Vietnam Hanoi en Halong Bay

25 oktober 2010

Hallo lieve vrienden, vriendinnen, familie, collega`s en kennissen!!

Hoe is het met jullie??
Alweer een beetje kunnen wennen aan de herfst?
Zal staks nog een zware dobber voor me worden.. maar nog 2 weekjes genieten van warmte, natuur, strand en Thailand..
Want het is alweer zover..
Land nummer 3 Thailand is aan de beurt..
Zit op dit moment alweer in Chiang Mai!! Het noorden van Thailand

Maar eerst de laatste nieuwtjes vanuit Vietnam, vanuit Hanoi en Halong Bay om precies te zijn.
Afgelopen Donderdag gevlogen van Nha Trang naar Hanoi in ongeveer anderhalf uur..
Dit was een nieuw toestel van Vietnam Airlines en ik zat bij de nooduitgang..( wat me opvalt is dat ze bij elke vlucht van Vietnam Airlines toeristen of in ieder geval Westers uitziende mensen bij de nooduitgang zetten )
Wat een bagger plek zeg.. ja je hebt ander halve meter beenruimte maar je ziet geen moer..
Ja een grote deur met instructies wat te doen als dit ding crasht, en met opstijgen en landen mag ik altijd wel graag naar buiten kijken en nu zit je daar loodrecht in die cabine te staren..
De heeele lange mensen onder ons zouden er blij mee zijn, maar doe mij maar een ander plekkie..
Anyhoe.. veilig geland en ik hoefde de instructies die ik aandachtig bestudeerd had niet real life uit te voeren..
Eenmaal in Hanoi had ik een taxi waar zowat ook wel een nooduitgang in had mogen zitten,, goejenmiddag heej.. die kerel had zelf geloof ik hoge nood, want we reden als een malle!!
Het leek alsof ik midden in 4 wheel madness of mario kart beland was.. nou hou ik zelf ook wel van een beetje pittig rijden, maar dit was niet te krap.. later kon ik er wel om lachen maar het ging echt overal tussen door langs heen en nog net niet overheen.. soms echt centimeter werk..Kun je je echt niet voorstellen hoe die knakkers hier rijden..

Toen deed die gast de radio nog aan met van die jengelende Vietnamese zwijmelmuziek, ging hij bellen tijdens het rijden en schreeuwde hij zo hard omdat hij boven de niet al te zachte muziek uit de radio uit moest komen en inmiddels zat ik nog steeds midden in een real life race game.. ik dacht dat ik gek werd!!
Maar goed uiteindelijk bij the Drift Backpackers hostel uitgekomen.
Een gaaf hostel gerund door een Australische vrouw.. vet goedkoop.. 4.50 per nacht inclusief ontbijt.
Inclusief BANANA PANCACKES!!!! ( van het liedje van Jack Johnson Milow knows what i mean ;) )
Deel met 6 andere meiden de kamer ( 2 NL de eerste Nederlanders die ik spreek!! ) 2 Finnen, een Australische en ik.
Maar is prima te doen.. kamer is roze, 2 douches, schoon en netjes.. das erg belangrijk, want ik ben in het verleden wel eens in hostels geweest die het daglicht niet konden verdragen..
Hier totaal 3 nachtjes geslapen.
De nacht dat ik aankwam, die nacht er na en de laatste nacht in Hanoi ( daar tussen 1 nacht op een boot geslapen in Halong Bay, maar daarover straks meer.. )
1e dag hier in Hanoi te voet weer de hele dag verkend..
Gezellige, drukke stad met veel mooie oude gebouwen en tempels en veel meren,, echt super om op een bankje lekker bij te komen en van het uitzicht te genieten..
Vond Hanoi zelf een mooiere stad dan Ho Chi Ming, net wat sfeervoller en ietsie minder druk..

