hostel met een knotsgekke en lieve eigenaresse waar ik elke avond gezellig even een wijntje mee gedronken heb..

Had hier voor 4.50 een kamer voor mezelf maar wel met gedeelde badkamer.. nou prima te doen..

Eerste dag gelijk naar de bekende tempel op de berg met uitzicht over Chiang Mai ( de Wat Doi Sotep )

Super gafe natuur en inderdaad een mooi uitzicht.

Einde van de middag nog wat in Chiang Mai zelf rondgelopen en wat tempels gezien, s avonds beetje rond gelopen in het centrum ( erg gezellig ) en dus nog ff wijntje gedronken met Mai.

Voor de 2e dag had ik een jungle trekking geboekt inclusief een rit op een olifant.

Echt een super gafe dag gehad..

Wou zowiezo iets met olifanten doen, maar vond het zonde om daar een hele dag aan te spenderen, omdat ik in Sri Lanka ookal in dat olifanten weeshuis geweest was, en ik wou ook wat meer natuur en avondtuur.

En wat dat betreft was deze excursie zeker een topper..

Hele mooie natuur, veel gezien, dwars door de jungle heen met watervallen, rivieren, olifanten, avontuur en goed weer!

We hadden een klein groepje, 2 Amerikanen, 2 Oostenrijkers, een Duitser en ik.. leuke mensen dus altijd goed!

Eerst op de olifant, iets wat ik altijd al een keer wilde doen.. nou ik kan jullie vertellen das wel ff wat anders dan een paard, ezel of kameel.

Uitgerekend hadden de Duitser en ik de hoogste, grootste en hongerigste olifant van de 3.. Goejenmiddag wat een bakbeest.. en dan in een gammel bakkie die bij ons allang bij het oud ijzer had gelegen.

Gelukkig gingen we vanaf een of ander huisje op palen de olifant op, want ik heb ook wel eens gehoord dat je vanaf de bukstand van de olifant op moet stappen en dat Dombo vervolgens omhoog komt..

Maar ik had niet verwacht dat dat nog zo hoog was!

En daarbij had die olifant de godganze weg honger, dus zo n beetje elke boom die hij tegen kwam zat ie aan te vreten, met als gevolg dat dat beest op zijn achterpoten ging staan om juist dat bovenste blaadje te hebben, waardoor wij nog hoger gingen en steiler achterover dan we al waren.. Duitser en ik keken elkaar soms aan van okey are we gonna survive this?!

Yes we do.. weer een ervaring rijker..

Daarna door naar een of andere stam die daar in hutjes woont, erg interessant om te zien hoe die mensen leven.

Was nog een of ander vrouwtje die onze geboorte maand en dag kleuren ging opnoemen uit haar hoofd en de daarbij behorende betekenis,, sommige dingen kloppen best wel.., stom toeval natuurlijk maar wel grappig..

Toen ik aan de beurt was dacht ik oh das vast Blauw of Roze.. . Tadaah your collor is Green..

Groen bracht mij geluk en alle goeds..

Eh Groen?? Maand èn Dagkleur ook nog??

Toch maar eens wat groens aanschaffen in huis behalve mijn 2 groene plantjes..

Heb het natuurlijk na die tijd ook nog even op internet opgezocht, en je kunt het vinden op http://www.colorstrology.com/

Het klopt inderdaad ;)

Wel grappig.. wel even wachten tot site geladen is en intro skippen, kun je je maand en dag kleur en betekenis bekijken..

Verder over de stam.. alles loopt daar ook gewoon onder, door en in die huisjes, van kippen tot varkens tot geiten en honden.. en ze hebben allemaal een big smile op hun gezicht..

Daarna was het tijd voor de trekking in de jungle.. echt super ( zie foto`s )

Gingen van de begane paden af, door de blubber en de modder, water en bossen.

Witte Allstars waren zwart, overal modder op mijn kleren en had overal schrammen op m`n been, maar het was geweldig!

En dan zijn er altijd weer mensen bij die het weten te presteren om op slippers zo n excursie te doen!

Yep het waren de Amerikanen..

Ben 1 keer jaren geleden in Tunesië zo dom geweest om met een excursie een rokje en slippers aan te doen.. nooit weer.. je raad het al.. we gingen op een kameel.. met een rokje.. laten we zeggen dat de meneer die mij erop tilde meer pret had dan ikzelf..

Vervolgens was ik de hele weg bezig met kromme tenen om mijn slippers niet te verliezen.. geen succes.. sindsdien heb ik tijdens actieve excursies altijd mijn walking sneakers en een broek aan.

