West Coast van Kununurra naar Perth

27 augustus 2011 - Perth, Australië

West Australia part 3 Van Kununurra naar Perth

Jaah daar zijn we weer...

Gezond en wel aangekomen in Perth! ( inmiddels alweer in Fremantle, iets onder Perth )

We hebben echt een ongelofelijk mooie trip langs de West Coast gedaan..

Schitterende natuur en prachtige stranden en zee ( Er volgt hieronder weer een enorm verhaal, maar de beste indruk krijg je denk ik toch van weer een greep uit de gemaakte foto`s )

Zal bij het begin beginnen.

Donderdag 4 Augustus zijn we vertrokken uit Kununurra.

Wel appart om daar weg te gaan en afscheid te nemen van het werk en iedereen na 4 maanden.

En het is natuurlijk wel weer ff anders om je hele hebben en houden in de auto te hebben ipv een heel hostel voor jezelf..

Anyhoe, we hebben de auto laten keuren, moesten nog wat kleinde dingen aan gebeuren..die we uiteindelijk bijna allemaal zelf verholpen hebben..

Jaja met een auto in Ozzie waar je soms 500 km niks tegen komt is het handig om wat kennis van auto`s te hebben, ( en garage`s zijn hier net zulke oplichters als in NL en kosten handen vol geld ) dus heb weer heel wat bijgeleerd van Nick ( farmhand ) en de mannen in mijn omgeving ( ik zeg Arkie en Rudi ) kunnen soms uuuuren over auto`s praten, en tja daar pik je zo nu en dan nog wel eens wat van op..;)

Dus Jootje heeft zelf de ruitenwissers vervangen en de complete linkerachterdeur open gesloopt van binnenuit om te concluderen wat er mis was met de deur ( deur wou niet open van buitenaf en dan kun je zelf maar beter eerst wat voorwerk doen, voordat de garage daar weer een half uur extra voor rekent toch ;) ) en nog wat kleine olie lekjes verholpen.

Steef en Nick hebben de waterpomp vervangen en uiteindelijk zaten we alleen nog met die deur, die we zelf niet konden fixen.

Aangezien de service van de garage`s in Kununurra kak is, en we niet wouden wachten tot na het weekend hebben we besloten om te gaan rijden en de auto in Broome naar de garage te brengen om hem weer helemaal fris en fruitig te maken.

Zo gezegd zo gedaan... Dus Donderdag 4 Augustus om 05.30 vertrokken vanuit Kununurra, om vervolgens om 15.30 dezelfde dag en 1044!!!!! km verder aan te komen.

We waren allebei fit, hebben regelmatig gewisseld met rijden, en we wouden door naar Broome..

Dus we hebben behoorlijk wat k`s gemaakt die eerste dag ;)

Aangekomen in Broome een camping gezocht, wat nog niet zo makkelijk is want bijna alles zat vol! ( hoogseizoen! )

We hadden een baggercamping de eerste nacht ( was laatste plek die uberhaubt nog beschikbaar was in Broome voor die nacht. ) en dag erna zijn we verkast naar een leuke camping op 7 minuutjes lopen van Cabel Beach.

Erg leuk, en prachtig mooie, lange, brede en witte stranden!

Uiteindelijk 5 nachten totaal in Broome geweest waar we onze tijd ingevuld hebben met : Auto naar garage ( voor die deur en we moesten hem weer opnieuw laten registreren, soor APK, en omdat we de auto in Queensland gekocht hebben en nu een nieuwe registratie in Western Australia hebben gedaan kregen we zelfs nieuwe nummerborden, heel appart maar wel gaaf, dus onze 201 LPC is nu BM23686 ) , shoppen, chillen op het strand, terrasjes pakken, en lopen of hiken ( klinkt stoerder ;)

Hebben 2 tracks gedaan waarvan 1 van 10 k`s op slippers en 1 van 18 k`s over het strand op blote voeten.. Laten we zeggen dat sommige afstanden moeilijk in te schatten zijn, en dat we, nadat we terug waren een beetje spierpijn hadden , meer wil ik er niet over kwijt ;)

Woensdag 10 Augustus zijn we een klein stukje terug gereden richting Derby, om een stukje van de Gibb River Road te doen.