De 2e dag heb ik een toer geboekt voor 2 dagen naar Halong Bay, toch wel 1 van de hoogtepunten van Vietnam en ik keek er ook erg naar uit..
S ochtends om 08.00 zou ik opgehaald worden, maar dit werd door de drukte in het verkeer ( weekend ) kwart voor 9.. Damn had ik ook 3 kwartier langer in bed kunnen blijven liggen ;)
Maar goed we gaan naar Halong Bay, dus niet zeuren...
3.5 uur in de bus vanuit Hanoi.. Het bussie zat echt nokkievol en die bussen zijn hier gebouwd op de maat van die kleine Chinezen, dus de gemiddelde westerling zit gemiddeld zo n beetje opgevouwen in het bussie of je moet je benen iets kunnen strekken bij het gangpad of geluk hebben dat je voor of helemaal achterin de bus zit.
Helaas werd ik als laatste opgehaald en was er nog 1 plekje vrij naast een Australische dude aan het gangpad..
Gezellig aan de klets geraakt met die kerel en zo vlogen de 3.5 uur zo voorbij..
Hij ging een 1 daagse tour doen en ik de 2 daagse, dus zaten niet bij elkaar op de boot..
Uiteindelijk zat ik met een NZ stel, een Zwitsers stel, 2 kerels uit GB, een Amerikaans stel, een Frans stel en 7 Vietnamezen op het schip..( of is het een boot Annaloes ;) ??
Ben een beetje met dat Zwitserse stel opgetrokken, wel lachen zij kwam uit het Franse gedeelte en hij uit het Duitse, dus zo kon ik mijn Frans en mijn Duits gelijk even ophalen, want hun Engels was niet al te best..
Had een hut voor mezelf alleen ,dus dat was wel erg relaxed!
Met de boot door de Halong Bay gevaren, echt schitterend.. we hadden super geluk met het weer..onbewolkt, dus heb je goed zicht en als toetje een schitterende zonsondergang!! Ik zou zeggen check de foto`s.. echt geweldig!!
Zijn nog bij een of andere mega Cave geweest, ook gaaf om te zien, ( zie foto`s ) hebben gekajakt en gezwommen en lekker op het dek in het zonnetje gelegen en genieten van het uitzicht..
S avonds lekker gegeten en op het dek gezellig een paar drankjes gedronken en niet al te laat gaan slapen..
Moest trouwens wel even bedenken toen ik wakker werd waar ik ook alweer was .. de laatste keer dat ik op een boot geslapen heb was in de 4e klas van de middelbare school met werkweek!!
Na het ontbijt nog weer een stuk gevaren en rond een uur of 1 waren we weer aan wal.. daar geluncht, en weer 3.5 uur terug naar Hanoi met de bus..
Mooi dat ik als bijna haantje de voorste als een van de eerste bij die bus stond om een plekje te veroveren met wat meer beenruimte..
Waren me net een paar mensen voor, die kozen de voorste plekken een paar korte Vietnamezen gingen zo maar ergens zitten,, die hebben toch geen benul van ruimte..dus ik was heel blij met mijn plekje achter in de bus..
Behalve als meneer de chauffeur die ook rijd als een dolle malloot een kuil of heuvel te hard nam.. man man dan werd ik zowat gelanceerd met mijn bakkes tegen het plafond!!
Maar goed.. niet zeuren want ik had alle beenruimteruimte;)
Ben wel heel blij dat ik de 2 daagse tour gedaan heb en zo ook de zonsondergang en de avond op de boot meegemaakt heb.. Had doordat mijn trein gecancelled was een extra nacht over, dus toen besloten dit te doen ( dit ook op aanraden van andere reizigers die ik gesproken had )
Zat eerst ook nog te twijfelen over Sapa, dat schijnt ook een heel mooi stukje natuur te zijn met rijstvelden en bergen.. maar goed dan zou ik met de nachttrein moeten, waarvan er ook al meerdere gecancelled waren door de zware regenval van vorige week, en dat werd me net allemaal te krap, en ik had ook zoiets van dan ga ik voor Halong Bay.. rijstvelden kan ik nog wel een keer in Indonesie ofzo zien..