Anyway..Uiteindelijk nog een stukje geraft met een bamboovlot..

Door het regenseizoen was de rivier nog wat ruiger en helaas bruin i.p.v. helder, maar mocht de pret niet drukken.

En uiteindelijk afgesloten met het bekijken van een pas geboren baby olifantje van 2 maanden oud.. echt super schattig.

T is dat dat beestje meer dan 1 miljoen Bath koste, anders had ik hem wel mee willen nemen ;)

Super schattig!

Al met al een geslaagde dag!

3e dag in Chiang mai de rest gezien wat ik nog niet had gezien, wou eerst nog een tour doen, maar was niet echt wat, en ik wou de rest van Chiang mai nog zien..

Uiteindelijk had ik al die tempels rond een uur of 4 wel gezien, dus toen nog ff lekker chill bij het hostel een boekje gelezen op het dakterras in het zonnetje,, heerlijk!

Vrijdag 29 Oktober met de dagtrein van Chiang Mai naar Bangkok gegaan.

Rit zou 12 uur duren, werden er uiteindelijk 14.. 2 uur vertraging.. had het op het eind helemaal gehad.. bah.. uiteindelijk was het goed en wel 23.00 dat ik in mijn hotel was..

Treinreis verder onderweg was wel gaaf… veel gezien.

Trein zelf was net als in Vietnam niet geheel fris en fruitig, maar kun je ook niet verwachten..

T was mooi goedkoop en zo zie je nog wat meer van het land denk ik dan altijd maar..

In het hotel gelijk gaan douchen en slapen en de volgende dag alweer om 6.15 opstaan voor de excursie ‘fietsen in Bangkok’ waarbij ik om 07.00 opgehaald werd.

Dit was een halve dag excursie tot ca 13.00 waarbij we fietsend het onbekendere Bangkok gingen verkennen, dwars door parken, langs water, door arme wijken en langs natuur.. erg leuk!

Lekker geluncht en ik had nog weer wat NL aanspraak want ik was samen met een NL stel uit Eindhoven de gekste en 2 vriendinnen uit Almelooooooooo, erg gezellig groepje..

S middags zelf te voet en per Tuk Tuk Bangkok verkend..

Eerste stuk lopend gedaan, geweldig al die eetkraampjes, die kleuren en geuren en mensen..

Daarna sprak een Tuk Tuk bestuurder me aan.. hij wou me wel gratis door Bangkok toeren, maar daar moest dan tegen over staan dat ik onderweg bij een paar sponsors van hem naar binnen moest.

Het is zo dat die sponsors juweliers of kleding winkels die pakken op maat maken zijn die de tuk tuk bestuurder een bon voor 5 liter gratis fuel geeft voor elke klant die de tuk tuk driver bij hun binnen brengt.

Dus iedereen blij behalve de winkelier,, tuk tuk driver gratis fuel.. toerist gratis door Bangkok.. en kijken kijken en niks kopen natuurlijk, dus winkelier heeft niks..

Nou zo gezegd zo gedaan .. slinger die kar maar aan, dat regelen we wel even... op weg naar de eerste sponsor..

Een juwelier.. stond met 10 min weer buiten met het lulverhaal dat mijn vriend voor zaken Maandag ook in Bangkok kwam en dat we natuurlijk wel dezelfde ring wouden, dus dat we dan samen weer langs kwamen..

Lachen!! Dus wij stukje toeren.. volgende sponsor.. een kledingzaak voor pakken op maat… hier was ik de zogenaamde zakenvrouw die 5 pakken wou voor mij en mijn collega`s, maar dat ik mijn zakenpartner nu niet kon bereiken op Zaterdag,, dus Maandag zou ik dan weer komen..

Ja je moet toch wat verzinnen, want je komt dus zo`n zaak in,, en je moet gaan zitten,heel officieel gaan ze van alles uitleggen en weet ik veel wat.. Uiteindelijk moet je het dan maar zo afkappen.. En ging me makkelijk af.. dus zo gingen we de hele middag.. tuktukken en totaal 5 zaken af..

Uiteindelijk tuktuk driver 25 liter gratis benzine, en ik gratis heel bangkok van binnen en buiten gezien.. heb dikke skik gehad met die tuktukker die helemaal happy was en wel 100 keer thank you thank you zei.. heb hem uiteindelijk nog wel wat gegeven iets van een euro..