We hebben nog gekeken om een 4wheeldrive te huren om ook daadwerkelijk de bekende bezienswaardigheden te bekijken langs de GRR, maar dit zou ons uiteindelijk een klap geld gekost hebben en daarnaast waren alle 4wheeldrive`s al verhuurd voor de komende dagen, dus we hebben ervoor gekozen om dit niet te doen, en ''gewoon' een stukje op de Gibb te rijden en kijken hoever we zouden komen met onze auto.. ( het is een onverharde weg met gravel, en de zijwegen zijn alleen met 4wheel drive toegankelijk..

We hebben ongeveer 150 km gereden met onze slee, kunnen we toch weer zeggen dat we op de Gibb River Road geweest zijn ;)

Eenmaal omgekeerd en weer op de normale road met een gangetje van 123 km per uur ( je mag hier 110 ) maar je rijd al snel ietsie harder want er is hier in de outback vaak geen kip te bekennen en het is vaak 1 rechte weg of door super indrukwekkende natuur of enorm saaie en langdradige natuur ( nee dit is geen excuus ;)

Anyhoe.. Jootje was lekker aan het rijden, zie ik ineens in mijn achteruitkijk spiegel een kermisattractie.. oftewel een politieauto met zwaailichten en toeters en bellen steeds dichterbij komen.. O shit!!

Ja hoor.. we moesten stoppen..

Ik wil er niet veel meer over kwijt want dat heb ik die middag al gedaan ( vraag maar aan Steef ;) maar waar het op neer kwam is dat ik 13 km per uur te hard reed ( lasergun ) en een dikke bekeuring van 150 !!! dollar ( ongeveer 115 euro ) aan de broek had hangen...

Niks geen km correctie, of charmes in de strijd gooien ( zo heb ik eens een keer een bekeuring voor bellen achter het stuur weten te vermijden bij een jonge politieagent op de vrijdagmiddag vlak voordat hij donuts kon gaan eten met zijn collega`s ;), maar deze keer minder succes!

Zonde van het geld, maar goed eigen schuld..

Eenmaal weer on the road, hebben we nog wat km gemaakt om vervolgens bij een wildkampeer plek te overnachten ( even weer die 150 dollar besparen he ;)

( Hebben we regelmatig gedaan aan de Westkust, is gratis en voor een gemiddelde camping betaal je hier ongeveer 30 - 35 dollar nu in het hoogseizoen, je hebt zeeen van ruimte en toch nog een klein beetje veiligheid van andere mensen die ook in de buurt ergens staan wild te kamperen.. Enige nadeel, geen stromend water, dus geen douche en toilet, maar je word al snel inventief, en alles heeft zijn voor en nadelen toch;) moet zeggen dat een douche dan na 2 of 3 dagen wel weer errug lekker is, en dan waardeer je dat toch wel veel meer! )

Anyhoe, toen was het alweer Donderdag 11 Augustus en hebben we een reisdagje gehad.

Via Port Hedland waar we nog even rondgekeken hebben uiteindelijk beland bij de volgende wildkampeerspot, super mooi plekje in een vallei, s avonds mooi fikkie gestookt, geweldig! Welkom 2 back 2 basic!

Volgende dag Vrijdag 12 Augustus zijn we weer vroeg op pad gegaan om de hele dag in het Karijini N.P. door te brengen.

Wat een schitterende natuur daar! Heb al het een en ander mogen zien van deze mooie wereld, maar dit wat het mooiste National Park waar ik tot nu toe ben geweest.

Schitterende kliffen, bossen, riviertjes, holes waar je in kan zwemmen ( water wel ijskoud! ) en heel uitgestrekt, dus ook niet zo barstends vol met toeristen.

We hebben zo n beetje alles bekeken en in totaal ongeveer 9 km gehiked over behoorlijke rotsen en ruige paden.

We hebben steeds classe 4 tracks gedaan en 1 stukje classe 5.

Je hebt 6 niveaus tochten van 1 tm 6.

1 is heel simpel voor oudere mensen en kinderen 6 is voor de zwaar ervaren klimmers en hiervoor ben je ook touwen en klim benodigdheden nodig.