Maar goed uiteindelijk rond een uur of 4 weer aangekomen in Hanoi,, daar eerst een douche genomen en mijn spul gereorganiseerd, en toen kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat ik ipv de 26e, dat ik de hele tijd in gedachten had, de 25e al vlieg naar Thailand!!
Ik was zelf zo in de veronderstelling dat ik de 26e zou vliegen en nog een dag in Hanoi had..
Ben ik blij dat ik mijn troep nog even nagekeken heb.. anders had ik dus serieus de 25e vrolijk in Hanoi rondgelopen en s avonds de schrik van mijn leven gehad doordat ik dus mijn vlucht s ochtends om 9 uur had moeten hebben naar Thailand..
Maar is goed gekomen.. was zelfs nog 2 uur te vroeg op de luchthaven damn!!

Laatste avond in Vietnam niet veel gedaan omdat ik er snachts al uit moest voor mijn vlucht naar Bangkok.,

Nog even mijn laatste geld opgemaakt, wat niet meer zoveel was.

Dus nog even een hapje gegeten en een rokje gekocht die ik echt voor een schandalig lage prijs afgedongen heb..

Het was mijn laatste geld.. en ik schaamde me ergens ook wel.. maar ik moet zeggen het afdingen gaat me steeds beter af.. t is eigenlijk gewoon een soort wedstrijdje..

En ik doe het overal waar geen prijs bij staat.. taxi`s, eten en drinken, kleren..

Heb dat denk ik van mijn pa.. toen we vroeger op vakantie waren, dong hij soms ook zo vreselijk af.. dat we ons er af en toe gewoon voor schaamden, maar achteraf konden we er dan om lachen omdat het toch gelukt was voor zo weinig geld.. en dat maakt het ook weer leuk..

Ik bedoel ze hoeven het niet te verkopen, maar zodra je wegloopt hebben ze toch een special prijs voor you are my friend..

Na die tijd gezellig nog even met mijn Nederlandse roomy`s gekletst..

Hun waren met zijn 2tjes en gingen 4 Maanden door heel Zuid Oost Azie trekken, echt super gaaf..

Moet zeggen dat het echt weer even wennen was om Nederlands te praten!!

2 weken lang praat ik alleen maar Engels met iedereen, en geen woord Nederlands.. het enige NL is de verslagen die ik maak.. Op een gegeven moment ga je zelfs in het Engels denken..

Moet ik eigenlijk ook eens met mijn Duits, Frans en Spaans gaan doen!! :$...

25/10 03.45 opgestaan.. achteraf dus 2 uur te vroeg!

Damn ik weet niet wat ik had met deze vlucht, maar eerst dacht ik dat ik een dag later zou vliegen, en ik was in de veronderstelling dat ik om 07.00 zou vliegen ( maar ik moest dus om 07.00 uur op de luchthaven zijn.. Nouja beter optijd dan te laat..)

Dus ik sta netjes 2 uur van te voren, dus om 05.00 op de airport.., en ik kom daar aan het kijken en denken en ik denk.. f*uck!! Ik vlieg pas om 09.00 dus ik ben 2 uur te vroeg!!

En er was nog geen reet te beleven op die luchthaven.. dus maar even een klein tukkie doen, boekje lezen en muziek luisteren.. o.a. Jason Mraz, Jack Johnson, John Mayer en Anouk en hebben me die 2 uur goed gezelschap gehouden ;)

Daarna maar eens kijken waar ik precies moest zijn.. Wat knetter onduidelijk en ongeorganiseerd op die luchthaven zeg.. dus ik vragen aan een grondstewardess die volgens mij niet helemaal weet wat haar job precies inhoud, want ze was knetter chagrijnig en ik wist uiteindelijk nog niet waar ik precies moest zijn..

Uiteindelijk gevonden en ik ben zelf ook wel eens vrolijker geweest nadat ik 2 uur te vroeg midden in de nacht was opgestaan, een chaggie bitch voor mn neus krijg die me niet eens kan vertellen waar ik moet zijn op haar eigen werkplek, en ik had trek in chocola en dat kon ik daar niet krijgen..