Moet zeggen dat ik Bangkok zelf niet echt heel bijzonder vond.. ja behalve de omgeving van het Koninklijk huis dat echt super is en Siam Square met winkels, markten, shoppingmalls die echt alles maar dan ook alles verkopen van (merk) kleding tot wat je maar kunt bedenken,, echt een shopwalhalla..

Daar  zou je je wel een dag kunnen vermaken.. maar ik had het met een uur of 2 wel gezien.. Zou echt een compleet nieuwe garderobe voor weinig aan kunnen schaffen daar, maar moet het ook allemaal maar mee slepen..

Wel wat gekocht voor mezelf natuurlijk  w.o nieuwe slippers, want mijn Roxy`s hebben het met gaten, scheuren en bobbels na 2 jaar trouwe en veelvuldige dienst begeven..

En nog wat verzoekjes die ik per mail van vrienden gekregen heb gescoord..

Over mail gesproken,, jullie zijn echt allemaal toppers.. krijg echt enorm veel mail van iedereen, maar niemand die mij even verteld dat Feyenoord met een F-jes uitslag van 10!!! – 1? Verliest?? Of dat we een nieuw Kabinet hebben??

Haha ja ik ben hier echt Nederland vreemd,, het is dat ik die NL sprak met die fiets excursie, die waren net aangekomen, dus op de hoogte van de laatste highlights.

Anyhoe.. Zaterdag avond niet al te laat gemaakt, want ik moest er Zondag weer vroeg uit, deze keer om 05.40!

Had vandaag excursie naar de Bridge over the Riverkwai geboekt.

Ook hier een geweldige dag gehad..

Dit keer een grotere groep van 16 personen, maar heb de hele dag met een Canadeese knakker van mijn leeftijd en een Nieuw Zeelandse kerel van een jaar of 45 opgetrokken, lachen!

Eerst 2.5 uur met de bus, daarna met een houten speedboot ( ja die bestaan ) knallen over de River.

Daarna kwamen we bij de beroemde brug over de River kwai.

Tja t is en blijft gewoon een brug, maar het verhaal erachter is interessant ( ga ik niet helemaal uitleggen, we hebben google!! )

Daarna naar het War museum geweest, ook interessant, viel me op dat er ook best veel Nederlandse gevangenen gesneuveld zijn.

Heel interessant om dat verhaal erachter te weten te komen en dat allemaal te zien..

Daarna lekker geluncht in een goed restaurant.. er lag echt van alles op mijn bord.. voor hetzelfde geld waren het stierenballen, maar van sommige dingen moet je gewoon niet weten wat het is.. kan me ook niet schelen als ik het niet weet en het wel lekker was.. En het belangrijkste mijn hele darmflora nog steeds geheel op orde is!!

Daarna weer een stuk toeren met de bus en toen een stuk met een gammele trein over die spoorweg met een super mooie omgeving..

Al met al ook geslaagde dag..

Daarna nog in de file terug naar Bangkok, daar even ergens een hapje gegeten en maar eens even gekeken wat ik de rest in het Zuiden wou gaan doen, want ik had hier nog steeds niets vast gelegd..

Zat te twijfelen over hoelang Koh Samui en Phuket en hoe erheen.. bus, trein, vliegtuig.. maar had niet zoveel zin om weer tig uur in trein en of bus te zitten ( minimaal 10 uur richting Zuiden, dus heb gekeken naar vluchten of er uberhaubt nog wat was voor de dag erop vertrek ( maandag 1 november )

Er was nog wel wat keus, maar redelijk duur.. dus besloten om eens een gokje te wagen en gewoon vanmorgen naar de luchthaven te gaan kijken of er vluchten zijn.

Had inmiddels al wel bedacht dat ik naar Phuket wou.. wou dus eerst Koh Samui ook mee pakken, maar word me teveel gehaast en gedoe, en als je op Koh Samui bent zou je eigenlijk Koh Tao enzo ook mee moeten pakken.. en had ook wel even zin om het laatste weekje nog ff lekker ook te relaxen..

Daarbij had ik ook al van te voren aansluitend op mijn vlucht van Bangkok naar Amsterdam een vlucht van Phuket naar Bangkok geboekt..

Dus Koh Samui sla ik over ( kan altijd nog icm met die andere eilandjes of andere berstemming ;)

Dus ik vanmorgen rond een uur of 10 op de bonnefooi naar de luchthaven voor de domestic flights.

Je hebt in bangkok de mega airport Suvarnabhumi en het oude en kleine vliegveld  Don Muang, deze zou dicht gaan nadat Suvarnabhumi klaar was, maar deze gebruiken ze nu voor binnenlandse vluchten en de lowcost airlines zoals Nok Air, Air Asia en Orient Thai.