Classe 5 is voor zeer ervaren hikers en klimmers.. Ahum, niet dat wij dat zijn, maar onze conditie en onze nieuwschierigheid zijn groot, dus ach ja proberen kan altijd toch..

Dus we hebben geweldige dingen gezien, en de volgende 3 dagen spierpijn!!!! Maar dat heb ik er echt voor over gehad! ( zie foto`s, alhoewel die niet kunnen laten zien hoe schitterend het daadwerkelijk was en hoe gaaf onze klim/hike tocht was.

We hebben de nacht doorgebracht op een camping in Tom Price ( ongeveer 40 k`s vanaf het park )

Zatererdag 13 Augustus hebben we weer een reisdag gehad ( omdat we altijd tussen 6 en 7 opstaan en voor 8 uur in de auto zitten kunnen we behoorlijk wat k`s maken op deze wegen, dus we leggen op een dag zo een paar 100 km af )

We wouden eerst nog een stukje terug rijden via Karratha, maar na de nodige ingewonnen info, schijnt dat niet heel bijzonder te zijn, en we zouden er ongeveer 600 km heen en terug voor moeten omrijden, dus we hebben besloten om dan een bezoekje te brengen aan Onslow.

Onslow is en heel klein plaatsje, waar eigenlijk weinig te doen en te zien is, behalve de zoutvlaktes en we hebben gelunched aan zee, altijd goed!

Na de lunch nog weer een stuk gereden en weer wild gekampeerd.. en tot onze grote teleursteling en schrik de eerste regenbui gehad sinds 4 maanden!!

Dat is echt een once in a lifetime experience, want ik heb nog nooit 4 maanden alleen maar zon gezien en geen enkele druppel regen, en dat zal ik ook helaas nooit meer mee gaan maken in ons koude kikkerlandje!

Dus dat was wel weer ff omschakelen.. Ook is de temperatuur een stuk gedaald omdat we verder Zuidelijk gereden zijn en is het hier nu gemiddeld 20 - 24 graden maar met een koude zeewind, wat de gevoelstemperatuur wat kouder maakt, dus weer tijd voor lange broeken en truien ( serieus 22 graden, na 4 maanden ruim boven de 30 gehad te hebben met een warme wind ipv koude zeewind, is wel even een hele cultuurschok ;)

De afgelopen nachten is het trouwens ook maar 4 graden geweest!! Koud!!!

Dus we kwamen ook met een regenbui aan in Exmouth de volgende dag.

S middags werd het gelukkig droog, en hebben we nog even een hengeltje uitgegooit, helaas geen beet.

We hebben hier 2 nachten op een camping gestaan, en onze volle dag in Exmouth hebben we besteed aan het Ningaloo Reef National Park.

Super mooie strandjes met mega helder groen/blauw water waar we lekker rond gehangen en gevist hebben.

Hebben zelfs nog schildpadden, een stingray en heel veel mooie tropische visjes gezien ( waarvan 2 gevangen ) echt super gaaf!

Na 3 dagen Exmouth zijn we verder gereden naar Coral Bay.

Is maar een klein stukje rijden dus hier waren we al vroeg.

Hebben ontbeten op het strand en de rest van de middag gevist op verschillende plekken, echt super gaaf ( allebei 4 tropische vissen gevangen en ook nog eens allemaal verschillende ) S avonds weer een wildkampeer plek gevonden, en de volgende dag, inmiddels alweer Woensdag 17/8 zijn we via Point Quobba ( enorme golven en blowholes in zee ) naar Carnarvon gereden.

Hier hebben we 2 nachten op een camping gestaan en lekker gechilled, gevist en rondgekeken.

Heb het zelfs weten te presteren om een vis in zijn staart te vangen ipv zijn bek, en ik haal inmiddels zelf mijn vissen van de haak ;)

Vrijdag 19/8 zijn we doorgereden naar Denham ( jaja hebben ze hier ook, alleen niet zo n saai boerengehucht dan bij ons.. ) en ook wel genoemd Shark Bay.

De route hierheen is de world heritage route, echt super gaaf, heel veel mooie verlaten strandjes en natuur.