Alles bij elkaar een lichtelijk geïrriteerde ochtend, dus heb mezelf maar getrakteerd op een lekker luchtje van de taxfree shop.. in de aanbieding ;)

Geen chocola maar van lekkere luchtjes die in de aanbieding zijn word een vrouw ook vrolijk op de vroege ochtend ;)

Anyway ik dwaal af…

Vervolgens met Vietnam airlines gevlogen van Hanoi naar Bangkok in een nieuw toestel van Vietnam airlines volgens de steward..

Nou de nieuwigheid straalde ervan af.. toen we opstegen kwam er rook/stoom of wat het ook was in de cabine.. eh waar ik rook is is vuur zeggen ze altijd?!?!  En bij de landing ramelde de cabine zo enorm hard dat echt alles heftig aan het shaken en kabaal aan het maken was, en dat ik mezelf al had voorbereid op een koffer op mijn dak als een van die bagagebakken zou openrammelen.. Echt nog nooit zo meegemaakt.. of het lag aan de Landingsbaan van Bangkok dat die zoveel gaten had in het asfalt, maar daar land ik nu inmiddels ook al voor de 4 e keer en toen ook nooit zo n gerammel gehad.

Dat noemen ze dan nieuwigheid..

Maargoed.. toen in Australie hadden we ook een nieuwe chubby en toen rammelde ook de broodroosters en de potten en de pannen en de gehele keuken de hele bus door, maar goed dat kon enigszins ook met de piloot van de chubby te maken hebben ;) it was me…

Uiteindelijk veilig geland in Bangkok na anderhalf uur vliegen, waar ik eerst weer even moest oriënteren hoe en waar precies heen..

Uiteindelijk weer gevonden en na ongeveer 4.5 uur weer doorgevlogen met Thai Airways naar Chiang Mai.

Moest helaas via deze verbinding op bangkok, maar goed heb me daar wel vermaakt..

Heb me weten in te houden bij de Bootz.. een bekende drogisterij die ze bij ons in de buurt niet hebben, maar die wel super producten hebben.

Had nog 6 kg bagagevrijdom over.. dus als ik wegga.. koop ik wel even wat van dat spul in..

Uiteindelijk vloog ik om 15.00 uur weer verder en na een uur en 10 min vliegen weer geland in Chiang Mai..

Taxi gecharterd naar het hotel, en heb afgelopen nacht 1 nachtje in het Chiang mai hill 2000 hotel geslapen

Heerlijk alles weer ff luxe voormezelf..

Gisteravond nog even een beetje Chiang Mai verkend en naar de night Market geweest.. ongelofelijk.. je kunt hier echt super leuk en veel spul krijgen.. sieraden, kleren.. voor iedereen en spotgoedkoop.. echt geweldig!!

Wel heel toeristisch en veel Nederlanders gezien ( voor het eerst tijdens mijn reis,, gelukkig maar, want ik heb altijd een enorme hekel om Nederlanders op reis tegen te komen haha.. )

Zometeen ga ik naar mijn volgende onderkomen.. een soort van hostel ( Green Tulip House ) maar dan wel een kamer voor mezelf maar met gedeelde badkamer voor 4.50 per nacht.

Hier slaap ik weer 3 nachten.

Heb 3 volle dagen in Chiang Mai en je kunt hier van alles bekijken en doen.. dus ga straks maar eens even de rest van Chiang Mai zelf verkennen en voor de overige 2 dagen iets van een tour boeken.. hoe en wat weet ik nog niet precies.. maar even kijken bij het plaatstelijke RSB.

Daarna ga ik op 29/10 met de dagtrein van Chiang Mai naar Bangkok waar ik vervolgens 3 nachten verblijf in een hotel.

Heb daar ook 2 excursies van te voren algeboekt..

Daar horen jullie weer meer van mij..

Prachtige foto`s van Halong Bay en Hanoi city staan weer op mijn site..

www. jootje.reislogger.nl

Heb er nog meer.. maar die kunnen jullie indien gewenst thuis wel een keer komen bekijken!! Anders zit ik hier vanmiddag nog!! Zonde met dit mooie weer!