Beetje de Aziatische Ryanair.

Dus ik na een taxi ritje van ongeveer een half uur op de luchthaven even bij allemaal kijken wat de mogelijkheden waren en wie natuurlijk het goedkoopst was.

Had zelf nog nooit van Nok air of Orient Thai gehoord, maar ik ben inmiddels veilig aangekomen op Phuket dus maakt ook niet uit.

Orient Thai was het goedkoopst en ging ook al bijna met een uur, dus daar voor gekozen.. heel makkelijk.. alsof je een treinkaartje koopt..

Nu heb ik wel geluk gehad, want hele toestel zat vol, behalve nog 1 plekje tussen mij en een ander meisje in..

Voor hetzelfde geld sta je daar en heb je geen vlucht,, maar beetje avontuur moet kunnen J

Dus ik kom met ongeveer anderhalf uur op Phuket aan rond een uur of 13.00

Regen regen en nog eens regen.. gadverdamme… kom ik op een tropisch eiland.. regen..

En ook geen stortbui die met een uur over is,,nee de hele middag..

Mijn hostel is bagger en oud, ( had in die regen slepend met backpack van inmiddels 18 kg, gele poncho, en op de slippers ook geen zin om verder te zoeken en ik slaap er toch alleen maar ) en Phuket Town zelf is geen reet aan haha.. dus ik heb besloten dat ik hier waarschijnlijk 2 nachten blijf en dat pleiten ga naar een leukere plaats.

Wil Patong, Kata en Karon en Nai Thon nog graag zien om te kijken en te vergelijken, dan heb ik ook het hele eiland gehad.

Vind het hier een beetje ouwe meuk,, 2 grote shoppingmalls waar ik nog even spotgoedkoop wat Triumph bh`s gescoord heb die bij ons best duur zijn.. en zit nu bij de plaatstelijke Mac Donalds mijn menuutje op te eten en ondertussen dit te typen..

Wou straks nog even voor morgen een tour boeken naar Koh Phi Phi, Maar als ik het weerbericht zo bekijk zit het niet mee morgen,,, 100 procent kans op neerslag,, zit weer een of andere Tropische storm boven ons.. Vanaf Woensdag word het iets beter, maar nog niet al te best in heel Zuid Thailand trouwens.. hmm

Zul je zien zit ik een week op Phuket met alleen maar regen!!

Nou ja we gaan het zien.. Hou jullie op de hoogte..

Nog wat facts..

-          Het uitzicht van mijn hotel ( Tongtara Riverview ) in Bangkok waar ik 3 nachten geslapen was fantastisch… Al die lichtjes van de stad zijn schitterend en ik zit op de 10e verdieping, dus echt enorm gaaf..

-          Ben hier verslaafd aan de ijskoffie.. die ze echt in alle soorten en smaken hebben, ook voor een prikkie

-          Tijdsverschil is inmiddels 6 uur vroeger bij jullie.

-          Het weer is super.. Overal waar ik heen ga neem ik het zonnetje mee behalve dus nu op Phuket ;(..

-          Mijn eerste ladyboy ervaring ( waar je er enorm veel van hebt in Thailand ) is een feit.. Ik bestel een ijskoffie bij een dame die compleet helemaal over de top en perfect in de make up zit, haren piekfijn in orde, pumps aan.. helemaal op en top het dammetje.. buldert me daar ineens een zware mannenstem uit ‘ Oke komt in orde!! WTF!! Its a dude!!

-          Ze hier een stuk beter en veiliger rijden dan in Vietnam!!..

-          Mensen in Vietnam en Cambodja zijn dan weer vriendelijker dan in Thailand.

-          Heb nog meer foto`s dan op de site staan, maar die kunnen jullie als jullie willen thuis zien!!

Dat was het weer voor deze keer..

Nog ruim een week en i ll be back!!

Foto`s weer op jootje.reislogger.nl

Liefs uit Phuket, Thailand

Jootje

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. gerard:
    13 maart 2011
    hoi jolanda
    ik ben in 2009 voor het eerst in thailand geweest met fox reizen en vond het een mooi land daarvoor ben ik in china hong kong en singapore en malaysia maar vond chiang mai toch wel erg leuk ben er in 2010 alleen terug geweest is best goed te doen en ga zo in april weer terug naar chiang mai en als ik dan jou foto's weer ziet heb ik er al weer zin in.
    gr gerard