We hebben zelfs nog haaien gezien in het water, geen grote, maar we zijn hier maar niet wezen zwemmen ;)

Ook dolfijnen en schildpadden gezien, super gaaf!

We hebben 2 nachten in Denham gestaan en hier ook weer lekker een beetje rondgekeken, gerelaxed, gevist en uit eten geweest.

Zondag 21/8 zijn we s ochtends vroeg naar Monkey Mia gereden, waar de dolfijnen echt super dicht bij je komen en waar ze ook gevoerd worden.

Geweldig, het was ook niet schandalig druk, dus we stonden mooi met onze voeten in het water en de dolfijnen kwamen zo op ons af, super gaaf!

Aan het eind van de ochtend zijn we doorgereden naar Kalbarri ( tip van Nico en Jetje ) echt een super leuk klein en knus plaatsje.

We hebben hier 2 nachten gestaan, helaas 1 dag met regen tot een uur of 14.00, dus een beetje filmpjes gekeken en gelezen en voor de rest de omgeving een beetje verkend.

Dinsdag 23/8 zijn we via Kalbarri N.P. en langs de kust naar Geraldton gereden.

Ook zijn we naar Hutt River Province gegaan

Dit is een soort van tja hoe leg ik dat uit.. aparte provincie van ozzie,maar het is heel klein en in de middle of nowhere, lopen alleen gravelwegen heen, en het staat ook nergens aangegeven of in de toeristische info, dus je moet het maar net weten ( tip van Nico en Jet, super! )

Ze hebben zelfs eigen postzegels, geld en we konden zelfs een stempel in het paspoort krijgen, uiteraard gedaan, want dan heb ik nog eens kans om mijn paspoort vol te krijgen :), alleen stempelen ze die dingen altijd op dezelfde blz, dus mijn eerste 6 blz staan ramvol en achterin staan nog een paar stempels, maar ik moet nog wel het een en ander gestempeld krijgen, wil ik mijn paspoort echt vol hebben.. anyway, weer 2 stempeltjes erbij, 1 van arrival en 1 van departure in Hutt River, op dezelfde dag.. fun!

Uiteindelijk zijn we nog via Pink Lagoon ( een jawel.. roze meertje, door van allerlei stoffen en bacterien in het water ) naar Northhampton gereden en iets buiten Northhampton hebben we weer wild gekampeerd voor een nachtje.

De volgende dag vroeg naar Geraldton gereden, waar we al vroeg waren omdat het maar 40 km verderop lag.

Daar hebben we de hele ochtend een beetje rond gekeken en vervolgens zijn we verder gereden naar Cervantes via de kust.

Hier heb je het Pinnacles NP, oftewel allerlei rechtopstaande rotsen van groot naar klein in een woestijntje.

Hier zijn we de volgende ochtend vroeg heen gegaan, zelfs nog 2 wilde kangaroos gezien, en hierna zijn we doorgereden naar Perth!

Hier kwamen we voor de ochtend al aan, dus we hebben de kroam neergezet en hebben de bus gepakt naar de city!

We stonden hier 2 nachten op een camping op 7 km afstand van de stad en een bushalte voor de deur, ideaal!

Perth is echt een super leuke, gezellige en compacte relaxte stad!

Veel groen, water, gezellige terrasjes en winkels, dus we hebben ons hier super vermaakt.

Zijn 2 volle dagen van s ochtends vroeg tot s avonds laat in de stad geweest om alles te verkennen.

En we hebben Reint en Michiel ( broertje van Reint ) gevonden! Puur toeval, echt super leuk..

Steef en ik lopen midden in de stad met 1.5 miljoen inw. en ik hoor ergens naast mijn Nederlanders iets tegen elkaar zeggen, maar niet naar gekeken, en Reint had een baard en een zonnebril op, onherkenbaar dus!! en in een fractie van een seconde... Heey!!! Echt super tof was dat, vooral omdat wij in de veronderstelling waren dat hun pas 26/8 aankwamen, maar hun liepen dus ook al in de stad rond,en de communicatie was een beetje naadje, dus dit was wel super gaaf..

Dus nog een beetje met zijn 4ren rondgelopen en s avonds bij een Ierse pub lekker gegeten.