Het is hier over het weer gesproken wel weer warmer dan in Hanoi.. ongeveer 33 graden en vollop zon.. de taxichauffeur gister zei dat het afgelopen week ietsie minder was, maar dat ze nu kunnen merken dat het einde van het regenseizoen in zicht is, en het weer een stuk aangenamer word..

Zou mooi zijn!!

Als laatste nog wat facts about Vietnam...

Wat viel me op aan Vietnam..

Er zijn brommers… heel erg veel brommers..

Heb nog paar leuke filmpjes daarvan, heb alleen mijn kabeltje van mijn telefoon vergeten, dus die houden jullie nog tegoed als ik thuis ben..

Dat er die brommers en ook auto`s helemaal volgestouwd worden met mensen.

Maximale wat ik op een brommer gezien heb is 5 en in een auto 10!!!

Dat op die zelfde brommers behalve idioot veel mensen de gekste dingen vervoerd worden, ik heb me echt soms afgevraagd hoe ze het erop of er af kregen..

Het meest heb ik me verbaast over de volgende voorwerpen die dus serieus vervoerd werden op een brommert..

-          Koel/Vriescombinaties

-          Complete raamkozijnen

-          Kussens in rijen van 2 en 10 hoog

-          Groente… en dan niet een lullig tasje dat je bij de groentewinkel haalt.. nee zeg maar gerust de gehele groentewinkel

-          Levende kippen, varkens en een schaap ( kippen in een klein hokje en dan een stuk of 10 bij elkaar ingepropt, en varkens 2 stuks op de rug naast elkaar,, levend.. te gek voor woorden..

-          Dozen met troep, rotzooi, etenswaar, kleding die 2 keer zo hoog zijn als de bestuurder zelf..

-          Kapotte fietsen en zelfs andere kapotte brommers..

En dat alles word met tig snelbinders aan elkaar geknoopt in de hoop dat het maar blijft zitten..

Dat heel vaak alleen de bestuurder zelf een helm opheeft en de bijrijder zelf niet, ook kinderen niet!

Dat politie hier in geen velden of wegen te bekennen is, en dit met zo n verkeerschaos denk ik ook geen zin heeft..

Dat je hier moet uitkijken voor de plaatselijke vissers met bijbehorende hengels.. man man.. ik loop in Hanoi lekker langs een van de vele meertjes in de stad.. langs de vissers.. en 1 zo n gek haalt dus die hengel over de breedte zegmaar terug.. en kijkt nergens na.. dus ik een reflex duik ik naar beneden.. en raakte hij me serieus net niet..

Het.. hallo!! Look out!! Heeft hij niet verstaan want behalve het gebrekkige Engels in de hotels en van de gidsen verstaat en praat niemand hier zowat Engels.. maar ik denk dat hij aan mijn blik genoeg had…

En dat iedereen hier Nederland kent van de tulpen en van het voetbal en dat we helaas 2e zijn geworden maar dat van Nistelrooy, Robben, van der Vaart en Sneijder toch wel erg goed voetbalden volgens de locals!!

Dat vrouwen hier ook in de bouw werken..

Dat veel mensen hier in de pyama over straat gaan.. tenminste bij ons zou dat kledingstuk door gaan voor pyama.

Dat hier op elke moment van de dag gegeten word.. wat nou ontbijt, lunch en diner time..

Of het nu 7 uur s ochtends of s avonds is.. altijd en overal word gegeten..

Kortom Vietnam is een geweldig land met veel verschillende contrasten met een aparte maar erg vriendelijke bevolking.

Heb er veel leuke mensen ontmoet en veel dingen beleefd..

Ben alweer op de helft van mijn reis.. gaat zo snel!!

Nu weer genieten mijn laatste bestemming.. Thailand!!

1. Siem:
    26 oktober 2010
    haj jooladaa
    ik hat een heel vijnu vie jaadag
    hoe gaatut met jou
    groetjus van siem