Volgende dag hebben we smiddags weer ge meet, en zijn we uiteindelijk s avonds bij het Beurswood complex beland, een enorm entertainment complex met hotels, casino, restaurants en alles..

Dus hier weer met zijn allen gegeten en toen naar het casino.. jeetje wat groot daar zeg, ongelofelijk, nog nooit zo n groot casino gezien, daar zijn de Holland Casino`s echt helemaal niks bij!

Uiteindelijk afgetaaid met een beetje verlies, maar wel een gezellige avond! (ohja Jud ze hadden hier zelfs een moneywheel, dus ik miste jou geluk een beetje ;)

De volgende dag zijn Steef en ik verkast naar Fremantle, een dorpje ongeveer 17 km onder Perth.

Super gezellig knus havendorpje, met de bekende Cappuchino strip, dit is een straat met alleen maar terrasjes en leuke tentjes en heel veel verschillende soorten koffie, dus uiteraard hebben we hier gisteren middag even het een en ander genuttigd :)

We blijven hier 2 nachten en morgen gaan we verder langs de kust naar beneden.

Reint en Michiel komen vanmiddag hier heen, gezellig terrasje pakken en samen wat eten, en dan moeten we ff verder kijken hoe en wat..

Steef en ik hebben hier nog niet echt iets qua werk gezien wat ons past en we hoeven ook nog niet te werken, dus dat scheelt ;)

We hebben nog een referentie van Kathrin voor een hotel in Esperence, dus kijken of dat nog wat is.. daar verwachten we ongeveer met een week te zijn, maar niets is zeker, dus jullie horen het allemaal wel weer!

Op dit moment ben ik dus met 3 dudes op pad, erg gezellig, en appart om aan de andere kant van de wereld weer bekende gezichten te zien!

Nou kalm aan allemaal en ik hoop dat jullie nog een beetje een lekkere nazomer krijgen, want als ik jullie berichten zo hoor, is het weer in Nederland zoals altijd weer zwaar kloten!

Succes!

Veel liefs,

Jo

PS ben alweer op de helft! half jaar weg! Tijd vliegt!

PS.2 De foto`s staan enorm door elkaar heen, maar dat uploaden hier is af en toe zwaar naadje, dus vandaar!

1. Tante Mariet:
    28 augustus 2011
    Hai Jootje,
    Wat een verhaal!!! We zijn er maar even goed voor gaan zitten met een lekker bakkie koffie er bij. De foto's waren helemaal super, dat wordt nog flink afkicken als je weer terug bent in ons kikkerlandje. Geniet er nog van!!!!

Groetjes
    Theo en Mariet
  2. Albert Ina:
    28 augustus 2011
    Hallo
    Ongelooflijk wat een indrukken !
    Prachtige foto's, jullie zien echt heel veel.
    Een hartelijke groet van ons uit Heino
    ps Ook een groet van Woutje, Annewil zit in Griekenland.
  3. Jannie:
    29 augustus 2011
    Hallo Jolanda en Stefan,

Fascinerend, prachtig, supermooi. Wat moet ik nog meer zeggen.
    En dan het weer...da's nog eens wat anders dan hier bijkans beschimmelen in de zomer. Weten jullie zeker dat jullie nog terugkomen? Geniet er voorlopig nog maar van.

groet, Jannie
  4. Laura William:
    30 augustus 2011
    zus, leuk om dit allemaal zo te lezen!!:D
  5. Dinda:
    1 september 2011
    Weer enorm genoten van je verhaal en de prachtige foto's
    en meid wat zie je er goed uit!!!
    xxx
  6. anne:
    2 september 2011
    Yeah meis je ziet er zeker goed uit!!! en super stoer hoe je dit weer allemaal aanpakt! we zijn trots op je!
    Nog een half jaartje lekker genieten!
    Dikke kus
  7. Ellie en Wim:
    2 september 2011
    Dag Jolanda, weer een prachtig verhaal. Je kunt zo de autobranche in mocht je ander werk zoeken. Geniet nog maar lekker van Australie, samen met Stefan. We blijven jullie volgen! Dikke kus uut Lierderholthuus van Wim, Ellie, Saskia, Babet en Tamara.